Angela Merkelová: Logistika bude spolurozhodovat o budoucnosti Německa

Rostoucí význam logistiky jako třetího největšího oboru německého hospodářství svým vystoupením na 24. ročníku Německého logistického kongresu v druhé polovině října v Berlíně vyzdvihla spolková kancléřka Angela Merkelová. „Úspěchy Německa budou do budoucna významně odviset od toho, jak se mu podaří propojit průmyslovou výrobu s logistickými dovednostmi,“ zdůraznila při svém vystoupení na závěr prvního dne kongresu před přeplněným hlavním jednacím sálem.

Německo podle kancléřky usiluje o udržení pozice největšího světového exportéra a proto je na logistice závislé více než jiné země. Připomněla přitom důležitou roli logistiky jako průřezové funkce, která přesahuje jednotlivé obory.

Německou dopravní infrastrukturu Angela Merkelová považuje „za poměrně dobře vybavenou“, země však musí pokročit při propojování jednotlivých druhů dopravy. Současně ovšem oznámila, že spolková vláda v příštích letech zvýší roční výdaje na výstavbu dopravních cest na více než jedenáct miliard €. Za „správnou volbu“ označila německý mýtný systém.

Tři a půl tisíce delegátů

Co do počtu účastníků druhé největší logistické události na světě (více se jich schází jen na kongresu Council of Supply Chain Management Professionals v USA) se letos ve dnech 17. až 19. října zúčastnily tři a půl tisíce podnikatelů, manažerů a logistických odborníků z 49 zemí. Součástí akce, pro niž tentokrát pořádající Spolkový svaz logistiky BVL zvolil motto Efektivita – Zodpovědnost – Úspěch, byla mimořádně i putovní konference Evropské logistické asociace ELA Eurolog.

V květnu zvolený nový předseda představenstva BVL Raimund Klinkner v úvodním vystoupení kongresu připomněl, že obor logistiky v SRN vytváří roční obrat 180 miliard € a zaměstnává 2,6 milionu pracovníků. Pod jeho vedením nyní svaz plánuje celou řadu nových aktivit; ve spolupráci s dalšími profesními svazy například v dubnu příštího roku uspořádá spolkový „Den logistiky“. Jeho součástí by měla být řada akcí jak pro odborníky, tak i pro veřejnost, například den otevřených dveří v logistických provozech. Cílem akce by mělo být zlepšení obrazu a docenění významu logistiky v očích veřejnosti.

Chybí tisíce vyškolených odborníků

Za priority svazu v dalším období Raimund Klinkner označil především iniciativu na poli vzdělávání nových logistiků. Obor potřebuje při ročním nárůstu o šest procent každý rok dvanáct tisíc nových, akademicky vzdělaných pracovníků, ovšem padesát německých vzdělávacích institucí jich pro praxi připraví jen tři tisíce. Čtyři tisíce si podniky zatím doškolují samy, ale pět tisíc jich každoročně chybí. „Německo tedy musí v krátké době kapacity na jejich vzdělávání ztrojnásobit,“ ře­kl.

Další novou iniciativou je nový, čtvrtletní index vývoje odvětví, který od nynějška bude sledovat a zveřejňovat BVL ve spolupráci s berlínským Německým výzkumným ústavem pro hospodářská studia DIW. Index sestavují na základě údajů od dvou set podniků a měl by sloužit jako „seismograf“ pro poskytovatele logistických služeb a odesilatele a dosud chybějící včasný indikátor hospodářského hodnocení stavu logistiky. Hodnota indexu se pohybuje v rozmezí od nuly do 200; první zveřejněná hodnota – 165 bodů – potvrzuje současnou konjunkturu. Současně index předpovídá i pokračující expanzi v příštím roce.

Široký záběr diskusí

Na přednáškách a při panelových diskusích letos na kongresu vystoupilo tři sta přednášejících, z toho 44 procent ze zahraničí. Delegáti měli výjimečnou příležitost si na jednom místě spolu s Angelou Merkelovou vyslechnout například i předsedu představenstva Deutsche Telekom AG René Obermanna, předsedu představenstva Deutsche Post World Net Klause Zumwinkela a prezidenta Svazu německého automobilového průmyslu VDA (a někdejšího spolkového ministra dopravy) Matthiase Wissmanna.

V pódiové diskusi na téma liberalizace dráž-ního trhu se střetli nejvyšší představitelé státních drah z Německa, Švýcarska a Rakouska Hartmut Mehdorn, Andreas Meyer a Mauro Moretti. Přihlásili se přitom k úkolu spolupracovat na výměně informací o poloze vozů, aby posílili konkurenční postavení drah vůči silniční dopravě.

Mimořádně zajímavá byla přednáška bývalého německého kosmonauta a nyní poradce Evropské kosmické organizace ESA se sídlem v Paříži Dr. Ulfa Merbolda o tom, jaký význam hraje logistika při realizaci kosmických projektů.

O očekávané expanzi logistického trhu na Ukrajině informoval mistr světa v boxu Vitalij Kličko, který delegáty vyzval k investicím do země, která v příštím roce vstoupí od Světové obchodní organizace WTO a pokračuje v harmonizaci legislativy s Evropskou unií.

Cenu za logistiku si odnesl Claas

Tradičním vrcholem prvního kongresového dne bylo předání Německé ceny za logistiku, která je každoročně určena pro tvůrce ukázkového integrovaného logistického systému. Pro rok 2007 ji z rukou Raimunda Klinknera převzali zástupci německého výrobce kombajnů a traktorů Claas za reorganizaci celého logistického zajištění výroby, odbytu a zásobování náhradními díly v globálním měřítku. Jury označila výsledek jeho tříleté iniciativy za „extrémní logistiku“.

Kombajn je malá továrna, která za den sklidí tolik obilí, že by to stačilo městu velikosti Frankfurtu nad Mohanem. V provozu je přitom jen několik týdnů do roka a v případě potřeby je nutné jej přímo na poli opravit nejpozději do tří hodin. Aby tomu mohl jeden z předních světových výrobců dostát, sestavil speciální interdisciplinární tým, který během tří let dokázal snížit počet poskytovatelů služeb z více než dvou set na dva strategické partnery, optimalizovat celý úsek pořizovací logistiky a vybudovat spolehlivou síť logistiky náhradních dílů. Produktivita se díky tomu zvýšila o 61 procent, zatímco podíl nákladů na dopravu náhradních dílů se snížil ze 7,5 na 4,0 procenta celkových nákladů.

Vlastní cenu – Logistics Excellence Award – v Berlíně předala i Evropská logistická asociace ELA. Za mimořádné zvýšení efektivity ocenila logistickou základnu, kterou s cílem dosáhnout současné výkonnosti civilních logistických podniků v roce 2004 založila Švýcarská armáda.

u u u u u

Příští ročník Německého logistického kongresu se v Berlíně uskuteční ve dnech 22. až 24. října příštího roku.

Luboš Spálovský

www.bvl.de

spinner