22. července 2011
Prvních 40 metrů betonového vlnolamu, který bude chránit novou zónu Maasvlakte 2 nizozemského přístavu Rotterdam, je od května na svém místě. V dubnu začal speciální jeřáb umísťovat první segmenty vlnolamové bariéry umístěné zhruba 50 metrů před pobřežím. Celá stavba by měla být dokončena již na počátku příštího roku (viz DN 46/08); celkem se na nové umístění před Maasvlakte 2 přesune na 20 tisíc betonových bloků ze starého vlnolamu u původní Maasvlakte.
Podle časového plánu běží i výstavba nábřežní zdi. Letos by měly být dokončeny dvě části nábřeží RWG (Rotterdam World Gateway) – námořní sekce a sekce pro odbavení menších, zejména feederových plavidel. Podle harmonogramu probíhá i budování nábřeží pro nový terminál provozovatele APM Terminals.
Těžiště prací na Maasvlakte 2 nyní spočívá v dokončování pevných ochranných zařízení a přípravě infrastruktury, jako jsou silnice, kabelové a jiné rozvody a železniční vlečka. Pevné části ochrany nábřeží tvoří písková udusaná navážka zpevněná velkými kameny, přičemž val jako celek by měl podle vyjádření představitelů rotterdamské přístavní správy vydržet „bouři, jaká přichází jednou za deset tisíc let“. Koncept ochrany přístavu počítá s tím, že vlny z extrémně rozbouřeného moře se rozbijí o betonový vlnolam, který je „odhodí“ na zpevněný kamenný ochranný val, kde napáchají minimální škody. Na pobřeží pak dorazí v oslabené podobě. Systém byl testován na obřích modelech a simulace ukázaly účinnost zvoleného řešení. Za vlnolamem navíc bude „v době klidu“ laguna, která poskytne vhodné životní prostředí pro různé rostliny a živočichy.
Speciální jeřáb
Pro vlnolam bylo nutné nejprve vytvořit kvalitní zhutněné pískové podloží, poté byly na místo uloženy větší lámané kameny a betonové bloky. Při manipulaci s betonovými bloky se uplatnil jeřáb Blockbuster navržený speciálně pro tuto činnost. Každý betonový blok s hmotností kolem 40 tun jeřáb dokáže umístit s přesností na 15 centimetrů. Blockbuster sám váží 1200 tun a používá jako protizávaží bloky o celkové hmotnosti 360 tun. Pohybuje se po třech dvojitých sadách pásového podvozku. Určitá omezení může představovat z bezpečnostních důvodů pouze mimořádně špatné počasí.
Letos v lednu byla zahájena i výstavba nábřeží pro kontejnerový terminál Rotterdam World Gateway. V létě bude dokončeno prvních 500 z celkem 1250 metrů mořského nábřeží. Větší část valu přiléhající k moři je z hrubé části hotova, nyní probíhají práce za nábřežím: sací bagr odebírá čerpadlem mokrý písek z vnitřku přístavu a přesouvá jej do prostoru za nábřežím, což zajišťuje vysokou hustotu materiálu. Po létě bude předáno k užívání i nábřeží pro odbavení menších lodí.
Pro stavbu pevných ochranných opatření v Rotterdamu je potřeba na 6,5 milionu tun lámaného kamene a 20 tisíc betonových bloků. Betonové bloky a zhruba 1,5 milionu tun lámaného kamene se přesunou ze starého vlnolamu vybudovaného kvůli původní zóně Maasvlakte. Dalších pět milionů tun kamene, z toho 80 procent vysoce odolných valounů, přepravily lodě z Norska a Německa.
Jen v letošním roce přístavní správa na Maasvlakte II vynaloží kolem 400 milionů € (viz DN 18/11).