19. srpna 2013
V českém mýtném systému se od ledna roku 2007 do konce letošního června vybralo 44,8 miliardy Kč. Pokud však stát nepřehodnotí výši sazeb a jejich strukturu, nejsou budoucí výnosy vůbec jisté. Vyplývá to ze studie společnosti Inoxive, s. r. o., Šest let elektronického mýta v České republice. V červenci ji v Praze představil její ředitel Ondřej Zaoral.
Přestože se běžně hovoří o dvojím zvýšení sazeb o 25 procent, klíčový ukazatel průměrné vážené sazby podle Ondřeje Zaorala při zohlednění inflace od počátku provozu mýtného systému v lednu roku 2007 do konce roku 2012 klesl již o sedm procent.
Nižší výnosy kvůli zvýhodnění vozidel Euro 5
„Podpora ekologických vozidel Euro 5 následkem nezvýšení jejich mýtných sazeb v letech 2011 a 2012 dosáhla v roce 2012 celkem 1,88 miliardy Kč. Toto číslo lze chápat jako dotaci udělenou provozovatelům těchto vozidel. Ve státních financích ji ale nikde nenajdeme, protože ztracené výnosy se samozřejmě nikde neúčtují,“ uvedla analytička společnosti Inoxive Tereza Mlynářová.
Zatímco v Rakousku je sleva pro vozidla Euro 5 oproti třídě Euro 2 kolem dvanácti procent, v České republice dosahuje podle Inoxive padesáti procent. Rakouská dálniční společnost Asfinag již přitom zavedla sazby i pro modernější třídy Euro 6 a EEV a od podpory Euro 5 upouští. „Zvýhodnění vozidel Euro 5 lze přirovnat k podpoře solární energetiky. Dobře myšlený záměr se vymkl kontrole a finanční ztráty rostou,“ zdůraznil v této souvislosti Ondřej Zaoral.
Příjem snižují i autobusy a mýtné slevy
Český mýtný systém čelí podle společnosti Inoxive tlaku na snižování výnosů ze tří směrů. Po tarifním zvýhodnění autobusů a nákladních vozidel Euro 5 byly na konci loňského roku zavedeny i slevy na mýtném pro časté uživatele systému. Zaplatí-li dopravce v letošním roce na mýtném více než 100 tisíc Kč, má nárok na slevu ve výši pěti procent, která se může, při platbě 400 tisíc Kč a více, zvýšit až na 13 procent. Na rozdíl od snížení sazeb pro autobusy a podpory pro Euro 5, za kterými lze spatřovat realizaci dopravně-regulačních politik státu, je bohužel princip mýtných slev od začátku špatný: ten, kdo nejvíce opotřebovává české silnice a současně při tom nejvíce poškozuje životní prostředí, dostává největší slevu, uvedli zástupci společnosti Inoxive. Nižší sazby pro autobusy se přitom podle Ondřeje Zaorala na zájmu cestujících o autobusovou dopravu, hlavně dálkovou, nijak neprojevily.
Snížení výnosů má ovšem podle společnosti Inoxive naopak významný dopad na provozní ekonomiku mýtného systému. Nejoblíbenější metrika procentuální nákladovosti je na výnosech závislá stejně jako na nákladech. Vybraná miliarda navíc v roce 2012 by snížila nákladovost o 2,4 procentního bodu. Jakmile je mýtný systém využit pro regulační funkce (jako je zvýhodnění autobusů nebo Euro 5), opouští strategii maximalizace výnosů. A v takovém oka-mžiku ztrácí použití jakéhokoli nákladového ukazatele smysl, tvrdí Inoxive. „Systém již neslouží primárně k výběru peněz na infrastrukturu, ale slouží k regulační politice,“ uvedl Ondřej Zaoral. Celý systém lze podle něj optimalizovat pouze dvěma způsoby: buď pro výnos, nebo pro regulační funkce; jedno musí vždy převážit.
Inoxive očekává letos pokles výběru
„Zatímco počátkem roku 2013 se dalo jen spekulovat o tom, že mýtný výnos meziročně klesne, dnes je to již jasný fakt. I bez zohlednění slev na mýto klesne výběr v roce 2013 podle našich odhadů až na hranici 8,0 až 8,2 miliardy Kč. Růst dopravního výkonu úzce spojený s ekonomickým vývojem regionu střední Evropy totiž nedokáže kompenzovat ztráty z podpory stále rostoucího počtu vozidel Euro 5,“ uvedl Ondřej Zaoral.
ČESMAD Bohemia závěry studie rozporuje
Podle Sdružení ČESMAD Bohemia se však společnost Inoxive ve své studii dopustila špatných interpretací. Dopravci především odmítají tvrzení, že zvýhodnění ekologických vozidel Euro 5 přineslo státu jen v loňském roce ztrátu na výběru mýtného ve výši 1,8 miliardy Kč. „Kdyby si analytici poradenské firmy dohodu podepsanou mezi sdružením a tehdejším ministrem dopravy Vítem Bártou v roce 2010 přečetli, hravě by zjistili, že stát nemohl o žádné miliardy kvůli zvýhodnění vozidel Euro 5 přijít, protože žádné takové zvýhodnění neexistuje. Vozidel Euro 5 se pouze nedotklo padesátiprocentní navýšení mýtných tarifů pro všechny ostatní kategorie, u kterých naopak stát vybírá o dvě miliardy Kč ročně více. Smyslem rovněž bylo motivovat dopravce k finančně náročné obměně vozového parku za ekologicky šetrná vozidla, což se ku prospěchu nás všech podařilo,“ uvedl mluvčí Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.
Dohoda z roku 2010 o nastavení sazeb mýtného v letech 2011 až 2014 obsahuje mimo jiné zvýšení sazeb mýta (s výjimkou vozidel kategorie Euro 5) v roce 2011 o 25 procent a v roce 2012 o dalších 25 procent. Na straně druhé zahrnuje kompenzace v podobě přímé dotace českým dopravcům ve výši 300 milionů Kč pro rok 2011 a zavedení množstevních slev na mýtném od roku 2012.
Dopravci mají výhrady i proti změnám sazeb podle denní doby
Sdružení ČESMAD Bohemia se v červenci také ohradilo proti záměru nového ministra dopravy Zdeňka Žáka na změnu tarifů. „Pro informaci již pátému ministru dopravy, který se v tomto volebním období ujímá resortu, připomínáme, že dohoda je uzavřena do roku 2014. Ministr Zdeněk Žák totiž okamžitě po nástupu do funkce oprášil svůj starý nápad na změny tarifů, tentokráte ne podle ekologických norem, ale podle denní doby, kdy je zpoplatněná infrastruktura používána. Zjednodušeně řečeno, ve dne by mýto zdražil, aby kamiony uvolnily cestu osobním automobilům a obsadily dálnice v noci. Nejenže tento nápad pana ministra je v rozporu s platnou dohodou, ale je to další pokus o vjezd do slepé uličky s názvem regulace pomocí mýtných sazeb. Již několik let platí v pátek o prázdninách v době mezi 15.00 a 21.00 hodin 40procentní přirážka k mýtu, aniž by to nějak výrazně ovlivnilo dopravní toky. Pan ministr se prezentuje jako odborník na dopravu, ale zdá se, že především na železniční. Přesouvání nákladní silniční dopravy na noční hodiny je totiž v naprostém rozporu s evropskými sociálními předpisy i zákoníkem práce. Tato myšlenka jistě také nepotěší odborové svazy, pro které je práce v nočních hodinách mimořádně silným tématem,“ uvedl generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Martin Špryňar.
(lan)