29. října 2012
Vývoj nových pohonných jednotek splňujících nejpřísnější emisní normu Euro 6, která bude povinná od roku 2014, si vyžádal enormní náklady. Své úspěchy na tomto poli demonstrovali všichni hlavní výrobci nákladních vozidel na letošním ročníku největšího světového veletrhu užitkových vozidel a technologií pro silniční nákladní dopravu IAA (Internationale Automobilausstellung) Nutzfahrzeuge, který se na konci září uskutečnil v německém Hannoveru. Nové motory a nová generace vozidel Euro 6 byly ústředním tématem všech jejich expozic.
„Z předností nejnovějších technologií na omezování škodlivých emisí z nákladní silniční dopravy bude moci Evropa skutečně profitovat jen za předpokladu, že zajistí, aby se nejmodernější vozidla s motory normy Euro 6 skutečně dostala do provozu na silnicích,“ poznamenal k zavádění nové techniky na jedné z celkem osmdesáti tiskových konferencí při zahájení veletrhu předseda rady pro užitková vozidla Evropského svazu automobilového průmyslu ACEA Harrie Schippers z nizozemské automobilky DAF.
Spolu s kolegy Andreasem Renchlerem (Mercedes-Benz), Georgem Pachta-Reyhofenem (MAN), Martinem Lundstedtem (Scania) a Olofem Perssonem (Volvo) se Harrie Schippers obrátil na evropské instituce a národní vlády, aby využily všech možností, které jim modernizační úsilí automobilek poskytlo, k obnově flotily užitkových vozidel evropských dopravců. Obnova jejich vozového parku podle nich přispěje nejen k lepšímu životnímu prostředí, ale bude představovat také významný podnět na podporu evropského hospodářství. „Při nastavení správných rámcových podmínek můžeme společně dále pracovat na rozvoji hospodářství a současně i na ochraně životního prostředí,“ zdůraznil. „Jde však bezpochyby o obrovskou výzvu,“ dodal.
Norma Euro 6 snižuje emise NOx o dalších 80 procent a emise pevných částic o dalších 67 procent; škodlivé emise z nákladních vozidel vybavených novými motory jsou tak již prakticky zcela zane-dbatelné. Pokud jde o další snižování emisí oxidu uhličitého, připomněl Harpie Schippers v souvis-losti se strategií snižování emisí CO2 z užitkových vozidel, kterou na příští rok ohlásila evropská komisařka pro otázky klimatu Connie Hedegaardová, že zákazníci i výrobci mají na tomto poli sami dostatečnou přirozenou motivaci. „Účinnost spalování představuje významný faktor při rozhodování o pořízení nového vozidla, protože náklady na palivo představují již 30 procent provozních nákladů dopravců a jsou téměř stejné jako jejich personální náklady. Snižování spotřeby je tak již několik desetiletí i jedním z hlavních úkolů výrobců,“ řekl Harrie Schippers.
Střízlivý optimismus
Navzdory významnému inovačnímu vkladu výrobců bylo možné převládající náladu na letošní IAA charakterizovat jako střízlivý optimismus. Nával návštěvníků ve výstavních halách a rozsah expozic jednotlivých vystavovatelů sice nijak nezaostával za posledním ročníkem v roce 2010, ale v podtónu vystoupení hlavních představitelů průmyslu výroby užitkových vozidel bylo znát jisté znepokojení. Týkalo se především perspektiv jejich odbytu na evropském trhu, protože vývoj na většině ostatních světových trhů je víceméně stabilní, i když – s výjimkou Ruska – již také ne tak přesvědčivý jako ještě přednedávnem.
Opět blíže rekordnímu roku 2008
Počtem vystavovatelů se letos bienální veletrh – tentokrát pod mottem Užitková vozidla: pohánějí budoucnost – ve dnech 20. až 27. září přiblížil zatím největšímu ročníku v roce 2008. Celkem se jej zúčastnilo 1904 podniků ze 46 zemí, o devět procent více než posledně. Čistá výstavní plocha se zvýšila o 11 procent na 230 tisíc m2. Aktuální inovační potenciál odvět-ví dokládal rekordní počet 354 světových premiér, téměř o třetinu vyšší než v roce 2010. Českou republiku na veletrhu podle výstavního katalogu reprezentovalo osm vystavovatelů.
