Evropská unie

Železniční svazy odmítají mezinárodní provoz „gigalinerů“

Železniční svazy odmítají mezinárodní provoz „gigalinerů“

Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury CER (SEŽ) a Unie evropského železničního průmyslu UNIFE zásadně nesouhlasí s návrhem, aby se povolilo využití delších a těžších silničních souprav („gigalinerů“) v přeshraničním provozu mezi sousedními státy. Nový návrh na úpravu směrnice EC 1996/53, který Evropské komise zveřejnila 15. dubna, umožňuje přepravy soupravami nad nynější povolené limity (40, respektive 44 tun a 18,75 metru) mezi sousedními státy v případě, že obě země s jejich provozem souhlasí.

Železniční sektor je dlouhodobým kritikem konceptu nasazení obřích silničních souprav. Obává se, že by mohl spustit „dominový efekt“, jehož výsledkem by bylo rozšíření gigalinerů v celé Evropské unii. Návrh je podle zástupců železnice v rozporu se zásadami dopravní politiky Evropské unie, zejména se záměrem Evropské komise na dosažení vyššího podílu ekologičtějších druhů dopravy na dopravním trhu.

Do roku 2030 Evropská komise plánuje přesun 30 procent objemu silniční dopravy na železnici a vnitrozemskou vodní dopravu. Jejím cílem je snížit emise a odlehčit přetíženým silnicím. Podle obou spolupracujících železničních svazů není nasazení větších a těžších silničních souprav v žádném případě řešením, které by mohlo vést k dosažení tohoto cíle.

Tlak ze strany podporovatelů obřích silničních sou-prav podle svazů popírá i smysluplnost požadovaných rozsáhlých investic do infrastruktury, protože není přípustné, aby v důsledku přinášely benefit jen malé skupině uživatelů. CER a UNIFE jsou proto velmi znepokojeny rychlou změnou zásad evropské dopravní politiky bez přihlédnutí ke značným rizikům.

Studie, na které se železniční sektor odvolává, potvrdily, že obří silniční soupravy jsou pro nákladní železnici vážným konkurenčním ohrožením, zejména pak pro systém přeprav jednotlivými vozy. „Rozšíření provozu obřích silničních souprav jde zcela proti zásadám evropské dopravní politiky. Pokud chceme snížit ekologický dopad dopravy, musíme v Evropě investovat do železnice a nikoli vpustit na silnice ještě větší a těžší vozidla,“ zdůraznil výkonný ředitel CER Libor Lochman.

Podle generálního ředitele UNIFE Philippa Citroëna dělá Evropská komise vše pro to, aby se „megatrucky“ na evropských silnicích objevovaly ve stále větší míře. „Takový trend, jakmile je proces odstartován, je velmi obtížné zastavit. Cestou vpřed je podpora ekologičtějších druhů dopravy, než je silniční. Jednoznačně stojíme za tím, aby Evropská komise realizovala zásady vycházející z Bílé knihy evropské dopravní politiky z roku 2011,“ řekl.

spinner