19. června 2012
Vzájemná spolupráce umožňuje poskytovatelům logistických služeb zefektivnit distribuci zboží a současně snížit náklady. O tom, co vše taková spolupráce přináší a na co si musí logistické firmy dávat při vytváření kooperačních vztahů pozor, jsme hovořili s profesorem dopravy a logistiky na Technické univerzitě v nizozemském Eindhovenu (Technische Universiteit Eindhoven) Prof. Dr. Tomem Van Woenselem.
„Proč by měly spolupracovat logistické společnosti, které si při distribuci zboží jinak konkurují?“
„Důvodů existuje několik. Například při jednom z projektů, které připravila Technická univerzita v Eindhovenu, byl prvotním důvodem ke vzniku spolupráce tlak samotných zákaz-níků – poskytovatelů logistických služeb. Očekávali, že jim společné doručování objednaného zboží přinese časovou úsporu a sníží jejich náklady.
Tři nizozemské logistické společnosti se rozhodly vyzkoušet takovou cestu ve spolupráci s naší univerzitou. Projekt byl zahájen přede dvěma lety a stále běží, ale dnes již vyhodnocujeme jeho průběžné výsledky. Vyplývá z nich, že vedle zmíněných výhod pro odběratele logistických služeb přinesla spolupráce výhody i jejich poskytovatelům. Zmenšil se počet ujetých kilometrů při rozvozu, což snížilo náklady na distribuci. Poskytovatelé logistických služeb zjistili, že někdy může být výhodné omezit počet vozidel a řidičů a dále tak snížit náklady. Pokud bylo v konkrétní situaci třeba nasadit více vozidel, jednoduše tuto službu objednali u některého z dopravců.
Dalším a rovněž důležitým důvodem pro spolupráci byla potřeba zvýšit stupeň ochrany životního prostředí. Nákladní doprava zatěžuje zejména velká města emisemi a hlukem a přispívá k vytváření dopravních kongescí. Spolupráce poskytovatelů logistických služeb v projektu zvýšila efektivitu přepravy zboží a snížila počet jízd nákladních vozidel. To vše přispělo k ,zelenému‘, ekologicky šetrnému řešení.“
„Jak taková spolupráce poskytovatelů logistických služeb probíhá?“
„Důležité je, aby měla horizontální charakter. To znamená, aby se jí účastnily společnosti zhruba stejného zaměření, které si jinak navzájem konkurují, a nikoli takové, jejichž služby na sebe v distribučním řetězci spíše navazují. Tato podmínka byla v případě našeho projektu splněna, neboť všechny tři poskytovaly přibližně stejné portfolio služeb a rozvozovou službu prováděly na prakticky shodných trasách.
Spolupracující společnosti také musí vytvořit vztah vzájemné důvěry a důkladně plánovat sdílení dopravních prostředků, překládacích zařízení, dep a podobně. Důležité je rovněž to, aby se spolupracující firmy přesně dohodly na rozdělování zisku. Zde je třeba poznamenat, že úspory vzniklé spoluprací nejsou vždy u všech partnerů stejně vysoké. To vše je třeba vzít v úvahu.“
„U projektů tohoto typu je velmi důležitá vzájemná důvěra konkurentů, kteří mají spolupracovat. Myslíte, že si mohou důvěřovat?“
„Důvěřovat si nemají firmy, ale lidé, kteří v nich pracují. Mnoho těchto iniciativ vzniká tak, že si lidé ve firmě uvědomí příležitosti ke spolupráci a začnou je realizovat. Pochopitelně však mohou nacházet i řadu důvodů, proč spolupráci ani nezačínat. Existuje řada velmi obtíž-ných otázek – například sdílení informací o zákaznících. Proto není vždy snadné se spoluprací začít.
Klíčem ke spolupráci logistických společností je vzájemná důvěra lidí, kteří v nich pracují. A pak je třeba i určité odvahy a vůle. Mnoho poskytovatelů logistických služeb uvažuje o spolupráci, neboť by chtěli třeba lépe využívat svých několik nákladních vozidel či pronajatý sklad. Ale jen málokde si řeknou: Ano, k tomu, abychom na trhu přežili, nám může pomoci právě vzájemná důvěra a spolupráce. Proto musíme hledět dopředu. A právě takoví lidé pak spolupráci vytvářejí.
Samozřejmě o spolupráci uvažují spíše menší či střední společnosti. Opravdu velké firmy na trhu se starají pouze o své objemy zásilek a horizontální spolupráce pro ně obvykle není příliš důležitá.“
„Je projektů podobných tomu vašemu v Nizozemsku více?“
„Zájem o tento druh spolupráce je v logistickém sektoru v Nizozemsku značný. Ovšem při pohledu do praxe se setkáváme spíše se značnou opatrností a skutečně horizontálně spolupracujících firem není mnoho. Vytváření projektů spolupráce tak zůstává nadále velkým úkolem v Nizozemsku i v celé Evropě. Věřím však, že počet opravdu spolupracujících podniků bude i díky našemu projektu na základě dosažených výsledků postupně narůstat.“
Pavel Toman
Dopravní noviny děkují Miriam Vijfvinkelové z ekonomického oddělení zastupitelského úřadu Nizozemského království v Praze za obětavou pomoc při autorizaci rozhovoru.