Ocenění truck, van a autobus roku
Doprovodný program veletrhu je již tradičně tak členitý, že není v lidských silách jej celý obsáhnout. Vedle nepřeberného množství odborných sympozií a seminářů (například o posledních technických novinkách za účasti zástupců předních výrobců, finančních službách pro automobilový průmysl nebo posledním vývoji na některých významných trzích) jej tvoří národní dny a udělování nespočtu různých cen. Již popáté bylo například jeho součástí předání titulů pro vozidlo roku. Ocenění International Truck of the Year 2013 odborní novináři z 23 evropských zemí udělili nové modelové řadě Stralis Hi-Way z produkce italské automobilky IVECO (viz DN 29/12), která je přesvědčila mimo jiné vysoce inovativním motorem s patentovanou technologií vysoce účinné selektivní katalytické redukce (HI-eSCR). Nová technologie dovoluje dosažení limitů přísnější emisní normy bez dodatečné recirkulace výfukových plynů. Kromě toho porota ocenila také mimořádně tiché a pohodlné pracovní prostředí v nové kabině s přepracovanou aerodynamikou a zlepšeným interiérem a v neposlední řadě získal nový stralis body také za pokročilé bezpečnostní prvky a inovativní palubní telematiku.
Mezinárodní dodávkou roku 2013 (International Van of the Year 2013) porota vyhlásila model Ford Transit Custom, který cenu udělovanou od roku 1992 získal jako již čtvrtý zástupce modelové řady Transit. Novinka bude tvořit střed nabídky lehkých užitkových modelů značky Ford. Titul Mezinárodní autobus roku 2013 převzali zástupci automobilky Mercedes-Benz (viz str. 14). Citaro, první sériově vyráběný městský autobus s motorizací Euro 6, titul získalo na základě výsledků červencových testů ve Francii, v nichž uspělo v konkurenci s několika hybridními modely.
Mercedes-Benz s několika světovými premiérami
Největší expozicí na ploše kolem deseti tisíc metrů čtverečních v Hannoveru jako již tradičně otev-řel německý koncern Daimler. Ve vlastním pavilonu 14/15 vystavil celkem 70 exponátů, mezi nimi několik světových novinek. Jednou z nich bylo nové nákladní vozidlo pro těžkou rozvážkovou dopravu Mercedes-Benz Antos, které se na veletrhu představilo s motory normy Euro 6 a na míru střiženým speciálním provedením. Varianty Volumer a Loader Mercedes-Benz optimalizoval na rekordní hodnoty z hlediska výšky nákladového prostoru, respektive užitečné hmotnosti.
Rovněž loni kompletně obnovenou vlajkovou loď značky – Actros – nyní německý výrobce nabízí i v doplňkových provedeních Volumer (na snímku) a Loader. Letošním zdokonalením zatím nejhospodárnějšího nákladního vozidla pro dálkovou dopravu je předvídavé řízení hnacího řetězce PPC (Predictive Powertrain Control), které využívá informace GPS o průběhu trasy a systémy řazení k vytvoření dokonale předvídavého asistenčního systému pro úsporu paliva. Třetí generace brzdového asistenta Active Brake Assist je zase významně posouvá ve smyslu aktivní bezpečnosti.
Segmentu dodávek v expozici značky Mercedes-Benz kralovala nová městská dodávka Citan, kterou výrobce představil teprve krátce před veletrhem v Kodani. Cílí s ní na nejrychleji rostoucí segment dodávkových vozidel, který byl zatím téměř plně v rukou francouzských výrobců. Také citan vychází z osvědčeného modelu Renault Kangoo, při několikaletém vývoji mu však konstruktéři ve Stuttgartu vpravili do žil i dostatek genetické informace renomované německé značky. Osvědčená součást výrobního sortimentu značky – Renault Sprinter – dostala na IAA s novou sedmistupňovou samočinnou převodovkou, která je v této třídě lehkých užitkových vozidel dosud značně neobvyklá.
Značka Mitsubishi Fuso prezentovala ve vlastním korporátním stylu v pavilonu osm vozidel. Japonská dceřiná společnost koncernu Daimler na výstavu mimo jiné významně vylepšila hybridní pohon na základě nového lehkého nákladního vozidla Canter. Dokázala, že se hybridní pohon vyplatí již po několika letech. Nyní se nový Canter Eco Hybrid jako první nákladní vozidlo s hybridním pohonem ve své třídě začíná vyrábět i v Evropě. Expozici koncernu Daimler doplňovaly výsledky jeho dlouholeté globální technologické iniciativy Shaping Future Transportation, Vito E-CELL a bezemisní autobus Citaro FuelCELL Hybrid, nová paleta motorů pro střední a těžkou řadu vozidel s četnými inovacemi a samozřejmě i nabídka pokročilých služeb telematického systému FleetBoard.
