Elektronické mýtné

Kamionů jezdí prakticky stejně, výběr mýta přesto klesá

Kamionů jezdí prakticky stejně, výběr mýta přesto klesá

PRAHA (11.6.) – Provozovatel českého mýtného systému, Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předepsal v květnu na mýtném 734 milionů Kč, což je o čtyři procenta méně, než za stejné období roku 2012. Informovala o tom mluvčí této státní organizace Martina Vápeníková. Statistiky mýtných transakcí, tedy průjezdů jednotlivých kamionů pod mýtnicemi, ale mírně vzrostly.

Za uplynulých šest let a pět měsíců stát vybral na mýtném dohromady 44,1 miliardy Kč. Za provozování mýtného systému zaplatil 9,8 miliardy Kč bez DPH, provozní náklad tedy činí 22 procent. Vedle toho stát investoval do vybudování mýtného systému, který zůstává průběžně modernizovaný v majetku státu, celkem 3,4 miliardy Kč bez DPH.

Zatímco dopravní intenzita kamionů zůstává meziročně prakticky beze změny, celkové vybrané mýtné klesá. „Za propadem je změna struktury emisních tříd ve prospěch kamionů s emisní třídou Euro 5, které platí minimální mýtné,“ doplňuje Vápeníková. „Za poslední tři roky se intenzita kamionové dopravy v Česku takřka nezměnila,“ říká Karel Feix, ředitel provozovatele tuzemského mýta společnosti Kapsch.

Aktuálně je v mýtném systému registrováno 656 496 uživatelů, z nichž 12 procent (77 518 OBU) připadá na menší nákladní vozidla s hmotností do 12 tun. Na výběrech se dominantně podílí právě nejtěžší kamiony s hmotností nad 12 tun, které platí 88 procent celkového mýta. Lehčí nákladní automobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami přispívají 11 procenty a na autobusy zbývá jedno procento vybraného mýta. „Prvních pět měsíců ukazuje, že výběr mýta za celý rok jen těsně překročí hranici osmi miliard Kč, “ odhaduje Karel Feix z Kapsch.

spinner