4. listopadu 2022, čtk
4.11. - Společnost Maersk plánuje do roku 2030 vyrábět ve Španělsku pro svou flotilu až dva miliony tun zeleného metanolu (bývá označován též jako e-metanol) ročně. Chce jím zásobovat svou flotilu nákladních lodí a snížit svou uhlíkovou stopu. S odvoláním na dnešní oznámení dánského námořního dopravce a španělské vlády o tom informovala agentura Reuters. Projekt si podle výpočtů Madridu vyžádá investici přibližně deset miliard eur (244,6 miliardy Kč) a Španělsko do něj může vstoupit jako strategický investor. Celosvětová lodní doprava se podílí na globálních emisích oxidu uhličitého téměř třemi procenty.
Dohodu o projektu, který bude částečně financován z unijního fondu obnovy, podepsali včera v Madridu generální ředitel společnosti Maersk Sören Skou a španělský premiér Pedro Sánchez.
Projekt je součástí cíle námořního dopravce dosáhnout do roku 2040 nulových emisí. Dánská firma je druhým největším kontejnerovým dopravcem na světě.
V letech 2023 až 2025 hodlá uvést do provozu 19 lodí schopných provozu na zelený metanol, což si vyžádá přibližně 750.000 tun tohoto paliva. K dosažení svého emisního cíle stanoveného na 2030 bude Maersk potřebovat zhruba šest milionů tun ekologického metanolu ročně.
Sánchez uvedl, že plán "je dokonale v souladu" se strategií průmyslové a energetické transformace Španělska a že pomůže splnit závazek EU týkající se dekarbonizaci. Projekt bude zahájen ve druhé polovině roku 2024 a nyní se zajišťuje financování od bank a investorů. "Pokud do něj vstoupíme, bude to signál pro další společnosti a investory," uvedl vysoce postavený vládní zdroj.
Loni Maersk oznámil, že v roce 2023 uvede do provozu první linkovou loď na světě s nulovými emisemi uhlíku. Informoval dále, že všechny jeho budoucí lodě budou mít instalovanou technologii, díky níž budou moci jako palivo používat jak zelený metanol, tak mazut s nízkým obsahem síry.
Zelený metanol se vyrábí pomocí obnovitelných zdrojů. Základním zdrojem je biomasa, popřípadě se může produkovat prostřednictvím elektrolýzy. Ta štěpí vodu na kyslík a vodík, který se pak slučuje oxidem uhličitým. Elektřina by měla při tomto postupu pocházet z obnovitelných zdrojů.
(čtk)
Foto: Maersk