V oblasti autobusů slavila v Hannoveru světovou premiéru koncernová značka Setra s novou modelovou řadou Setra ComfortClass 500. Snad ještě vyšší pozornost budil zatím poslední nositel titul Autobus roku Mercedes-Benz Citaro. Nejprodávanější linkový autobus na světě si letos připsal další prvenství jako první sériově vyráběný linkový autobus s motorizací Euro 6. „Poptávka po nákladních vozidlech střední a těžké řady by se měla do roku 2020 na světě zvýšit o skoro 40 procent na téměř čtyři miliony kusů. Všichni víme, že hlavní díl tohoto nárůstu bude pocházet ze zemí skupiny BRIC, Brazílie, Ruska, Indie a Číny. Ale i navzdory dynamickému nárůstu uvnitř BRIC je jasné, že velká část příjmů automobilového průmyslu zůstane nadále v triádě Severní Amerika, Japonsko a samozřejmě také Evropa,“ komentoval současné vyhlídky světového trhu na veletrhu vedoucí divize užitkových vozidel koncernu Andreas Renchler. „V západní Evropě je ovšem v dohledné době nutné vyřešit důležité politické otázky. Jsem si jist, že se pak vrátí důvěra finančních trhů i investorů,“ dodal.
Expozici DAF dominovala nová řada XF Euro 6
Expozici společnosti DAF dominovala nová řada XF s motorem Euro 6, jejíž výroba bude zahájena na jaře příštího roku. Model Euro 6 DAF XF dostal zcela nový podvozek, nový motor PACCAR MX-13 Euro 6 s nízkou spotřebou paliva, aerodynamický tvar budky i moderní prostornou kabinu. „Zásadní investice společnosti DAF do nového modelu Euro 6 XF je odrazem našeho strategického plánu růstu, který je postaven na skvělém provozním výkonu,“ řekl při představení nové řady prezident společnosti DAF a viceprezident společnosti PACCAR Harrie Schippers. „Jedná se o nejkomplexnější konstrukční řešení a vývojový program za celou 84letou historii společnosti DAF. Nový model DAF XF doplňuje naše oceňované modely CF a LF,“ dodal.
Navržená životnost nových vozidel je 1,6 milionu kilometrů a servisní intervaly jsou stanoveny až na 150 tisíc kilometrů. Objem palivových nádrží může být až 1500 litrů a k dobrým provozním vlastnostem přispívá také mohutný točivý moment 2500 Nm, který je k dispozici již od nízkých otáček. Další snížení nákladů jde na vrub řešením ATe, která zahrnují vynikající chlazení a optimalizované proudění vzduchu, novou zadní nápravu s novými stálými převody a hodnocení jízdního stylu řidiče jako součást standardního vybavení všech verzí vozidel.
Nový motor PACCAR MX-13 Euro 6 bude DAF dodávat ve výkonových verzích 300 kW (410 k), 340 kW (460 k) nebo 375 kW (510 k), při vysokém točivém momentu od 2000 do 2500 Nm, který je dostupný v širokém rozsahu otáček motoru (1000 až 1425 min-1).
IVECO
Expozici italského výrobce vévodil nový držitel ocenění Truck of the Year 2013, nový Stralis Hi-Way. Jeho hlavními rysy jsou výrazná redukce celkových nákladů na vlastnictví vozidla (TCO) a patentovaný systém katalytické redukce HI-eSCR, který vyvinula společnost Fiat Powertrain Industrial. Kombinací kvality výrobku s řadou integrovaných služeb zahrnujících předprogramovanou asistenci, řízení vozového parku a školení řidičů pro úsporné řízení je nový stralis schopen dosáhnout během čtyř let snížení TCO (celkových nákladů na vlastnictví vozidla) až o čtyři procenta (při využití v mezinárodní dopravě s ročním proběhem 130 tisíc kilometrů). Stralis Hi-Way má rovněž důkladně přestavěnou kabinu. Zdokonalená ergonomie a komfort jsou výsledkem úzké spolupráce s obchodními zástupci značky i se samotnými zákazníky. Přední část má novou čelní masku, sdružené světlomety vybavené LED světly pro denní svícení a optimalizovaný přední nárazník navržený s cílem zlepšit aerodynamiku, který přispívá nejen k úspoře paliva, ale i k unikátnímu designu.
