Ing. Vladimír Homola (ČSAD AUTOBUSY České Budějovice) pro DN

S rostoucími náklady lze bojovat optimalizací provozu

S rostoucími náklady lze bojovat optimalizací provozu

Vrásky na čele dělají v poslední době všem autodopravcům stále rostoucí náklady na provoz jejich vozidel, zejména pak rostoucí cena nafty. Nejinak je tomu i ve společnosti ČSAD AUTOBUSY České Budějovice. Podle generálního ředitele společnosti Vladimíra Homoly je jednou z možností, jak bojovat s těmito jevy, optimalizace provozu autoparku, v tomto případě autobusů.

Jak se dnes žije autobusovým dopravcům, co vás nejvíce trápí?

„Největší problém je samozřejmě cena vstupů, zejména pak nafty a hlavně nevyzpytatelnost vývoje cen těchto vstupů v příštích týdnech a měsících. Díky tomu můžeme jen velmi obtížně předpovídat vývoj našich nákladů. To se samozřejmě týká i jednání s objednavateli, v našem případě zejména s kraji a místními samosprávami, které mají na zajištění dopravní obslužnosti určitou částku a nemohou pružně reagovat na vývoj nákladů. My sice můžeme podle zákona objednavateli účtovat nepředvídatelné náklady, na druhou stranu situace krajů je taková, že raději objednají méně spojů. Pro cestující je výhodnější cestou hledat úspory někde jinde, zejména v optimalizaci využití našich autobusů.“

Co to konkrétně znamená v praxi?

Jelikož objednavatelé dopravy nejsou schopni zaplatit nám skutečný nárůst nákladů na provoz objednaných linek, rozhodli jsme se jít cestou optimalizace dopravního systému. Znamená to předložit kraji takovou nabídku, která nám ušetří náklady a pro kraj to nebude znamenat vyšší finanční zátěž. Cestou je třeba například investovat do méně kapacitních autobusů, investovat do autobusů na zemní plyn či nabídnout cestujícím nový dopravní systém.“

Jak by tento systém měl vypadat v praxi?

„Především chceme vytvořit páteřní linky, které zajistí cestujícím to, že budou v cíli své cesty stejně rychle jako autem, a nebudou přitom muset řešit problémy například s parkováním. Na páteřní linky by navazovaly místní spoje menšími autobusy, které by zajišťovaly dopravní obslužnost menších obcí. Naším dalším opatřením je autobus na zavolání, který funguje v těch nejmenších obcích. Díky tomu se nám snížily náklady a nejen na páteřní linky se nám vracejí cestující.“

Jak funguje autobus na zavolání?

„V jízdním řádu je uvedený spoj, u kterého je poznámka, že do dané zastávky jezdí jen na zavolání. Cestující, který chce tento spoj využít, musí zavolat na dispečink nejpozději půl hodiny před odjezdem autobusu a on zajede na danou zastávku.“

V poslední době se hodně hovoří o snížení spotřební daně u pohonných hmot. Předpokládám, že podobný návrh podporujete…

„Hlavně si myslím, že zvýšení spotřební daně o jednu korunu za exministra financí Eduarda Janoty bylo úplně zbytečné a ničemu nepomohlo. Znám mnoho autodopravců, kteří před zvýšením spotřební daně tankovali u nás a jezdili co největší kus cesty do zahraničí na českou naftu. Dnes je to přesně obráceně. Byl bych proto pro snížení spotřební daně alespoň na výši před posledním zvýšením.“

Jaký podíl v parku vašich autobusů má pohon na zemní plyn? Předpokládáte další investice do tohoto pohonu?

„Zkoušíme nyní první dva autobusy na zemní plyn, nyní už máme objednáno dalších sedm autobusů na letošní rok a příští rok bychom jich chtěli koupit dalších deset. Očekáváme, že provozem autobusů na zemní plyn ušetříme přibližně 25 procent nákladů na pohonné hmoty.“

Tomáš Johánek

spinner