20. července 2010
Charterové sazby v námořní dopravě se opět propadly na dno. Drtivá většina indexů, které sledují vývoj sazeb za pronájem nákladních lodí, ohlásila na počátku července dramatický pokles. Nejvíce přepravci nechávají „krvácet“ rejdařství provozující flotily lodí na sypký náklad. Baltic Dry Index, zobrazující stav na trhu charterů plavidel pro přepravu suchého hromadného zboží všech velikostních kategorií, ztratil 221 bodů a skončil na hodnotě 2280 bodů, což představuje pokles o devět procent.
Nejhorší situace je u lodí třídy Panamax. Nabídka přepravních kapacit v Atlantiku ztratila tolik, že lodě na okružních trasách mezi Evropou a Amerikou poprvé po dlouhé době vydělávají méně než v Tichém oceánu. Podle lodních makléřů je na vině především malý objem přeprav obilí z východního pobřeží Jižní Ameriky. Neradostný stav ovšem panuje také u obřích plavidel třídy Supramax a dokonce i u menších lodí označovaných jako třída Handy.
Solidní úroveň naproti tomu zaznamenaly pronájmy plavidel pro trasy v Mexickém zálivu a v jihovýchodní Asii, kde velmi „pomohl“ zvýšený objem přeprav indonéského uhlí. Loď „Yasa Unsal Sunar“ o výtlaku 56 tisíc tun plující z amerického pobřeží Mexického zálivu na Dálný východ byla pronajata za 41 tisíc USD na den.
Časové chartery u kontejnerových lodí se v posledním měsíci zvýšily u většiny velikostních kategorií. Největší přírůstky zaznamenala podle společnosti ConTex plavidla s kapacitou mezi 1100 a 2700 TEU. Univerzální lodě B 170 (1700 TEU) na tom byly v absolutním srovnání zdaleka nejlépe, a to díky vlastním jeřábům a možnosti využití i pro přepravu konvenčního zboží.
n