Vozidlo umožňuje také využití nových vyspělých telematických služeb, zdokonalených nástrojů služeb pro zákazníka a nejvyvinutějších prvků silniční bezpečnosti, jako je EBS s funkcí brzdového asistenta, varovný systém při vyjetí z jízdního pruhu, ESP, ACC, světlomety pro denní svícení, nová funkce podpory pozornosti řidiče a moderní systém brzd v případě nouzového brzdění.
MAN představil nová vozidla i autobusy
Také mnichovský výrobce užitkových vozidel, společnost MAN Truck & Bus, představil v Hannoveru řadu novinek a inovací, a to jak v segmentu nákladních vozidel, autobusů, tak i vznětových motorů i souvisejících služeb. V expozici s mottem Efektivně na celém světě vystavil na 27 vozidel modelových řad TG, CLA, zástupců produkce MAN Latin America, autobusů a autokarů značek MAN i Neoplan. Samozřejmě v ní nechyběla ani vozidla s alternativními pohony. Nová nákladní vozidla řady TG charakterizuje přepracovaná a optimalizovaná kabina a sofistikovaná technologie Euro 6. Vykazují nízkou spotřebou pohonných hmot, vynikající dynamiku, zvýšený komfort jízdy, minimální provozní náklady a vysokou efektivitu provozu. Pozornost návštěvníků na volné ploše poutala designová studie Concept S, která byla vystavena již jako kompletní silniční souprava s aerodynamicky optimalizovaným návěsem a s velkým potenciálem pro snížení spotřeby paliva a emisí CO2. Nákladní vozidla však nebyla jediným magnetem. Ve světové premiéře MAN v Hannoveru představil také autobus Neoplan Jetliner, v evropské pak model MAN Lion’s Coach.
Renault Trucks kompletně obmění sortiment
Prezident společnosti Renault Trucks Heinz-Jürgen Löw přispěl k „ohňostroji inovací“, jak letošní IAA označil předseda pořádajícího Svazu německého automobilového průmyslu VDA Matthias Wissmann, na přeplněné tiskové konferenci během úvodního dne veletrhu alespoň příslibem kompletní obměny všech výrobních řad v červnu příštího roku. Oznámil, že Renault Trucks v červnu příštího roku kompletně obmění svou nabídku vozidel dálkové, stavební i rozvážkové řady. Přechod k motorům emisní normy Euro 6 tak využije ke kompletní obměně výrobního sortimentu, kterou naposledy dokončil v roce 2006 (viz DN 21/06). Všechny připravované modely jsou podle Heinze-Jürgena Löwa již ve zkušebním provozu v reál-ných podmínkách u partnerských společností nebo na testovacích okruzích výrobce.
Rodina nových motorů Euro 6 bude zahrnovat šestiválcový motor DTI 11 o zdvihovém objemu 11 litrů a DTI 13 o zdvihovém objemu 13 litrů. Pro středně těžká vozidla Renault Trucks vyvinula nový čtyřválcový motor DTI 5 o zdvihovém objemu pět litrů a nový šestiválcový motor DTI 8 o objemu osm litrů. Všechny motory spojují technologie selektivní katalytické redukce a recirkulace výfukových plynů. Úsilí o snižování spotřeby vozidel francouzský výrobce v Hannoveru demonstroval nabídkou programu Optifuel. Součástí jeho expozice byla i designová studie CX/03, kterou vývojáři z Lyonu zasvětili možnostem zlepšování aerodynamiky a maximálního odlehčení vozidla.
Volvo přepracovalo řadu FH
Švédský výrobce, společnost Volvo Trucks, představil v Hannoveru deset nákladních vozidel Volvo FH nové generace (viz DN 41/12) a také řadu nových komponent, jako například pohonné ústrojí I Torque či první motor Volvo Euro 6. Nová, kompletně přepracovaná řada Volvo FH přináší nejen špičkové inovace v zájmu zvýšení úspory paliva, ale také zdokonalené ovládání, lepší ergonomii a větší bezpečnost. Všechny tyto nové prvky výrobce představil ve zvláštních expozicích zaměřených na úsporu paliva, pracoviště řidiče, design, jízdní vlastnosti, prostornost, pohodlí, bezpečnost, zajištění nákladu, nakládání a životnost. Nejen vystavená nákladní vozidla a komponenty, ale i poutavá videa a interaktivní prvky pomohly návštěvníkům seznámit se s novou řadou do nejmenších podrobností.
