„Banánové vlaky“ přivážejí do ČR stále více tropických plodů

Čechofracht

Spolupráce české spedičně-logistické společnosti Čechofracht a předního světového producenta banánů Chiquita se sídlem v Cincinnati v USA se datuje od roku 1991. V průběhu téměř patnácti let se jim podařilo železniční přepravu banánů zorganizovat tak, že je zcela konkurenceschopná vůči silniční přepravě, a to nejen z hlediska ceny, ale i rychlosti přepravy. O loňských výsledcích tzv. banánového vlaku informoval Čechofracht v prosinci. V roce 1991 začal Čechofracht zajišťovat přepravu banánů v jednotlivých izotermických vagonech Interfrigo pro celé Československo. Jednotlivé vagony jezdily do různých stanic určení v Čechách, na Moravě i na Slovensku s přepravní lhůtou od čtyř do sedmi dnů. „Jelikož tehdy nebyla železniční přeprava konkurenceschopná ke kamionové přepravě především z hlediska rychlosti přepravy, vstoupil Čechofracht do jednání s Chiquitou ohledně vytvoření projektu celovlakových souprav,“ uvedla Milena Šťastná z odboru železničních přeprav Čechofrachtu. „Jednání a příprava se vlekly dlouhých pět let, zapojeny byly pochopitelně i zúčastněné železnice SNGB, DB, ČD, ŽSSK a firma Interfrigo, která v té době vlastnila chladicí vagony,“ řekla dále. Projekt celovlakových souprav Čecho-fracht dokončil v roce 1998, kdy také na trať vyjel první zkušební „banánový vlak“. Od tohoto roku provádí Čechofracht přepravy banánů po železnici téměř pravidelně každý týden. „Do jednoho vagonu je nakládáno 1152 kartonů banánů, což představuje váhu 23 040 kg. Do jednoho ,banánového vlaku‘ může být zapojeno maximálně 34 vagonů,“ uvedla Milena Šťastná. Jednou z předností „banánových vlaků“ je přepravní rychlost, která je plně konkurenceschopná vůči silniční přepravě. Například pokud se naloží banány do vagonů v pondělí, v úterý večer je vlak na hraničním přechodu s Německem a v nočních hodinách je ve stanici určení Praha-Bubny, kde jsou dozrávárny firmy Chiquita. Po odstranění počátečních problémů probíhala přeprava několik let bez problémů. Jen vstup České republiky do EU situaci poněkud zkomplikoval, neboť na dovoz banánů byly zavedeny licence a ceny vzrostly. I přes tyto problémy však údaje z posledních dvou let ukazují vzestupný trend v dovozu banánů Chiquita do ČR. V roce 2004, kdy země vstoupila do EU, Čechofracht přepravil 503 „banánových“ vagonů. Loni to bylo v období od ledna do listopadu již 633 vagonů. Banány se expedují zelené při přepravní teplotě 14 stupňů Celsia. Do ČR se přepravují z belgických přístavů Antverpy a Zee-bruge a z německých přístavů Bremerhaven a Hamburk. Překlad banánů z lodí, které přijíždějí do těchto přístavů ze Střední Ameriky, je plně automatizován a banány se nakládají do vagonů buď přímo z lodi, nebo přes sklad. (pat) www.cechofracht.cz

spinner