ETSC

Alkoholový zámek může výrazně zvýšit bezpečnost provozu

Alkoholový zámek může výrazně zvýšit bezpečnost provozu

Na konci září se v Praze v rámci celoevropské kampaně zaměřené na problematiku řízení pod vlivem alkoholu uskutečnil seminář Safe and Sober (Bezpečně a střízlivě). Uspořádala jej Evropská rada bezpečnosti silničního provozu (ETSC) ve spolupráci s Centrem dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV), a Ministerstvem dopravy ČR a za podpory firem Volvo Group a ACS.

Praha byla místem již 24. kampaně, při níž se ve vybraných evropských zemích u kulatých stolů setkávají zájemci o tuto problematiku z řad politických představitelů, soukromé sféry i odborníků na bezpečnost silničního provozu. Mezi diskutovaná témata patří zejména používání zámku zapalování spojeného s detektorem alkoholu, policejní dohled, hladina alkoholu v krvi a začínající řidiči.

Právě pražský seminář byl doprovázen praktickou ukázkou zámku zapalování s detektorem alkoholu, který je v rámci EU používán zejména v nákladní dopravě. „Řízení pod vlivem alkoholu je v zemích Evropské unie přítomno jako spolupůsobící faktor ročně u více než 7500 úmrtí při dopravních nehodách,“ uvedl výkonný ředitel ETSC Antonio Avenoso.

Navíc přibližně 20 procent úmrtí řidičů je způsobeno právě v důsledku řízením vozidla pod vlivem alkoholu. Přestože Česká republika je i díky nulové toleranci dobrým příkladem pro mnoho zemí EU, také na českých silnicích dochází pod vlivem alkoholu k mnoha úmrtím. Jedním z důležitých témat pražského semináře tak byla možnost většího rozšíření tzv. alkoholového zámku mezi profesionálními řidiči.

Strategie nestačí, jsou nutná i technická opatření

„Ačkoliv počet dopravních nehod spojených s vlivem alkoholu je v České republice oproti mnoha evropským zemím relativně nižší, patří problematika řízení pod vlivem alkoholu k prioritám Národní strategie bezpečnosti silničního provozu na roky 2011 až 2020. Zámky zapalování s detektorem alkoholu jsou považovány za jedno ze slibných opatření, zvláště pak v komerční dopravě, která by měla zaručit svým uživatelům co nejvyšší úroveň bezpečnosti,“ řekl bývalý ředitel Centra dopravního výzkumu, v.v.i., Josef Mikulík.

Mezi dalšími přednášejícími byli vedle zástupců ETSC a CDV také reprezentanti dopravní policie, nizozemského ministerstva dopravy, finské dopravně bezpečnostní agentury a soukromých firem, jako například Volvo Trucks a ACS.

Národní a evropská strategie

Ministerstvo dopravy a BESIP si v rámci Evropského plánu bezpečnosti silničního provozu vytyčilo mimo jiné následující: „Do vozidel by měly být postupně zabudovány systémy vylučující možnost nastartování řidičem ovlivněným alkoholem. Spolu se soustředěnou kombinací bezpečnostních kampaní, rozšíření policejní kontroly, důsledného postihu včetně kontroly na požití omamných látek, toto opatření by mělo mimo jiné přinést v cílovém roce 2020 snížení počtu usmrcených osob o 40 a těžce zraněných o 150.“

V mnoha evropských zemích jsou tyto systémy již dobrovolně používány, zejména ve firemních vozidlech určených pro dopravu zboží i osob. Při použití alkoholového zámku může firma zaručit, že její dopravní služby provádí pouze střízliví řidiči. Také stále více obcí a dalších veřejných i soukromých subjektů, které dopravu financují, požadují při vyjednávání kontraktů použití alkoholových zámků.

Princip alkoholového zámku

Alkohol podstatně narušuje koordinační schopnosti, rychlost reakce, odhad vzdáleností, zorné pole a pozornost. Proto se společnost Volvo Trucks zaměřila na důrazný boj pro-ti alkoholu v dopravě a v roce 2005 se stala první automobilkou, která nabízí do nákladních vozidel ve volitelné výbavě tzv. alcolock. Ten funguje tak, že pokud řidič chce nastartovat vozidlo, musí nejprve fouknout do náustku. Pokud dech řidiče obsahuje stopy po alkoholu, centrální jednotka přeruší přívod elektrického proudu a vozidlo nelze nastartovat.

Nehodovost v ČR

Policie ČR letos od ledna do srpna evidovala 3320 nehod zaviněných pod vlivem alkoholu (tedy 6,8 procenta z celkového počtu), při kterých došlo k 32 úmrtím (7,1 procenta z celkového počtu) a dalším 1739 zraněním. Oproti stejnému období v roce 2011 byl počet evidovaných nehod nižší o 114, počet usmrcených klesl o 23 osob a počet zraněných se snížil o 60 osob. Je však třeba dodat, že do těchto statistik policie zahrnuje i nehody, kdy viník byl současně pod vlivem alkoholu i omamných látek – v tomto případě se jedná o 13 nehod (nárůst o 1 nehodu) s 6 usmrcenými (nárůst o 4 osoby) a 13 zraněnými (nárůst o 6 osob).

(lan) www.etsc.eu

spinner