První motor společnosti Volvo Trucks splňující emisní normu Euro 6 je třináctilitrový motor o výkonu 338 kW (460 k). Vychází z dosud nejpopulárnější pohonné jednotky značky, kterou Volvo pro potřeby nové normy dále zdokonalilo. Nové Volvo FH je konstruováno tak, aby snižovalo spotřebu paliva. K tomu přispívá Volvo I-Torque, nové pohonné ústrojí, které poskytuje točivý moment 2800 Nm již od nízkých otáček motoru. To se projevuje na výborných jízdních vlastnostech a tichém provozu. Vysokého výstupního výkonu systému I Torque výrobce dosáhl pomocí dvou základních komponent – nového motoru D13 Euro 6 a nové dvouspojkové automa-tizované převodovky I-Shift 2. Pohonné ústrojí I Torque snižuje spotřebu paliva o čtyři procenta. Snížení o dalších až pět procent umožňuje I-See, softwarový balíček pro převodovku I-Shift, který ukládá informace o stoupáních a klesáních na trase a při jejím opakovaném průjezdu funguje v podstatě jako autopilot.
Švédský výrobce v Hannoveru dále představil první těžký nákladní automobil na světě s nezávislým zavěšením předních kol (Individual Front Suspension – IFS): tahač Volvo FH 4×2 s třináctilitrovým motorem o výkonu 368 kW (500 k). Výsledkem tohoto řešení je klidnější a stabilnější pohyb po silnici. Návštěvní mohli obdivovat mimo jiné i nové Volvo FH16 s motorem Euro 5 o výkonu 551 kW (750 k) v podobě standardního tahače 4×2 a těžkého tahače 8×4.
Nové motory Scania
Další švédský výrobce, Scania, vystavil na IAA devět nákladních vozidel, dva autobusy a nové devíti- a třináctilitrové motory Euro 6. V jeho expozici ovšem nechyběla ani ukázka motorizace Euro 6 na zemní plyn či prezentace technologií na podporu řidiče. Čtyři devítilitrové vznětové motory Euro 6 jsou vybaveny kombinovanou technologií EGR/SCR (184 a 206 kW) nebo jen technologií SCR (235 a 265 kW). Třináctilitrové motory s výkonem 324 a 353 kW splňují limity normy pomocí kombinované technologie EGR/SCR. V Hannoveru měla mezinárodní výstavní premiéru také off-road vozidla, která Scania představila již loni jako sklápěč určený pro pronájem na německém trhu. Jejich nová konstrukce odolává i nejnáročnějším pracovním podmínkám. Nový je také design čelní masky, který zahrnuje robustní prvky chránící nejzranitelnější komponenty. To snižuje náklady na opravy a zkracuje čas mimo provoz. Součástí expozice byly dále autobus Scania OmniExpress 320 Euro 6 se specifikací pro německý trh a dva autokary – Scania Touring a Scania OmniExpress 360. Nový systém Ecolution by Scania představuje optimální řešení proty, kteří chtějí minimalizovat spotřebu paliva a emise CO2 s potenciálem snížení spotřeby až o 15 procent.
Futuristické aerodynamické řešení Krone
Skutečnou explozi novinek představili v hale 27 hannoverského výstaviště výrobci návěsů a přívěsů. Například značka Krone si na veletrh připravila inteligentní návěs, do nějž zabudovala veškerou dosud dostupnou nabídku elek-troniky a telematických aplikací, mimo jiné i dvoustrannou komunikaci mezi dispečerem a chladírenskou jednotkou Carrier. Budoucnost silniční dopravy na-stínila její studie Koncept B-Double pro dlouhou silniční soupravu s dvěma spojenými návěsy. Mimořádnou pozornost návštěvníků vzbudilo i odhalení společného díla společnosti Krone a mnichovské automobilky MAN v podobě futuristické super aerodynamické soupravy na bázi studie MAN Concept S a návěsu Krone s prodlouženou zádí boat tail na snímku. Možnostem úspor, které boat tail pro odvětví za předpokladu povolení provozu delších souprav otevírá, byla věnována i samostatná tisková konference americké společnosti ATDynamics, která se na toto řešení specializuje a prodává upravené návěsy v USA a Kanadě. Podle jejích představitelů by řešení mohlo v nadcházejících deseti letech v Evropě přinést úspory na palivu ve výši 50 miliard € a omezit emise CO2 o 90 milionů tun.
