Loďařský průmysl

Daewoo pro Maersk vyrobí lodě s kapacitou 18 tisíc TEU

Daewoo pro Maersk vyrobí lodě s kapacitou 18 tisíc TEU

Zástupci dánské skupiny A. P. Moller – Maersk A/S podepsali na konci února s jihokorejskou společností Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering smlouvu na dodávku deseti gigantických kontejnerových lodí v celkové hodnotě 1,9 miliardy USD (34 miliard Kč). Dohoda obsahuje i opci na koupi dalších dvaceti plavidel, celková hodnota kontraktu by tak dosáhla 5,7 miliardy USD. Pro Daewoo je to nejvyšší kontrakt v celé jeho historii.

Největší provozované kontejnerové lodě s kapacitou 18 tisíc TEU by měla loděnice dánskému zákazníkovi dodat v letech 2013 až 2015. Lodě třídy označované jako EEE (podle hlavních tří charakteristik – ekonomiky provozu, energetické účinnosti a environmentálních dopadů) budou největšími plavidly na světových mořích. S rozměry 400×59×73 metrů pojmou o 16 procent více než zatím největší kontejnerová loď Emma Maersk. Kromě toho dále rekordně sníží hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 na jeden kontejner – až o dvacet procent ve srovnání s Emma Maersk a o padesát procent ve srovnání se standardními plavidly v relaci Evropa – Asie. „Mezi největší výzvy dnes patří nutnost vyrovnat se s rostoucím počtem obyvatel na Zemi a dopady, které to pro celou planetu má,“ řekl generální ředitel Maersk Line Eivind Kolding.

„Pokud bychom se rozhodli pro všech 30 plavidel, hodnota kontraktu bude téměř šest miliard USD – a to by byla dosud největší objednávka v historii námořní plavby,“ poznamenal Eivind Kolding. Největší světový kontejnerový rejdař podle něj velmi pravděpodobně využije opci minimálně na dalších deset lodí.

Nové lodě rozšíří současnou flotilu Maersk Line zahrnující více než 500 plavidel a pomohou mu udržet si vedoucí postavení na trhu. Dohoda potvrzuje návrat důvěry na trh námořní kontejnerové dopravy, který po prudkém propadu v roce 2009 kvůli globální krizi opět oživuje. Podle analytiků Maersk již díky prvním deseti lodím získá díky jejich velikosti obrovskou konkurenční výhodu, protože přinesou snížení jednotkových nákladů na přepravu zhruba o polovinu. Vedení Maersk Line věří, že veškerou kapacitu využije, protože čeká další růst obchodu mezi Evropou a Asií.

(spa/čtk)

spinner