JUDr. Martin Cetl (Čechofracht) pro DN

Čechofracht by měl být architektem dopravy v celé skupině NWRT

Čechofracht by měl být architektem dopravy v celé skupině NWRT

Největší česká spediční a logistická společnost Čechofracht přešla v loňském roce pod křídla skupiny New World Resources Transportation B. V. (NWRT). Součástí změn byla v lednu výměna na nejvyšším postu Čechofrachtu: jeho generálním ředitelem se stal JUDr. Martin Cetl, který ve společnosti již dříve působil. S novým generálním ředitelem jsme hovořili mimo jiné o tom, jaké nové možnosti se otevírají před tradičním českým zasilatelem a dopravcem po zapojení do skupiny.

„Co znamená pro Čechofracht jeho převzetí skupinou NWRT, která je mimo jiné vlastníkem OKD, Doprava?“

„Pozitivní je zejména skutečnost, že jsme se stali členem velké a silné skupiny, která má dopravu jako svou základní činnost. Staré pravidlo říká, že speditér je architekt dopravy. My bychom tedy měli být takovým architektem, který dopravu v celé skupině projektuje. V rámci této skupiny máme nyní velké pole působnosti – nabídnout naše služby všem její členům. A už to samo o sobě nabízí velký prostor. Samozřejmě víme, že vše je třeba dělat na tržních principech, a to pro nás představujete velkou šanci.“

„V kterých oblastech vidíte hlavní možnosti rozvoje Čechofrachtu?“

„Čechofracht je historicky čistý speditér a například námořní spedice dodnes představuje více než třetinu jeho výkonů. V této souvislosti vidím velké možnosti zejména v synergiích, kterých bude možné v rámci skupiny dosáhnout. Například v oblasti konvenčních přeprav patří Čechofracht na českém trhu k opravdové špičce. Tady jsou pro nás velké příležitosti a spolupráce ve skupině se přímo nabízí: Železniční operátor realizuje pozemní část přepravy, a jakmile zboží dorazí do přístavu, nastupuje znovu Čechofracht, který díky svým dlouholetým kontaktům a zastoupením v přístavech dokáže zorganizovat vše od překládky přes uložení do lodi až po konečnou námořní přepravu k zákazníkovi v zámoří. A v importních směrech samozřejmě obráceně.“

„Jak se Čechofrachtu zatím daří vyrovnávat se s krizovou situací v ekonomice?“

„Loňský rok byl v logistice i v dopravě opravdu velmi těžký a dopady ekonomické situace se pochopitelně nevyhnuly ani Čechofrachtu. Zaznamenali jsme v této souvislosti určité poklesy výkonů. Přesto jsme loňský rok zakončili s obratem zhruba 1,15 miliardy Kč. A při nutném posílení obchodních aktivit v rámci nové skupiny máme oprávněnou naději, že letošní rok bude úspěšnější.“

„Kde se potýkáte s největšími problémy?“

„Velmi problematické je v tuto chvíli odvětví skladování a distribuce, protože tam krize dopadla asi nejvíce ze všech odvětví, která sledujeme. Zmenšil se objem skladovaného zboží a ceny skladného klesly, zatímco vysoké nájmy zůstaly, neboť vycházejí z několikaletých nájemních smluv prakticky bez možnosti změn. Čechofracht disponuje v současné době přes 30 tisíc metrů čtverečních skladů, což pro nás samo-zřejmě znamená velkou starost, abychom je nejen naplnili, ale i efektivně využívali. Proto pro nás současná situace představuje velkou výzvu.“

„Jaké změny čekají Čechofracht v souvislosti s vaším nástupem do vrcholné funkce?“

„Určité změny sice nastanou, ovšem muselo by k nim dojít i bez mého příchodu. Firmu je třeba zmodernizovat a zefektivnit. Úmyslně zde nepoužívám slovo restrukturalizace, protože ta už v Čechofrachtu proběhla několikrát.

To samozřejmě neznamená, že by nebylo nutné řadu věcí změnit. Například jestliže se nyní chlubíme tím, že máme sběrné linky do všech zemí Evropy, je možné si položit otázku, jestli bychom jich raději neměli mít méně – ale zato rychlejších, kvalitnějších a ziskovějších.

Působil jsem v Čechofrachtu po řadu let a právě zde jsem se naučil spedičnímu řemeslu. Vracím se tedy nyní do firmy s určitým pocitem vděčnosti. Pozitivní je pro mne zejména fakt, že Čechofracht je stále konsolidovaná společnost, takže jsem se do ní rozhodně nevrátil jako krizový manažer. Nyní nastala chvíle, kdy firma má před sebou velkou šanci rozvoje, a já jsem velmi rád, že mohu být u toho. Prezident skupiny NWRT Attila Boros tvrdí, že Čechofracht je taková ,Šípková Růženka‘, kterou je nyní třeba ,jenom‘ probudit.“
Pavel Toman

spinner