Programové prohlášení vlády

ČESMAD Bohemia: Regulační funkce mýta podle denní doby nefunguje

ČESMAD Bohemia: Regulační funkce mýta podle denní doby nefunguje

Sdružení ČESMAD Bohemia se minulý týden vyjádřilo odmítavě k programovému prohlášení vlády Jiřího Rusnoka v oblasti dopravy, konkrétně k pasáži věnované elektronickému mýtnému. Sdružení má výhrady vůči této pasáži: „Vláda podpoří plné využití regulatorních i fiskálních funkcí mýtného systému tak, aby byly upřednostněny zájmy občanů ČR a maximalizovány prostředky generované tímto systémem, které bude možné zpětně alokovat na opravy, údržbu a případně i rozvoj dopravní infrastruktury.“

„Z dřívějších vyjádření ministra dopravy Žáka lze usuzovat, že pod regulatorními funkcemi mýta si můžeme představit změnu mýtných sazeb tak, aby motivovaly nákladní dopravu k přesunu do nočních hodin,“ uvedl k tomu mluvčí sdružení Martin Felix s tím, že zkušenosti s regulační funkcí mýta jsou však zcela negativní. „Zdražení mýtného o 50 procent, později snížené na 40 procent v pátečním odpoledni, se na provozu vozidel měřitelným způsobem nijak neprojevilo,“ do­dal.

Podle Martina Felixe je zcela nerealistická také představa přesunutí provozu nákladní dopravy do nočních hodin. „Práce řidiče je sešněrována mnoha evropskými předpisy o dobách řízení a odpočinku, pracovní době a podobně, což přesun do nočních hodin prakticky vylučuje. Dalším problémem je, že sklady, distribuční centra, obchody a drtivá většina podniků zásobovaných silniční nákladní dopravou pracuje v denním provozu a noční doručování zásilek nebude akceptovat. Pakliže je motivem přes den nákladní vozidla odstavit, je třeba se také ptát, kde budou tato vozidla stát, neboť již dnes je naprosto katastrofální nedostatek parkovacích míst pro kamiony. V neposlední řadě je noční provoz kamionů velmi rizikový z hlediska bezpečnosti,“ uvedl Martin Felix.

Upřednostnění zájmů občanů Sdružení ČESMAD Bohemia spatřuje podle svého mluvčího především v co možná nejrychlejším dobudování silniční infrastruktury, aby zvládla akceptovat jak nároky soukromé individuální dopravy, tak profesionální dopravy nákladní. „Pouze v zájmu uspokojování potřeb občanů jezdí kamiony, nikoli pro své vlastní potěšení,“ zdůraznil Martin Felix.

(lan)

spinner