Vedle nabídky doprovodných služeb a prezentace všech dostupných technologií výbavy návěsu na interaktivním zařízení Krone Show-Box (na snímku) výrobce do Hannoveru připravil například návěs Mega Liner Automotive s novou boční stahovací plachtou nebo Cool Liner Duoplex Steel s balíčkem na úsporu paliva.
Schmitz-Cargobull přebírá odpovědnost za celý návěs
Agresivní strategii dalšího růstu na veletrhu prezentoval další německý výrobce, Schmitz-Cargobull. Ohlásil na něm mimo jiné výrobu vlastního chladicího agregátu, který je již ve fázi zkoušek a na trh by měl přijít v průběhu příštího roku. Celkem na veletrhu představil 15 novinek. Například z produkce závodu v Altenberge bylo součástí jeho expozice řešení Speed Curtain, které významně zjednodušuje a zrychluje nakládání a vykládku návěsu, a podlaha návěsu s protiskluzovou úpravou. Výrobní závod společnosti v Gotha přispěl odlehčenou sklápěčkou. Celkem výrobce na veletrhu podle jeho zástupců přijal přes čtyři tisíce objednávek.
(spa/lan)
Ford. Značka Ford si na hannoverský veletrh připravila mimo jiné zatím poslední inovaci v dlouhé historii modelu, jehož jméno často slouží jako synonymum dodávky. Menší provedení nového transitu s označením Custom a užitečným zatížením do jedné tuny si z veletrhu za dynamický design a hodnotnou vnitřní výbavu odneslo i ocenění pro dodávku roku 2013. Novinka představuje významný krok automobilky Ford na cestě k úplné generační obměně užitkových modelů do konce příštího roku. Výrazný design, interiér připomínající osobní vůz a vynikající jízdní vlastnosti by podle jejích představitelů měly podstatně zvýšit tržní podíl modelu a oslovit mnohem širší skupinu živnostníků, řemeslníků i drobných podnikatelů. Těžit by měl z klasické robustnosti užitné hodnoty modelu, ale i z nového výrazného exteriéru a přitažlivého vnitřního vybavení.
Burg Silvergreen. V dohledu od expozic zavedených výrobců otevřel rozsáhlou přehlídku svých nových produktů i úplně nový hráč na tomto již tak vysoce konkurenčním trhu. Společnost Burg Silvergreen, jejímž většinovým majitelem je čínský koncern CIMC (lídr světového trhu výroby kontejnerů), sází na kombinaci čínského kapitálu, německého know–how a ekologické image. Všechny produkty začala na trhu několika evropských zemí včetně České republiky nabízet souběžně se zahájením veletrhu. Valník má podle ředitele marketingu Stefana Oberdörfera nulovou uhlíkovou stopu jak při vlastní moderní výrobě, tak i při provozu. Očekávané emise Burg Silvergreen kompenzuje ekologickými projekty v Německu, v Keni a v Číně. Sortiment výrobce se sídlem v bavorském Novém Ulmu zahrnuje valníkové curtainsidery, chladicí návěsy, podvozky na přepravu kontejneru, výměnné nástavby a přívěsy. majitelem je čínský koncern CIMC (lídr světového trhu výroby kontejnerů), sází na kombinaci čínského kapitálu, německého know-how a ekologické image. Všechny produkty začala na trhu několika evropských zemí včetně České republiky nabízet souběžně se zahájením veletrhu. Valník má podle ředitele marketingu Stefana Oberdörfera nulovou uhlíkovou stopu jak při vlastní moderní výrobě, tak i při provozu. Očekávané emise Burg Silvergreen kompenzuje ekologickými projekty v Německu, v Keni a v Číně.
