10. listopadu 2012
Moderní technologie a trendy si v oboru logistiky žádají stále vzdělanější odborníky. Podle obchodního a marketingového ředitele společnosti DACHSER Česká republika Jana Poltera je klíčem k úspěchu společnosti celoživotní vzdělávání všech odborníků v logistických procesech.
Jaké speciální znalosti a schopnosti se podle vás od odborníků na logistické procesy vlastně vyžadují?
„Abychom obstáli ve stále komplexnějších podmínkách trhu, nedostačují již jen klasické obchodně-podnikatelské kompetence, které se soustřeďují zejména na matematicky podmíněná řešení. Z mého pohledu jsou stále cennější takzvané soft skills – měkké dovednosti. Patří k nim zejména schopnost zpracovávat náročné úkoly a výzvy v týmu. Manažerské vedení se pak posouvá od direktivního hierarchického stylu do konstruktivního partnerského rozhodování se vzájemným respektem a s perspektivou win-win pro všechny zúčastněné.“
Jaké jsou podle vás u nás možnosti vzdělávání v logistice?
„Musím říct, že se nabídka na vzdělávání pro logistiku v posledních deseti letech zlepšila. Jenom to stále vypadá, že pro studenty není logistika dost atraktivní obor. Myslím, že v tomto směru chybí osvěta o tom, co vlastně logistika všechno zahrnuje a že to není jen přeprava zboží z bodu A do bodu B. Možná to souvisí i s malou podporou logistiky ze strany státu, na rozdíl od našich západních sousedů, kde je naopak považována za významnou součást národního hospodářství.“
Existuje něco, na co absolventy žádná škola či univerzita nepřipraví?
„Podle mého názoru je pro správné uplatnění v praxi nezbytné naučit se kompetentně jednat v růz-ných fázích rozhodovacího procesu. Ve školních osnovách tomu mohou pomoci případové studie a týmová práce v modelových příkladech z praxe. Ale teprve skutečná praxe ukáže, co je v každodenním životě společnosti rozhodující a zda jsou osvědčené školní metody stále ještě dobré nebo už zastaraly a vedou k problémům, protože se zkrátka okolní podmínky změnily. To s sebou automaticky přináší konfliktní situace. A také jejich zvládání je právě oněmi soft skills, na které vás škola nepřipraví. Abychom se ve firmě posunuli vpřed, musíme být schopni stále znovu zpochybňovat staré struktury a to učíme i naše zaměstnance.“
Dá se to naučit?
„My jsme přesvědčeni, že ano. Přestože je osobnost člověka daná individuálními vlastnostmi, mnoho schopností se naučit dá. Například všeobecně se ví, že se intelektuální schopnosti levé mozkové hemisféry zodpovědné za racionální a logické myšlení dají zdokonalit. Stejně tak i v pravé mozkové hemisféře, která řídí intuici, kreativitu a emoce, se dá natrénovat třeba předvídavé manažerské myšlení a sociální kompetence. A právě tyto schopnosti jsou zapotřebí tehdy, když na něčem skutečně záleží – v nepřehledných rozhodovacích situacích.“
Znamená to, že má dnes šanci se v oboru uplatnit i někdo bez specificky zaměřeného vzdělání na logistiku?
„Určitě. My jsme se rozhodli vzdělávat si nadané lidi se zájmem o náš obor sami. Máme centrální systém vzdělávání. Je založený na individuálních plánech pro každou pracovní pozici. Vzděláváme a proškolujeme si sami nejen manažery a obchodníky, ale i pracovníky například na skladových pozicích. Kromě ze zákona povinných školení absolvují i stáže na zahraničních pobočkách. Celý systém vzdělávání řídí naše centrála v německém Kemptenu v úzké spolupráci s národními organizacemi. Založili jsme také tzv. DACHSER Academy, kde probíhají všechny kurzy a školení dané naším interním systémem.“
Podílíte se aktivně i na vysokoškolském vzdělávání?
„Ano. Můj kolega, ředitel z divize Air and See Logistics, Petr Rožek připravuje studijní materiály pro Dopravní fakultu Jana Pernera na Univerzitě Pardubice. Kromě toho však podporujeme i studium českých studentů v zahraničí. Naši odborníci totiž vyučují logistiku na vysoké škole Berlin School of Economics and Law a každoročně vypisujeme výběrové řízení na stipendium pro duální bakalářské studium se specializací spedice a logistika.
Tomáš Johánek