1. června 2020, čtk
Kvůli dopadům pandemie způsobené koronavirem očekává společnost A.P. Moller-Maersk ve druhém čtvrtletí propad objemu přepraveného zboží až o čtvrtinu. Firma je největším kontejnerovým dopravcem po moři, spadá pod ni asi pětina světové flotily využívané pro lodní dopravu. Podnik minulý týden také uvedl, že za první čtvrtletí vytvořil zisk 209 milionů USD (5,3 miliardy Kč) oproti ztrátě 656 milionů USD za stejné období loni.
Tržby za první kvartál tato dánská firma zvýšila na 9,6 miliardy USD (241,8 miliardy Kč) z 9,5 miliardy USD před rokem. Výhled na tento rok je podle managementu velmi nejistý. Firma očekává, že poptávka po přepravě kontejnerů letos kvůli pandemii nemoci covid-19 klesne. Dříve společnost předpokládala růst poptávky až o tři procenta.
Výhled na celý rok Maersk zrušil už v březnu
„Vzhledem k tomu, že poptávka je celosvětově stále poznamenaná (dopady pandemie), očekáváme, že ve druhém čtvrtletí se objem (přepraveného zboží) ve všech divizích sníží, a to o 20 až 25 procent,“ konstatoval ve firemním sdělení šéf podniku Soren Skou.
Výhled na celý rok firma zrušila už v březnu a nový zatím neposkytla. Hlavním scénářem je podle vedení největší propad ve druhém čtvrtletí, po němž bude následovat relativně slabý třetí kvartál a částečné zotavení v posledních třech měsících roku.
Moller-Maersk na konci března odstavil deset procent své flotily a zatím hodlá pokračovat beze změn, aby držel krok se zpomalením kontejnerové dopravy a aby neklesaly sazby za přepravu.
Důvodem propadu je pokles maloobchodního prodeje
Jako hlavní důvod propadu poptávky po kontejnerové dopravě podnik uvádí pokles maloobchodního prodeje a výroby automobilů v Evropě a ve Spojených státech. „Mnoho našich velkých zákazníků jsou maloobchodníci nebo jejich dodavatelé, což nás přirozeně poškozuje,“ řekl šéf podniku.
Jsou i firmy, které prodej zvyšovaly
Zatímco některé maloobchodní podniky, na které kvůli pandemii tvrdě dopadla karanténní opatření, Moller-Maersk požádaly, aby s přepravou počkal, jiným, například americké internetové společnosti Amazon, se objem prodávaného zboží zvyšoval. Tyto podniky proto naopak požadovaly rychlejší přepravu, včetně železniční a letecké, upozornil Soren Skou.
(čtk)
Foto Maersk