Mýtný systém v ČR

MD: V případě nutnosti bude mýtný systém provozovat stát

MD: V případě nutnosti bude mýtný systém provozovat stát

Ministerstvo dopravy chce vypsat soutěž na provozovatele českého systému elektronického mýta po roce 2016 v takovém termínu, aby nebylo nutné uvažovat o nějakém jiném řešení. Tím by pravděpodobně bylo rozhodnutí, že mýtný systém bude spravovat stát prostřednictvím své organizace Ředitelství silnic a dálnic. Minulý týden to oznámil ministr dopravy Antonín Prachař.

Podle jeho slov minulé vlády proces výběru nového provozovatele mýta zpozdily. Na počátku června jeho resort vypsal tendr na projektového manažera, který má navrhnout způsob fungování mýtného systému v budoucnu včetně jeho rozsahu. Poté by měl stát vyhlásit otevřený tendr na nového provozovatele mýta. Stát by se tak mělo přibližně v březnu nebo dubnu 2015. Případné rozšíření mýta na další komunikace či další druhy vozidel jsou podle Antonína Prachaře otázkou politického rozhodnutí stejně jako například případné úpravy sazeb.

Rozhodovat bude hlavně cena

„Maximální cena zakázky nesmí přesáhnout sto milionů Kč. Cena bude mít mezi hodnotícími kritérii váhu 60 procent,“ řekl mluvčí ministerstva Tomáš Neřold. Projektový manažer by pro ministerstvo dopravy měl především zpracovat studii efektivity způsobů výběru mýtného. Má tak rozhodnout, jestli bude výhodné pokračovat v současné takzvané mikrovlnné technologii sledování pomocí mýtných bran nebo dát přednost satelitnímu monitoringu, případně kombinaci obou systémů, a také jaký bude rozsah zpoplatnění. Podle toho pak bude vybírat dodavatele systému.

Stát se musí chovat jako řádný hospodář

„My hledáme provozovatele mýta a projektový manažer by měl definovat zadání, jakým způsobem budeme chtít vybírat mýto, zda využijeme stávající technologii, kterou stát vlastní, nebo zda ji doplníme nějakým jiným systémem. Připustit variantu, že dneska stát vlastní majetek v řádu miliard, a nebudeme ho efektivně využívat, si neumím dost dobře představit,“ uvedl ministr dopravy Antonín Prachař. Jak dále řekl, na výběr provozovatele mýtného systému a realizaci vybrané varianty řešení zbývá nyní dva a půl roku, a pokud budou veškerá rozhodnutí ze strany státu přijímána bez zbytečných průtahů, stále je ještě možné stihnout přípravu soutěže tak, aby ČR měla od 1. ledna 2017 nového provozovatele mýta. Zároveň ale připustil, že v případě potíží se funkce provozovatele mýtného systému ujme stát prostřednictvím ŘSD. Rozhodně prý nehrozí, že by se volilo řešení automatického prodloužení smlouvy se společností Kapsch. „Systém zpoplatnění současné silniční infrastruktury je plně ve vlastnictví státu a za určitých podmínek je stát schopen jej provozovat sám bez pomoci společnosti Kapsch,“ upozornil dále Antonín Prachař.

Mýtný systém už vybral přes 50 miliard Kč

Mýtný systém momentálně funguje na zhruba 1300 kilometrech dálnic a rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy, společnost Kapsch ho provozuje na základě desetiletého kontraktu. Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007. Loni systém vybral zhruba 8,55 miliardy Kč, od zahájení provozu přes 50 miliard Kč. Z vybraného mýtného náleží společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům mezi 18 a 20 procenty.

Tomáš Johánek

spinner