16. července 2017, čtk, Martina Vampulová
Letecká doprava dále poroste a počet letadel s kapacitou vyšší než 100 míst se v příštích dvaceti letech zdvojnásobí. Bude objednáno 35 tisíc nových letounů, a to zejména kvůli rostoucí poptávce po letecké dopravě, která se každý rok celosvětově zvýší o 4,4 procenta. Ukazuje to nejnovější prognóza společnosti Airbus pro roky 2017 až 2036.
Poroste počet nových cestujících, příjmy, tedy i ochota utrácet za letenky. Dále bude expandovat cestovní ruch, objeví se nové destinace a vzniknou i nové obchodní modely leteckých společností. Příčinou části růstu bude i volný trh. Airbus očekává 34 170 nových pasažérů a také 730 nákladních letadel v celkové hodnotě 5,3 bilionu USD. Více než 70 procent nových objednávek budou úzkotrupá letadla, 60 procent nových letadel bude objednáno kvůli dalšímu růstu a 40 procent nahradí energeticky neúsporná letadla. Dvojnásobná flotila si vyžádá v příštích 20 letech 530 tisíc nových pilotů a 550 tisíc nových leteckých mechaniků a jejich práce bude dalším katalyzátorem růstu. Během posledních tří let proto společnost Airbus rozšířila síť výcvikových míst z pěti na 16.
Motorem růstu Asie a Tichomoří
Letecká doprava nejrychleji roste na rozvíjejících se trzích, jako je Čína, Indie i zbytek Asie a Latinské Ameriky, dvojnásobně oproti vyspělým trhům (Severní Amerika a západní Evropa), kde je to 3,2 % ročně. Na rozvojových trzích žije momentálně 6,4 miliardy z celkem 7,4 miliardy světové populace. Do roku 2036 však budou představovat pouze 50 procent světové soukromé spotřeby.
„Letecká doprava je mimořádně odolná vůči vnějším vlivům a každých patnáct let se zdvojnásobí,“ uvedl John Leahy, výkonný ředitel pro zákazníky společnosti Airbus Commercial Aircraft. „Asie a Ticho-moří zůstávají motorem růstu. Pevninská Čína se stane největším světovým trhem. Rostou příjmy a i v rozvojových zemích čím dál více lidí létá. Do roku 2036 se tam počet leteckých pasažérů ztrojnásobí.“ Souvisí to s posilováním střední třídy, do které se bude v příštích dvaceti letech počítat téměř pět miliard lidí. Díky tomu bude letecká doprava ještě dostupnější. Airbus očekává, že v rozvojových ekonomikách se výdaje na letecké služby zdvojnásobí.
Přibližně 41 procent nových dodávek bude mířit do Asie a Tichomoří, do Evropy 20 procent a 16 procent nových letadel začne létat do Severní Ameriky. V segmentu širokotrupých letadel (s dvěma uličkami), jako je například řada A330, A350 XWB nebo model A380, předvídá společnost Airbus požadavky na 10 100 letadel v hodnotě 2,9 miliardy ISD. U úzkotrupých letadel (s jednou uličkou), jako je řada A320neo, očekává společnost Airbus objednávky na přibližně 24 810 letadel v hodnotě 2,4 miliardy USD.
Boeing to vidí podobně
Boeing, americký výrobce letadel a hlavní konkurent společnosti Airbus, vidí budoucnost podobně. Předpovídá, že poptávka po komerční letecké přepravě se bude v příštích 20 letech zvyšovat o čtyři procenta ročně, a v delším časovém horizontu dokonce společnost Boeing sektoru předpovídá až zářivou budoucnost. V příštích dvaceti letech podle jejích analýz výrobci získají 41 030 zakázek v hodnotě šesti bilionů USD. To představuje pětiprocentní zvýšení poptávky po letounech s jednou uličkou, jako je Boeing 737 a Airbus A320. Boeing předpokládá, že hodnota sektoru letecké dopravy bude v příštích 20 letech činit 8,5 bilionu USD a že trh se bude rozvíjet ročním tempem čtyř procent.
Z teritoriálního hlediska by podle předpovědí společnosti Boeing Čína měla v příštích deseti letech předběhnout USA a stát se největším leteckým trhem světa.
(mna, čtk)