TimoCom Soft. Nepřebernou nabídku novinek představili v několika desítkách hal hannoverského výstaviště i přední dodavatelé zařízení a služeb pro silniční nákladní dopravu. Například německá společnost TimoCom Soft- und Hardware GmbH představila v Hannoveru rozšíření své evropské burzy nákladů a volných kapacit o burzu volných kapacit skladových a logistických nemovitostí. V její podobě vytvořila zatím nejrozsáhlejší dostupnou aktuální nabídku skladovacích ploch v Evropě. „Nyní můžeme našim zákazníkům nabídnout až 30 tisíc individuálních nabídek volných skladových a logistických kapacit,“ oznámil v Hannoveru zástupce společnosti TimoCom Marcel Frings. „Jsme přesvědčeni o tom, že můžeme oslovit velmi široký okruh podniků i mimo spedici a logistiku, kteří standardně využívají naši burzu nákladů,“ dodal. Největší zájem o novinku podle něj zatím projevují správci skladů z Německa, Nizozemska, Polska a Maďarska.
Continental. Německý koncern Continental si do Hannoveru připravil vedle třetí generace pneumatik pro nákladní vozidla a autobusy rovněž novinku v podobě senzoru na zjišťování kvality natankovaného paliva. Senzor stanovuje a vyhodnocuje vlast-nosti stále se rozšiřující řady paliv pro vznětové motory včetně směsí s biopalivy. V závislosti na zjištěných hodnotách optimalizuje spalování i dodatečnou úpravu spalin v zájmu maximální hospodárnosti a minimálního objemu škodlivých emisí.
Kögel. Další z trojice největších evropských výrobců návěsové techniky – bavorský Kögel – do Hannoveru přivezl avizované novinky v podobě upraveného návěsu za tahač s pohonem na stlačený zemní plyn CNG-Trailer a chladírenského návěsu Cool PurFerro. Zcela nové patentované řešení – umístění dodatečných lahví na CNG na návěs – rozšiřuje akční rádius soupravy tahače s návěsem až na trojnásobek. Nově vyvinuté vysoce izolační panely s komerčním označením PurFerro se skládají z ocelových plechů a ekologicky nezávadné polyuretanové pěny. Expozici značky Kögel doplnil i nový držitel ceny Trailer Innovation 2013 za praktické hybridní rychloupínání plachty návěsu typu curtainsider.
Avia. Mezi světové premiéry se na IAA letos zařadila i jedna česká v podobě značky Avia a její nové řady nákladních vozidel s kabinou Crew cab pro sedmičlennou posádku. Avia Ashok Leyland Motors v Hannoveru vystavila kabinu pro posádku jak na vozidle s pohonem 4×2, tak i verzi 4×4. Vedle nich mohli návštěvníci zhlédnout také valník se vzduchovým pérováním a denní kabinu s hydraulickou rukou. „V průběhu posledních let udělala Avia významné kroky ve svém celosvětovém působení. Díky indické automobilce Ashok Leyland a její mezinárodní síti dnes Avia neoperuje pouze na tradičních trzích ve střední Evropě, ale své výrobky dodává na čtyři kontinenty,“ řekl na tiskové konferenci v expozici výrobce Tomáš Jiřička, výkonný ředitel Avia Ashok Leyland Motors. Strategie globální expanze se podle něj pozitivně odrazila i na hospodářských výsledcích automobilky. Letos zatím Avia prodala 624 vozidel v kategorii od 6 do 12 tun, meziročně o 74 procent více, a její tržby se zvýšily o 48 procent na 415 milionů Kč. „Součástí našeho programu expanze jsou pro příští rok i vozy s emisními limity Euro 6 a rozšíření výrobního programu o nákladní vozy o celkové hmotnosti 15 tun a 18 tun,“ uvedl Tomáš Jiřička.
Volkswagen. Expozice značky Volkswagen Užitkové vozy v halách i na venkovních plochách na celkové výstavní ploše přes deset tisíc metrů čtverečních letos návštěvníkům nabídla skutečně reprezentativní průřez výrobního sortimentu německé automobilky v podobě zhruba 120 vozidel (!). Jejím tematickým těžištěm byla technologie BlueMotion, pohon všech kol a zejména nejrozmanitější výběr možných nástaveb a vestaveb všech čtyř modelových řad značky pod mottem Rozmanitost pro každý úkol. Zákazníky z řad kurýrních a balíkových služeb mohla zaujmout i studie elektrické dodávky eT, kterou německý koncern zpracoval s cílem maximálně zrychlit a zjednodušit dodávky v tomto sektoru (a snímku).