24. března 2014
Více než čtyřicetiletá tradice, prostupnost od učňovských oborů přes středoškolské studium až po vyšší odbornou školu včetně návaznosti některých předmětů na osnovy vysokých škol, více než patnáct set studentů a jejich dobré uplatnění na trhu práce – to je stručná charakteristika Vyšší odborné školy, střední průmyslové školy automobilní a technické České Budějovice.
Historie školy sahá do roku 1966, kdy bylo zřízeno Odborné učiliště národního podniku ČSAD České Budějovice. K hlavní změně ve struktuře školy došlo v roce 1991, kdy se Střední odborné učiliště dopravní stalo samostatně hospodařící jednotkou s právní subjektivitou. Škola se postupně rozšiřovala a modernizovala, její součástí se stala i českobudějovická Integrovaná střední škola technická a v roce 2003 byla zahájena výuka na Vyšší odborné škole; o rok později bylo ke škole přičleněno bývalé učiliště firmy Motor. Nynější název používá od roku 2006 a v současné době se člení na vyšší odbornou školu, střední průmyslovou školu a střední odborné učiliště. Vedle toho se škola věnuje i dalšímu vzdělávání dospělých, a to formou rekvalifikačního studia, školení a kvalifikačních zkoušek v rámci NSK.
Škola se rovněž podílela na tvorbě jednotného zadání závěrečných zkoušek u učebních oborů a jejich pilotního ověřování. Účastní se také mezinárodních projektů a má přeshraniční spolupráci s bavorskou školou Staatliche Berufsschule I v Deggendorfu. Celkem má dnes budějovická škola 1545 studentů, z toho 581 v učebních oborech, na střední průmyslové škole 455 v čtyřletém maturitním studiu, 142 v denním nástavbovém a 84 v dálkových nástavbách, na vyšší odborné škole pak v denním studiu 204 a v kombinovaném 79.
Zájem o studium je velký
Zájem o obory, ať už se jedná o provoz ekonomiky dopravy či třeba diagnostiku u automobilních oborů, je podle ředitele školy Bc. Jana Šindeláře velký a zvedl se i zájem o strojírenské obory. „Je to dáno i tím, že tyto odbory jsou výrazně podporovány jak firmami, tak krajem. Například naši žáci, kteří mají odborný výcvik u firem Motor Jikov Group, Bosch a Kern Liebers ČR, dostávají minimální mzdu, takže mají příjem kolem osmi tisíc Kč. To je nepochybně velice slušná pobídka,“ uvedl Jan Šindelář s tím, že ani po ukončení školy nemají potíže s uplatněním. „Například pokud studují diagnostiku motorových vozidel, jsou velice dobře vybaveni do profesního života a mohou u nás pokračovat i na vyšší odborné škole. Trochu těžší by mohlo být uplatnění absolventů provozu ekonomiky dopravy, avšak ti v naprosté většině pokračují ve studiu na vysoké škole. A co se týče ostatních oborů, po technicky vzdělaných lidech je stále poptávka,“ dodal.
Prostupnost oborů
Vyšší odborná škola, střední průmyslová škola automobilní a technická České Budějovice je koncipovaná jako komplexní a s prostupností oborů. „Pokud někdo nastoupí na průmyslovou školu a ukáže se, že mu učení moc nejde, může přestoupit na příbuzný obor v učilišti, za podmínek vykonání rozdílových zkoušek. A naopak, jestliže začne v učilišti a bude se mít na víc, může přejít na střední školu. Tudíž může se stát, že u nás začne jako učeň a přes střední a vyšší odbornou školu se dostane až na vysokou školu. Máme totiž i bilaterální smlouvy s fakultami vysokých škol v České republice, které uznávají zkoušky na naší VOŠ. Naši absolventi tak mají možnost dodělat si ve zkrácené formě bakalářské studium a pak dále pokračovat na vysoké škole,“ řekl Jan Šindelář. Škola spolupracuje i s řadou firem, a to nejen co se odborného výcviku a stipendií týče. Například od společnosti Škoda Auto dostává vozidla, která slouží k výuce. Ve spolupráci s touto společností či s firmami Bosch a Scania probíhá také vzdělávání odborných učitelů.
