24. května 2018, red
Mezinárodní námořní doprava v současné době produkuje dvě až tři procenta celosvětového objemu emisí skleníkových plynů. Pokud by nedošlo k přijetí účinných opatření, hrozí, že v roce 2050 bude její podíl činit až deset procent.
Výbor IMO pro ochranu životního prostředí na moři přijal v dubnu strategii snižování emisí skleníkových plynů v námořní dopravě do roku 2050 nejméně na polovinu úrovně z roku 2008. Evropská unie pro projekt IMO vyčlenila fond s 10 miliony €, který je primárně určený pro snížení negativních dopadů ekologických opatření na malé ostrovní státy a méně rozvinuté země.
Evropská komisařka pro dopravu Violeta Bulcová a evropský komisař pro energetiku a ochranu klimatu Miguel Arias Caete vydali po přijetí dohody o snižování emisí skleníkových plynů v mezinárodní námořní dopravě na půdě Mezinárodní námořní organizace IMO následující prohlášení:
„Dohoda dosažená v IMO je výrazným krokem vpřed v globálním úsilí o zvládnutí klimatických změn. Námořní sektor se musí postavit čelem k problémům a přispět svým poměrným dílem k naplnění cílů Pařížské úmluvy. Ta zahrnuje jasně definované cíle při snižování emisí skleníkových plynů, a to nejméně o 50 procent do roku 2050 ve srovnání s úrovní roku 2008. Konečným cílem má být dosažení nulových emisí skleníkových plynů v co nejkratším horizontu tohoto století. K tomu slouží podrobně rozpracovaný seznam možných opatření – včetně krátkodobých.
Evropská unie si v tomto ohledu klade nejvyšší ambice. EU i její členské země měly ve vyjednávání o společném postupu zásadní roli. Je to další důkaz toho, že se Evropská unie stává silným hráčem v boji proti změnám klimatu. Po tomto počátečním nastavení strategie v IMO je nezbytně nutné bezodkladně prosadit efektivní opatření ke snižování emisí a nastartovat správné mechanismy před rokem 2023. Přípravy na dlouhodobější akce by měly být zahájeny brzy. Budeme pokračovat v podpoře všech našich mezinárodních partnerů, jako jsme to dělali při jednáních v IMO.“
(mm)
Foto: Maersk Line