Výkonové zpoplatnění silnic

Autoklub jednoznačně odmítá případné mýto pro osobní auta

Autoklub jednoznačně odmítá případné mýto pro osobní auta

PRAHA (5.2.) – Objektivní pohled na opakovaně prezentované návrhy zavést mýtné i pro osobní automobily vyžaduje, aby tyto návrhy byly posouzeny s přihlédnutím ke škodám, které osobní vozidla způsobují na pozemních komunikacích, z hlediska bezpečnosti silničního provozu, a v neposlední řadě i s ohledem na otázky finanční, na platby, které motoristé odvádějí do státního rozpočtu. Podle názoru Autoklubu ČR je po zvážení všech těchto aspektů mýtné pro osobní auta neopodstatněné.

Vliv provozu osobních aut na komunikace a jejich stav je ve srovnání se škodami, které způsobují na vozovce auta nákladní, v podstatě zanedbatelný. Přejezd jednoho těžkého nákladního vozidla o hmotnosti 40 t odpovídá přejezdu přibližně 40 tisíc osobních automobilů. „Zavedení mýtného pro osobní automobily, s cílem zvýšit podíl běžných motoristů na financování výstavby, oprav a údržby pozemních komunikací tedy z titulu způsobených škod nemá opodstatnění,“ míní Autoklub ČR.

Pokud motoristé shledají, že se jim v případě zavedení mýtného jízda po dálnici prodraží, což lze s určitostí předpokládat, budou dálnice méně využívat. Budou hledat jiné trasy, budou jezdit po dosud nezpoplatněných silnicích nižší třídy a spotřeba pohonných hmot a následně i exhalace budou vyšší než doposud. Tedy více exhalací a více hluku v obcích a jejich okolí. Ještě závažnější však je skutečnost, že takovýto provoz znamená vyšší riziko nehod v obcích, tedy vyšší ohrožení životů a zdraví jak místních občanů, tak i projíždějících motoristů.

Obecně je známo a statistikou prokázáno, že provoz na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla je daleko bezpečnější než na ostatních pozemních komunikacích, na silnicích nižších tříd a místních komunikacích. Počet nehod na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla činí zhruba tři procenta z celkového počtu nehod.

Zlepšení stavu dopravní infrastruktury ČR, které je nepochybně nutné, logicky vyžaduje více finančních prostředků, jež lze na tento účel použít. Ale získávat tyto prostředky zvyšováním finančních požadavků na motoristy určitě není jedinou (a správnou) cestou. Motoristé se více než významně podílejí na výnosech silniční daně a spotřební daně, jejichž část přichází spolu s poplatky za užívání dálnic a rychlostních komunikací do Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Jenom ve formě spotřební daně a daně z přidané hodnoty odvádějí běžní motoristé 50 procent z ceny pohonných hmot do státního rozpočtu, musí platit za značně drahé dálniční kupóny atd. „Z výše uvedeného vyplývá, že běžní motoristé státu odvádějí do státního rozpočtu již dnes tolik, že jakékoliv další návrhy a opatření na jejich úkor, jako například zavedení mýtného pro osobní automobily, nemají opodstatnění,“ tvrdí Autoklub ČR.

spinner