13. května 2019
Společnost Agrotec představila v březnu v Hustopečích unikátní řešení dálkové dopravy s alternativním pohonem na zkapalněný plyn (LNG) včetně ukázky plnění a testovacích jízd.
Hned v úvodu generální ředitel společnosti Martin Rada zdůraznil důležitost směřování k alternativním palivům a jejich pozitivní dopad na životní prostředí. Zároveň poodhalil návštěvníkům projekt vybudování první veřejné plnicí stanice na toto palivo připravované v Hustopečích u Brna. Mobilní plnicí stanice LNG je zatím neveřejná a v první fázi slouží k pro plnění testovacích vozidel Agrotecu. Ukázka plnění probíhala na vozidle IVECO Stralis NP 460 Hp Cursor 13, které bylo poskytnuto k dlouhodobému testování v plném provozu a zatížení.
Společnost IVECO má s výrobou vozidel na zemní plyn již jednadvacetiletou zkušenost a představené vozidlo je podle Martina Rady zatím nejudržitelnější nákladní vozidlo italského výrobce poháněné stoprocentně na zemní plyn. Vozidlo je vybaveno dvěma palivovými nádržemi o objemu 540 litrů, které umožňují nejdelší dojezd mezi plynovými vozidly, a to až 1600km, uvedl vedoucí prodeje nákladních automobilů společnosti Petr Přibyl. Modulární nádrže umožňují montáž různého příslušenství i na tahače 4 × 2. Vozidlo pracuje s tlaky 7,5 až 8,5 baru a plnicí teplota zkapalněného plynu se pohybuje mezi -125 až -135 C, přičemž v případě mobilní stanice je tento plyn přečerpáván z hlavního plnicího tanku do vyrovnávacího tanku, kde dojde k mírnému vzrůstu teplot na -130 C z -160 C. V běžném provozu se plnění výrazně neliší od klasické naftové varianty a její obsluhu zvládne i proškolená obsluha vozidla. Výkon je stejný nebo ještě vyšší než u vozidla poháněného naftou, ale emise CO2 se při používání biometanu sníží až o 95% a při používání zemního plynu o 10%. Tahač také nabízí snížení emisí tuhých částic o 99% a NOx o 60% v porovnání s limity Euro 6.
Zástupci Agrotecu návštěvníky také seznámili s výsledky dlouhodobého testování, z nichž vyplývá, že úspora paliva oproti naftové verzi při stejném zatížení i trase činí 10% množství paliva. Úsporu nákladů poskytují i o 35% nižší náklady na zemní plyn oproti naftě. Zároveň vozidlo nabízí nulové náklady na AdBlue a jsou u něj eliminované krádeže paliva. Překvapivá je i tichost vozidla (71 dB), a to při stejném, případně dokonce i o něco vyšším výkonu, než mají vozidla poháněná naftou.
Proč vůbec LNG? Hlavní rozdíl mezi LNG a CNG (stlačený plyn) je ve formě skladování zemního plynu. Zemní plyn je v případě CNG stlačený pod tlakem více než 200 barů, ale LNG je plyn zkapalněný a ve vozidlech je skladovaný při teplotě -130° C. Je zkapalňován na -162 °C ihned po vytěžení a jeho doprava pak musí probíhat ve speciálních izolovaných tancích. Předností takové formy skladování je, že LNG zaujímá až několikanásobně menší objem než plyn stlačený (CNG) a to znamená, že vozidlo může mít zásobu plynu pro mnohem delší dojezd. Na podzim 2018 bylo v EU 167 plnicích stanic převážně v pobřežních západoevropských státech. Jen pro tento rok je v plánu vybudování 137 plnicích míst po Evropě.
Důvodů, proč je Stralis NP revoluční, je hned několik, zejména je to však dojezdová vzdálenost a výkon. S dojezdovou vzdáleností 1500km se vyrovnává vozidlům na tradiční pohon a posouvá tak dálkovou přepravu s LNG na zcela jinou úroveň. Bonusem je pak přístup do center měst, kde mohou být omezující zákony pro vjezd kvůli hlukovým a emisním normám nebo úlevy na poplatcích ve vybraných zemích. Německý federální parlament totiž již schválil zákon, který osvobozuje elektrická a plynová vozidla od ekologické části dálničních poplatků. Z pohledu čísel se jedná o úsporu 135 EUR za každých 1000km. Také polský prezident Andrzej Duda v loňském roce podepsal zákon o nulové sazbě spotřební daně pro tento typ vozidel. A nemusíme chodit ani za hranice, abychom našli výhody, protože i česká vláda předložila návrh na 50% snížení dálničních poplatků pro elektrická a plynová vozidla s plánovanou platností od roku 2020 a stejně jako v případě Německa i s dvouletou platností. (lan)
Foto: LAN