Doprava v klidu

Praha chce další parkovací zóny, Brno hledá i jiné možnosti

Praha chce další parkovací zóny, Brno hledá i jiné možnosti

V lednu se v Praze v rezidenci primátora se uskutečnilo jedenácté České dopravní fórum. Tématem byla tentokrát Doprava v klidu. Toto setkání, na něž se zaregistrovalo více než sto účastníků, se konalo v rámci informačního programu Smart City 2014.

Náměstek primátora hlavního města Prahy Jiří Nouza informoval o nově připravované koncepci zón placeného parkování, která by měla být realizována v příštím roce. Počítá se v ní, vedle zpoplatnění nových oblastí, jak se stávajícím rozsahem platnosti parkovacích karet pro celou konkrétní městskou čtvrť, tak s levnějšími kartami pro menší oblasti v těsné blízkosti bydliště majitele vozidla. Rovněž by se měl zvětšit počet smíšených parkovacích zón, kde by za poplatek mohli zaparkovat i motoristé bez parkovací karty. Náměstek však také uvedl, že v současné době v Praze počet vydaných parkovacích karet převyšuje počet dostupných parkovacích míst. Výsledek zpoplatnění nových oblastí tudíž bude zřejmě obdobný jako u již zpoplatněných – rezidenti sice zaplatí poplatek za kartu, ale volné místo k zaparkování stejně nemusí nalézt.

Zájem o komunikace a volné plochy

Při argumentaci pro zavedení placených zón v některých městech někteří jeho zastánci na radnicích v minulosti někdy prohlašovali, že možnost volně zaparkovat svůj automobil není samozřejmé právo obyvatel města. Tento argument zazněl i na dopravním fóru, tentokrát přímo od jeho pravděpodobného zdroje – z úst Petra Smékala, generální ředitele společnosti VINCIPARK, která realizuje a provozuje parkovací systémy a objekty. Ten zároveň upozornil, že pro případné investory je z hlediska návratnosti až na výjimky zajímavé pouze parkování na komunikacích či volných plochách. Ladislav Pivec, pověřený řízením Technické správy komunikací hl. m. Prahy, upozornil i na německé řešení této problematiky – v oblastech označených jako bewohne frei mají tamní obyvatelé parkování zdarma. Toto řešení je jistě zajímavé pro rezidenty, ale asi už méně přitažlivé pro provozovatele parkovacích automatů.

Zvyšování stávající kapacity

Zdenka Šamánková, vedoucí oddělení koncepce dopravy města Brna, představila systémově precizně zpracovanou analýzu řešení dopravy v klidu v jihomoravské metropoli i s následným řešením parkování v různých částech města. Brno v tuto chvíli parkovací karty nezavádí (je zpoplatněn pouze vjezd do historického jádra) a zkoumá pozitiva i negativa řešení, jež aplikovala jiná města. Snaží se také využít všech možných řešení, například s pomocí drobných úprav na komunikacích, jak zvýšit stávající kapacitu pro parkování v Brně.

Co však měly všechny příspěvky společné, byl velký důraz na využití informačních technologií, které by nejen usnadnily způsob úhrady za parkování, ale například také eliminovaly zbytečné jízdy, které jsou podmíněny tím, že řidiči marně hledají volné místo k zaparkování. Příspěvky přednášejících jsou zveřejněny na internetových stránkách organizátora setkání, společnosti TOP EXPO CZ.

(lan)

www.top-expo.cz

spinner