​Rotterdam připravuje prohloubení Nieuwe Waterweg

​Rotterdam připravuje prohloubení Nieuwe Waterweg

Každoročně propluje rotterdamským kanálem Nieuwe Waterweg více než 15 tisíc plavidel. Pro některé lodě je však tato vodní cesta příliš mělká. Správa přístavu Rotterdam proto zahájila přípravy na prohloubení a rozšíření kanálu a zóny Botlek, která patří mezi největší petrochemické a chemické komplexy v Evropě – zahrnuje skupiny rafinerií, chemické závody a skladiště.

Přepravuje se sem ropa, ropné produkty, ale také slunečnicový a kokosový olej pro využití v potravinářském průmyslu. Lodě plující do Botleku jsou stále větší a větší a vozí více a více nákladu. V důsledku růstu velikosti lodí se zvětšuje také jejich ponor. Pro některé obří lodě, pokud jsou plně naložené, je dokonce nemožné se do Botleku dostat. A to stojí peníze. Prohloubení plavební dráhy Nieuwe Waterweg přinese v blízké budoucnosti možnost odbavování plně naložených velkokapacitních plavidel v zóně Botlek. Bude nutné prohloubit také kotviště u nábřeží. „Je to logický a naprosto nezbytný krok. Jinak nám zakázky přeberou Antverpy, které již nyní dokážou odbavovat lodě s ponorem až 15 metrů,“ vysvětlil projektový manažer rotterdamské přístavní správy Edwin Hupkes.

Nieuwe Waterweg potřebuje prohloubení plavební dráhy dlouhé 25 kilometrů o dalších 1,5 metru. Stavební povolení počítá s bezpečnou hloubkou 16,30 metru. Rotterdam se tak udrží mezi elitou hlubokovodních přístavů a bude moci odbavovat i největší nákladní plavidla. „Přeprava velkých objemů zboží najednou šetří čas i peníze. Z tohoto trendu profitují všichni,“ řekl Hupkes s tím, že rejdaři spoléhají na lodě, které je možné odbavit ve všech velkých světových přístavech. Prohloubením se vytváří nový globální standard a Rotterdam rozhodně nechce zůstat pozadu. Ekologické dopady prohloubení dráhy Nieuwe Waterweg a přístaviště Botlek byly zkoumány podle metodiky

EIA (Environmental Impact Assess-ment) se závěrem, že salinita vody, kvalita okolních podzemních vod ani samotné říční lůžko nebudou stavebními pracemi a následným provozem nijak dotčeny, resp. vliv činnosti bude možné uspokojivě kompenzovat cílenými opatřeními. Projektanti podle vlastních slov odvedli práci téměř srovnatelnou s obřím projektem Maasvlakte 2. V současné době developer čeká na poslední razítka a povolení. Přístavní správa a nizozemské ministerstvo infrastruktury a životního prostředí nyní zkoumají možnosti financování. Práce budou zahájeny pravděpodobně koncem letošního roku poté, co bude definitivně odsouhlasen způsob financování.

Tomáš Johánek

spinner