23. června 2014
Evropská asociace automobilové logistiky má v čele staronového prezidenta. Na 19. výroční valné hromadě ECG, která se konala v květnu v Aténách, byl znovu zvolen dosavadní prezident Constantino Baldissara. Rok 2014 je podle Baldissary posledním rokem ekonomické krize. „Je třeba se připravit na éru solidního a soustavného růstu automobilového průmyslu,“ dodal první muž ECG. Constantino Baldissara rovněž vyzval všechny články zapojené do automobilové logistiky, aby se nebály investovat do nových kapacit pro zvládnutí očekávaného nárůstu poptávky.
Počet registrovaných nových vozidel roste v téměř všech evropských zemích sedm let v řadě. Během prvních čtyř měsíců letošního roku stouply prodeje automobilů v Evropě v průměru o 7,1 procenta. Ve srovnání se stejným obdobím před sedmi lety je však automobilový trh stále pod rekordními výsledky před krizí (o 18,8 procenta). V některých zemích, které byly krizí velmi tvrdě zasaženy (Španělsko a Řecko), dosahují prodeje 47 až 78 procent původní výše. Vyhlídky na oživení jsou příznivé. V roce 2010 bylo 36 procent osobních vozů (kolem 85 milionů aut) starších deseti let, je tedy jasné, že se čeká rozsáhlá obměna.
Výroba automobilů ve světě poroste
Evropský automobilový průmysl je druhý největší na světě, vedoucí po-stavení přenechal v roce 2013 nastupující Číně. Vloni bylo v evropských zemích (včetně Ruska a Turecka) vyrobeno celkem 17 milionů vozidel, zatímco Čína překročila hranici 20 milionů vozů. Automobilový průmysl v Evropské unii generuje roční obrat 839 miliard €, což představuje sedm procent hrubého domácího produktu. Sektor zaměstnává 12 milionů Evropanů (přibližně 5,3 procenta pracovní síly v EU). Výrobci automobilů začínají znovu stále více spoléhat na kvalifikované evropské pracovníky. ECG proto věří, že zvýšená světová poptávka po automobilech přinese více exportních zakázek pro evropské automobilky.
V následujících čtyřech letech by mohl region EMEA (Evropa, Střední východ a Afrika) posílit o 18 procent. Využití osobních vozů ve světě i v mnoha evropských zemích je stále nízké. Velkou příležitost k expanzi představují státy BRIC (Brazílie, Rusko, Indie a Čína). „Můžeme očekávat skutečně skvělou budoucnost pro automobilový průmysl, pro který jako logističtí partneři pracujeme,“ dodal Constantino Baldissara s tím, že evropské automobilky by mohly na evropský trh i do zahraničí dodat navíc 1,5 milionu vozidel.
Automobilová logistika čeká na investice
Automobilová logistika musí investovat miliardy €, aby se připravila na zvládnutí nových příležitostí. V prvé řadě musí přijít nákup nových silničních souprav pro přepravu nových automobilů, protože do tohoto segmentu evropská logistika v posledních letech neinvestovala prakticky nic. Podle prezidenta ECG by bylo nejlepší, pokud by evropské země masivně podpořily automobilovou logistiku povolením delších souprav. „Jinak hrozí, že rostoucí objem zakázek budeme muset řešit vyšším počtem jízd. To by znamenalo nežádoucí nárůst provozu na silnicích, podle našich předběžných propočtů až o 20 procent. Mělo by to negativní dopad na plynulost provozu, množství emisí a bezpečnost,“ upozornil Constantino Baldissara.
(pat)