Letiště Václava Havla

Nová dráha na ruzyňském letišti bude do roku 2019

Nová dráha na ruzyňském letišti bude do roku 2019

PRAHA (27.6.) – Letiště Praha předpokládá zprovoznění paralelní vzletové dráhy v roce 2018 nebo 2019. Nyní se připravuje projekt výstavby, který by měl jít v příštím roce do územního řízení. To musí společnost získat před stavebním povolením. Na mezinárodní konferenci o budoucnosti letiště to řekl člen představenstva a výkonný ředitel pro rozvoj a správu majetku letiště Jiří Kraus.

Paralelní dráha měla být dokončena už v roce 2010. Termín výstavby odsouvala mimo jiné zdlouhavá jednání s investiční skupinou Penta, která vlastnila pozemky pod plánovanou ranvejí, a následná administrativní příprava stavby. Projekční kanceláře nyní připravují projekt výstavby, který společně s inženýrskou činností a autorským dozorem nad stavbou letové dráhy vyjde na 26 milionů Kč.

Projektanti se také podílejí na komunikaci se státní správou k získání územního rozhodnutí a stavebních povolení. Tato povolení jsou další krokem po získání kladného posudku na novou ranvej, který letiště dostalo od ministerstva životního prostředí v říjnu 2011. Souhlas ministerstva se stavbou dráhy ale obsahoval 71 podmínek, které musí letiště splnit.

Tyto podmínky podle Krause budou součástí dokumentace, kterou by chtělo letiště v příštím roce úřadům předložit, aby získalo územní povolení a mohlo pokračovat v přípravách výstavby. „Samozřejmě to je běh na dlouhou trať. Podmínky musejí být obsaženy v projektové dokumentaci a musí to být projednáno se všemi dotčenými subjekty," uvedl Kraus.

Nová paralelní ranvej by měla sloužit především pro přistání ze směru od Nebušic, zatímco z nynější ranveje budou letadla většinou pouze startovat, a to směrem na Jeneč. Kapacita dráhového systému by měla vzrůst na 72 vzletů a přistání za hodinu z dnešních zhruba 46 v nejvytíže­nějších časech. Letiště po dokončení nové dráhy počítá s maximální kapacitou 820 vzletů a přistání v průběhu jednoho dne.

Paralelní dráha má také odlehčit letovému provozu v době, kdy není v provozu hlavní vzletová a přistávací dráha, jako je tomu například i nyní, kdy se hlavní dráha opravuje. Stavba nové ranveje by totiž podle letiště měla utlumit provoz na vedlejší dráze, která je orientovaná směrem na Kladno a severozápadní část Prahy a jejíž využívání podle letiště zatěžuje hlukem na 200 tisíc obyvatel v těchto lokalitách. Zároveň by měl být provoz na vedlejších drahách plynulejší a šetrnější k životnímu prostředí.

spinner