Němečtí dopravci požadují rychlejší zavedení odbočovacích asistenčních systémů

Němečtí dopravci požadují rychlejší zavedení odbočovacích asistenčních systémů

U příležitosti Světového dne obětí dopravních nehod (vyhlašuje ho Světová zdravotnická organizace WHO na třetí listopadovou neděli – letos 19. listopadu) vyzval německý Spolkový svaz spedice, logistiky a zásobování BGL k zintenzivnění úsilí při zavádění odbočovacích asistenčních systémů pro nákladní vozy.

Podle BGL v současné době chybí sériová nabídka asistenčních odbočovacích systémů, které v případě hrozící nehody zajistí automatické brzdění vozidla. Systém, který dokáže účinně zabránit nehodě při odbočování nabízí pouze jediný výrobce. Kamerové monitorovací systémy jsou sice poměrně rozšířené, problematická je však jejich „pasivita“, kdy kritickou situaci musí řidič na monitoru sám rozpoznat. Sledování půl tuctu obrazovek a zpětných zrcátek při vybočování z jízdního pruhu sice pokrývá prakticky všechny myslitelné úhly a směry, je však náročné na pozornost a koordinaci, a to za plné jízdy. Systémy, které dokáží automaticky upozornit, případně i zabrzdit, jsou naprosto žádoucí a nenahraditelné.

BGL považuje stávající situaci za alarmující: stále dochází k nehodám, při nichž jsou zraněni či dokonce usmrceni cyklisté a chodci. Řidičům kamionů se ani při nejlepší snaze nedaří zajistit naprosto bezpečnou jízdu. Následky bývají smutné, ba tragické – zasahují navíc i blízké a pozůstalé, zaměstnávají složky záchranného systému, nehody traumatizují po zbytek života také samotné řidiče nákladních vozů. Autodopravci, spedice a logistické firmy by proto podle BGL měli vyvíjet větší tlak na automobilky, aby zavádění rozvinutých asistenčních systémů urychlily. Dokonce jeden z členů BGL v bavorském Ingolstadtu řadu svých kamionů nechal kromě kamer vybavit dodatečně i ultrazvukovými senzory s akustickou výstrahou snímajícími pravou stranu vozidla.

Povinné systémy pro nákladní vozy

Prozatím největším úspěchem BGL při podpoře bezpečnosti silničního provozu bylo prosazení povinné instalace jízdních asistenčních systémů pro všechny nově schválené těžké nákladní vozy od 1. listopadu 2015 na území EU, uvedli němečtí dopravci letos v listopadu na svém internetovém portálu. 

spinner