27. dubna 2012
Budování veřejných logistických center (VLC) by mohlo získat další impulz. Česká republika již začala připravovat podmínky, aby k jejich vzniku a provozu bylo možné využívat operační programy Evropské unie v programovacím období let 2014 až 2020. Aktuálním vývojem v oblasti VLC se zabývá i Svaz dopravy ČR, s jehož výkonným ředitelem Petrem Kašíkem jsme hovořili nejen o logistických centrech, ale také o dalších úkolech, kterými se sdružení podnikatelů v dopravě v současnosti zabývá.
„Začnou konečně také v České republice podle vzoru sousedních států vznikat VLC?“
„V operačním programu na léta 2014 až 2020 se předpokládá, že jednou z priorit bude právě zřizování VLC. Nejprve je ovšem zapotřebí vytvořit k tomu odpovídající podmínky. V praxi to v České republice znamená, že by mělo být možné dopravní a logistickou infrastrukturu financovat ze zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury – což dosud možné nebylo. Pohyb v této věci se nyní již připravuje.“
„Co konkrétně by mohlo pružnější budování dopravní infrastruktury, zejména VLC, umožnit?“
„Minulý týden se k tomu na SFDI uskutečnila první porada. Mezi řadou dalších témat na ní například zaznělo, že ke změně ve financování logistické infrastruktury je třeba získat souhlas ministerstva financí.
Nicméně v případě VLC se přece jen zdá, že se ledy pohnuly. Pochopitelně to není otázka letošního roku, ale již nyní musí Česká republika započít s přípravou příslušných legislativních změn, které následně umožní bezproblémové čerpání příslušných evropských operačních programů pro období let 2014 až 2020.“
„Kvůli škrtům v investicích do dopravní infrastruktury nebude snadné prosadit budování VLC na pořad dne.“
„To, jak se dnes snižují výdaje do infrastruktury, opravdu nemá obdoby. A obávám se, že pokud se tento přístup nezmění, brzy na to všichni doplatíme. Konkurenceschopnost našich průmyslových podniků – malých, středních i velkých – totiž velmi úzce souvisí se stavem dopravní a logistické infrastruktury. Toto konstatování je i součástí Strategie konkurenceschopnosti České republiky, která byla v nedávné době přijata vládou ČR.“
„V čem spočívají problémy vzniku a provozování VLC?“
„Jde o snahu ovlivnit nepříznivý vývoj v dělbě přepravní práce mezi jednotlivými druhy dopravy, a to směrem ke zvýšení podílu nákladní dopravy využívající železnici. K tomu je potřeba zajistit užší propojení železniční, vodní a kombinované dopravy s logistickými procesy. Při určení jasné koncepce veřejné logistiky založené na regionálním principu dojde k podpoře rozvoje malého a středního podnikatelského stavu v průmyslu a obchodu. Pro ten jsou logistické služby obtížně dostupné, přičemž na nich závisí konkurenceschopnost podnikatelů za hranicemi vlastního regionu. Právě požadavek veřejného přístupu (operátor terminálu není jeho vlastníkem) je pro silniční dopravce rozhodnou podmínkou, chtějí mít celý dopravní proces ve své režii.
Pozitivní skutečností je to, že o vznik VLC obecně projevují dostatečný zájem obce, které mají možnost se projektů účastnit například vložením pozemků. Tento princip byl použit třeba v Německu, kde zúčastněné obce mají nyní z VLC zajištěný příjem. V německých GVZ (Güterverkehrszentrum) postaví přiváděcí koleje a odbočku z tratě vlast-ník infrastruktury (u nás by to byla SŽDC). A jeřábové dráhy, sklady a další vybavení jsou už věcí subjektu, který VLC provozuje.“
„Svaz dopravy ČR se v současnosti zabývá také aktuálním děním na železnici…“
„Za důležité téma pokládáme jak liberalizaci přístupu k železniční infrastruktuře, tak liberalizaci trhu v osobní dopravě na železnici. Zatímco totiž autobusová doprava již úspěšnou liberalizací prošla a úspěšně funguje – s výjimkou některých excesů, například mám na mysli současné dění ve Středočeském kraji – v železniční dopravě takové podmínky nastaveny dosud nejsou.“
„Co pokládá Svaz dopravy za základní podmínky úspěšné liberalizace trhu na železnici?“
„Především je potřeba vytvářet dlouhodobé smluvní vztahy. V těchto vztazích musí být dostatečně definována jak plná úhrada ztráty z provozu osobní dopravy, tak také přiměřený zisk. Smluvní vztah rovněž musí být stanoven s ohledem na to, zda se jedná o službu komerční či v závazku veřejné služby. Nutnost uzavírat dlouhodobé kontrakty je dána velmi vysokou pořizovací cenou dopravních prostředků, která výrazně limituje budování nových i obnovování stávajících vozových parků.“
„Jak souvisí otázka liberalizace přepravy osob s požadavky, které stanovila Evropská unie?“
„Evropská unie se zaměřuje na tři hlavní oblasti železniční dopravy, tedy liberalizaci trhu železniční dopravy, zlepšování provozuschopnosti a bezpečnosti národních železničních sítí a také rozvoj infrastruktury. Svaz dopravy ČR již dlouhodobě kritizuje skutečnost, že provozovatel železniční infrastrukturní sítě v České republice, který je odpovědný za stanovení poplatků za přístup k infrastruktuře, není dostatečně nezávislý.“
„V čem spatřuje Svaz dopravy ČR nebezpečí plynoucí z nedostatečného plnění závazků České republiky?“
„Evropská unie v poslední době prostřednictvím Evropské komise vyvinula řadu aktivit, které se týkají i České republiky a jejího plnění unijních závazků. Svaz dopravy ČR pokládá plnění závazků zejména v oblasti spravedlivého přístupu k železniční infrastruktuře, vzniku nezávislého regulačního úřadu a optimálního stanovení poplatku za použití železniční dopravní cesty za základní podmínky pro plně fungující trh evropské železniční dopravy.“
Pavel Toman