17. října 2013
PRAHA (16.10.) – Září letošního roku se stalo díky 755 milionům Kč vybraného mýta zatím nejsilnějším měsícem letošního roku. Jde o meziroční růst o 4,3 procenta, kterému ale určitě pomohlo, že letos vyšel státní svátek 28. září na sobotu a neovlivnil tak na rozdíl od loňska pracovní den. Informoval o tom šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je provozovatelem českého mýtného systému,“ Pavel Kočica.
Ten také upozornil na to, že nová legislativa od září přinesla změnu – kauce za palubní jednotky (1550 Kč) propadají uplynutím 12 měsíců od posledního použití OBU k mýtné transakci. Uvedené opatření má za cíl snížit počet palubních jednotek, které jsou aktivní v mýtném systému a uživatelé je už k platbě mýta nepoužívají. Přesto je nevrací, a státu vznikají zbytečné náklady na jejich udržování v činnosti.
Nepoužívané OBU mohou uživatelé režimu PostPay vracet v na kontaktních místech, v režimu PrePay pak na jakémkoliv distribučním či kontaktním místě. Pokud to stihnout do roka od poslední mýtné platby a jejich jednotka je nepoškozená, vyinkasují zpět vratnou kauci 1550 Kč. V opačném kauce propadá státu.
Podle nezávislého auditora Logica byla v červenci účinnost mýtného systému 99,67 procenta, což je nejvíc v takřka sedmileté historii českého mýta. Celkem již Česká republika vybrala od nákladních automobilů za období od roku 2007 přes 47 miliardy Kč. Od této sumy je třeba odečíst dosavadní provozní náklady zaplacené konsorciu pod vedením Kapsch, které činí 9,9 miliardy Kč bez DPH, celkový provozní náklad tedy činí v Evropě obvyklých 21 procent.
Vedle toho stát investoval v prvních letech do vybudování mýtného systému celkem 3,4 miliardy Kč bez DPH, přičemž Kapsch má podle smlouvy povinnost systém státu průběžně modernizovat tak, aby byl na konci první „desetiletky“ provozování jako nový.