29. října 2012
Titul ocenění Bus of the Year 2013 získal v září na veletrhu IAA v Hannoveru autobus Mercedes-Benz Citaro Euro 6. Nové citaro s motorem Euro 6 vyhrálo s ohromující podporou mezinárodní odborné poroty před svými konkurenty, z nichž téměř všichni spoléhali na hybridní technologie. Nový autobus Citaro je první městský sériově vyráběný autobus s technologií Euro 6, díky níž již s předstihem splňuje limity nadcházející emisní normy.
Dosahuje jich pomocí ověřené technologie selektivní katalytické redukce (SCR) Mercedes-Benz se vstřikováním látky AdBlue. Oxidační katalyzátor ve výfukovém systému recirkuluje plyny v uzavřené smyčce částicového filtru. Zcela nová generace motorů ve spojení s tímto složitým systémem pro regulaci emisí představuje další krok v pokračujícím vývoji technologie vznětových motorů.
„Naším prvořadým zájmem při vývoji nového citara bylo, aby hospodárnost a efektivita odpovídala výkonu, bezpečnosti a pohodlí,“ zdůraznil vedoucí Daimler Buses Hartmut Schick. Srdcem nového autobusu jsou nově vyvinutý Blue-Efficiency Power šestiválcový řadový motor OM 936 o zdvihovém objemu 7,7 litru nebo 10,7litrový motor OM 470. Obě pohonné jednotky splňují emisní normu Euro 6 a charakterizuje je dlouhá životnost, nízká spotřeba paliva, oleje a AdBlue.
Poslední technické inovace nezvýšily hmotnost autobusu a nepode-psaly se ani na jeho prostornosti. Ekonomické úspory podporuje i rekuperační modul: získaná energie se ukládá ve dvouvrstvém kondenzátoru a následně se pak používá jako další zdroj energie během akcelerační fáze. Celkem tak citaro vykazuje úspory paliva mezi třemi a pěti procenty, což při běžném provozu ročně odpovídá tisíci litrů nafty a 2,6 tuny CO2. Údržbu filtrů pevných částic je nutné provádět každé dva roky nebo po ujetí 120 tisíc kilometrů.
Sázka na atraktivní design
K úspěchu modelu Citaro v klání o titul Bus of the Year 2013 velkou měrou přispěl i jeho atraktivní a výrazný design. Spolu s novými motory jej konstruktéři vybavili novým zadním rámem, který jim umožnil vozidlo prodloužit o 30 milimetrů. Dekorativní obklad na klenuté zadní části autobusu vytváří dynamický profil, aniž by se změnil poloměr otáčení nebo celková výška vozidla. Zaoblený skleněný panel nad zad-ním oknem rovněž dále zvyšuje elegantní vzhled nového citara. Mercedes-Benz přepracoval také kryt motoru a zadní světlomety. Na koncová světla, brzdová světla a ukazatele směru použil energeticky úsporné LED s dlouhou životností.
Větší bezpečnost
V neposlední řadě nové citaro obsahuje i nové prvky pro ochranu řidiče v případě kolize. Autobus byl celkově navržen již s ohledem na budoucí evropskou směrnici ECE R 66/01, která stanovuje větší prostor pro přežití cestujících v interiéru v případě převrácení autobusu; v platnost má vstoupit do roku 2017. Citaro je tak například prvním městským autobusem vybaveným elektronickým stabilizačním programem ESP.
Důraz na pohodlí
Pohodlí cestujících byla další oblast, kterou porota Bus of the Year na vítězi ocenila. Na autobusové zastávce autobus přímo vyzývá k nástupu: vstupní a výstupní místa na každých dveřích jsou jasně osvětlena širokými pásy LED. Tento koncept osvětlení pokračuje i v interiéru a zajišťuje příjemnou atmosféru. Stropní světla poskytují nepřímé osvětlení interiéru, dobrá úroveň osvětlení v zad-ní části vozidla přispívá ke snížení nebezpečí vandalismu. Nový design horizontálních kolejnic umožňuje integraci dalších osvětlovacích prvků či umístění výměnných reklamních vložek, čímž poskytuje dopravcům nové možnosti pro generování dodatečných příjmů z reklamy.
Řidičům nabízí citaro nově navržený pracovní prostor, který nastoluje nové standardy, a to ať již jde o snadnost použití, ergonomii, pří-strojové vybavení či pohodlí. Dveře do kabiny řidiče jsou zavěšeny na zadní straně, což umožňuje snazší pří-stup k sedadlu. Také pracoviště řidiče se zvětšilo a má nyní širší přední zakřivení.
(lan)