5. září 2014
Zákon zřejmě zpřesní pravidla a podmínky pro zaměstnávání členů lodních posádek, například pokud jde o jejich pracovní dobu nebo způsobilost pro práci námořníka. Novelu zákona o námořní plavbě už vláda předložila sněmovně a poslanci se jí budou zabývat zřejmě na své zářijové schůzi. Předloha zapracovává do českého zákona nová ustanovení některých mezinárodních úmluv a evropských směrnic.
Jde například o Úmluvu o práci na moři, která má členům posádek zajistit právo na důstojné pracovní a životní podmínky. Podle ministerstva dopravy je současná úprava neúplná a neřeší některé záležitosti ohledně výuky a výcviku námořníků. Novela například stanoví, že člen posádky má nejdéle po šesti hodinách práce právo na alespoň 30 minut přestávky. Pracovní doba bude muset být rozvržena tak, aby mezi koncem jedné směny a začátkem druhé měli členové posádky nepřetržitý odpočinek v délce alespoň deset hodin. Provozovatel lodě bude muset zajistit, aby na palubě byly i pracovní smlouvy námořníků a také kolektivní smlouva, pokud je uzavřena.
Pracovní doba členů posádky je v současné době 40 hodin týdně a jedna směna nesmí přesáhnout 12 hodin. Nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami nesmí být kratší než osm hodin. Podle současného zákona může sloužit námořník na lodi pouze na základě pracovní smlouvy, která stanoví například čas a místo nalodění, druh vykonávané práce a údaje o lodi. V případě ohrožení může velitel lodi rozhodnout o převelení na jinou práci, než je uvedeno ve smlouvě.
Námořníci budou muset podstupovat zvláštní zdravotní prohlídky, na jejichž základě pak obdrží potřebné osvědčení, jehož platnost bude dva roky. Členem posádky budou smět být jen lidé starší 18 let. Pro práci na lodi bude vedle zdravotní způsobilosti podmínkou také oprávnění pro výkon práce spojené s příslušnou funkcí a také oprávnění pro některé zvláštní činnosti. Jde například o výcvik v první pomoci nebo záchranných technikách.
Novela také stanoví, že na lodi, která má víc než pět členů posádky, musí vzniknout lodní výbor pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Provozovatel lodě také bude muset pověřit jednoho člena posádky vyřizováním stížností v pracovněprávních věcech. Pokud tak neučiní, bude mu hrozit pokuta až půl milionu Kč.
(čtk)