29. září 2005
Společnost GEFCO patří mezi největší evropské poskytovatele logistických služeb. Angažuje se zejména na poli logistiky pro automobilový průmysl, což je naprosto přirozené – je totiž majetkově spřízněna se skupinou PSA Peugeot Citroën, jejíž základ tvoří dvě velké francouzské automobilky. Pražská výroční konference společnosti dala minulý týden jejímu vedení prostor zejména pro prezentaci dalších plánů GEFCO v regionu střední a východní Evropy. Podle prezidenta a generálního ředitele společnosti Louise Deflina totiž rozvoji právě v tomto regionu hodlá francouzský poskytovatel logistických služeb vedle Jižní Ameriky a Číny v příštích měsících věnovat největší pozornost. Proč? Na to je podle něj jednoduchá odpověď: „Je tady vysoký ekonomický potenciál, dochází zde k poměrně rychlému ekonomickému rozvoji, roste spotřeba obyvatel tohoto regionu, a následně tedy i poptávka po logistických službách,“ řekl Louis Defline. Zatímco v západní Evropě odhaduje potenciál růstu hodnoty na asi dvě procenta ročně, o něco dále na východ je podle něj čtyři až pět procent. Ve většině zemí střední a východní Evropy se automobilový průmysl významně podílí (nebo již v brzy podílet bude) na celkové průmyslové výrobě, což společnosti GEFCO „hraje do karet“.
Osm regionálních poboček GEFCO má v současné době v zemích střední a východní Evropy provozuje celkem osm poboček. Nejstarší vznikla v roce 1999 v Polsku, následovalo Turecko (2002), dále Česká republika a Rusko (2003), Rakousko a Slovensko (2004) a letos Rumunsko a Maďarsko. Dalšími potenciálními zeměmi pro nové pobočky jsou Slovinsko a Chorvatsko v oblasti jihovýchodní Evropy, na východě pak Ukrajina a všechny tři pobaltské země. Ve všech těchto zemích je GEFCO zastoupeno již nyní, avšak pouze prostřednictvím svého místního partnera, vlastní pobočku v nich zatím nezřídilo. Mezi další významné aktivity firmy v regionu uprostřed Evropy patří letošní otevření mezinárodního automobilového hubu v Kolíně, kde se vyrábějí malé vozy dvou spřízněných značek, konkrétně Peugeot 107 a Citroën C1. Důkazem správné strategie je podle Louise Deflina rostoucí obrat v celém regionu: loni dosáhl 70 milionů € (zhruba 2,1 miliardy Kč) a meziročně se tak více než zdvojnásobil. Posledním cílem společnosti je dosáhnout do roku 2008 obchodní obrat 300 milionů € (devět miliard Kč) ve struktuře, kterou bude tvořit zhruba deset dceřiných společností.