Kombinovaná forma studia
Vyšší odborná škola funguje i v kombinované formě – v rámci celoživotního vzdělávání umožňuje zaměstnancům firem další zvyšování kvalifikace. „V týdnu v pracovní době by je zaměstnavatel z práce neuvolnil, takže tu pro ně máme jednou za čtrnáct dní v pátek odpoledne a v sobotu konzultace, podobně jako na vysoké škole,“ uvedl zástupce ředitele PaedDr. Jiří Ludačka.
Důraz na nejmodernější vybavení
Škola by v červenci 2014 měla dokončit rekonstrukci jedné ze svých hlavních budov a poté by měla být jednou z nejmoderněji vybavených škol nejen v Jihočeském kraji, ale i v celé České republice. Studenti budou mít k dispozici například technické kreslírny i 3D technologie. „Během čtyřletého studia si budou moci něco navrhnout, podrobně to rozpracovat a posléze také obhájit u maturitní zkoušky či u absolutoria na VOŠ. Navíc autoři nejlepších prací si budou moci své návrhy i vytisknout na 3D tiskárně, což pro ně bude další motivací a zvýší to jejich kvalifikaci a uplatnitelnost na trhu,“ řekl Jan Šindelář.
Studium jazyků
Rovněž u studia oboru provoz a ekonomika dopravy je snaha zajistit pro studenty praxi v dopravních firmách. Součástí výuky je také studium dvou cizích jazyků. „Dva jazyky nabízíme i na technických oborech, ale tam je o ně zájem minimální. A mrzí mě, že upadá zájem o německý jazyk, protože nejenže v České republice je silný německý kapitál, ale máme i partnerskou školu v Deggendorfu. A zatímco naši studenti o němčinu moc zájem nejeví, tamní žáci se česky učí – i z toho důvodu, že v Německu působí už mnoho českých firem,“ uvedl Jan Šindelář.
Studentské soutěže
Žáci školy se pravidelně účastní i studentských soutěží, a to s vynikajícími výsledky. Například v soutěži Automechanik Junior již pětkrát vyhráli celostátní finále, naposled loni. A její student vyhrál také mezinárodní česko-slovenské finále. Dobře se umísťují rovněž v soutěži Formule 1 ve školách. „Jednou byli druzí, ale s tím, že naši žáci si vozidlo vyrobili skutečně sami, zatímco vítěz si jej nechal zkonstruovat na VUT v Brně. Tato volnost pravidel se mi moc nelíbí, protože soutěž tím ztrácí poněkud smysl. Jde vlastně o to, jak dobře nakonec někdo zvládne závěrečnou obhajobu v angličtině, v čemž mají gymnazisté nepochybně výhodu,“ řekl Jan Šindelář. I přesto však byl student českobudějovické školy členem reprezentace České republiky v roce 2011 v celosvětovém finále v malajsijském Kuala Lumpuru.
Výchova řidičů
Studenti automobilních oborů, jejichž součástí je získání řidičského oprávnění skupiny C, si mohou rozšířit kvalifikaci také o profesní osvědčení. Škola pro ně ve spolupráci s lektory ze Sdružení ČESMAD Bohemia zajistila výuku předmětů pro tzv. malý profesák. „Za zkoušku pak zaplatí jen zhruba tři tisíce Kč místo obvyklých pětadvaceti až čtyřiceti tisíc Kč. Samozřejmě řidiče kamionů ale dopravcům v devatenácti letech připravit nemůžeme. Ty si musejí následně vychovat sami, nejlépe na menších vozidlech. Obecně jsme ale toho názoru, že čím více certifikátů si naši studenti odnesou, tím lépe pro ně,“ dodal Jan Šindelář.
Milan Frydryšek
ww.spsautocb.cz