8. ledna 2004
Logistický trh v České republice bude domácím a zahraničním podnikům ještě řadu let zajišťovat lukrativní obchody. Podle zahraničních studií zaujímá ČR v celkovém ratingu mezi dnešními a budoucími zeměmi EU čtvrté místo, potřebuje však ještě dobudovat komplexní logistické služby. Uvádí se to v informaci, kterou pro prosincové zasedání představenstva Svazu spedice a logistiky (SSL) připravil jeho výkonný ředitel Jiří Kladiva.
Analýza poradenské a realitní společnosti Cushmann & Wakefield//Healey & Baker došla k závěru, že Česká republika bude v nadcházejících letech nabývat na významu jako evropské obchodní centrum. Roční obrat oboru se v současnosti odhaduje na 50 miliard Kč (kolem 1,6 mld. €) a roční růstovou sazbu vyčíslují odborníci na 15 až 20 procent.
Příznivá nákladová struktura pro investory
Vysoký nárůst lze přičíst jak nadcházejícímu vstupu ČR do Evropské unie, tak také příznivé nákladové struktuře v sektoru služeb. Při expanzi na východ lze v logistickém oboru vysledovat tři ústřední směry. Prvním je střední Polsko (a odtud dále na Rusko a na Pobaltí), druhým je směr Praha/Brno a třetím Rakousko/Maďarsko (a dále do jihovýchodní Evropy).
Pokud jde o dopravní objemy, jsou sice jejich proudy směrem na Polsko a Maďarsko větší, Česká republika však nabízí ze všech šestnácti zkoumaných zemí (včetně Ruska) absolutně nejvýhodnější nákladovou strukturu pro provozní činnosti (ceny realit či náklady na pracovní sílu a logistické služby). Jen nájem logistických objektů je v průměru o třetinu nižší než v Německu.
V celkovém ratingu, do kterého se zahrnuje hodnocení všech sledovaných ukazatelů (dosažitelnost trhu, kvalita infrastruktury, dostupnost pracovních sil, struktura nákladů), zaujímá Česká republika po Francii, Německu a Belgii čtvrté místo a umisťuje se výrazně před Polskem (7. místo) a Maďarskem (9. místo).
Silná účast zahraničních firem
Stále více firem ze západní Evropy a zámoří hodlá v blízké budoucnosti zřídit v ČR své evropské centrum. Podle mínění znalců oboru lze již nyní vypozorovat silnou angažovanost zahraničních poskytovatelů logistických služeb při vstupu do českých podniků nebo jejich nákupu. Jako jeden z příkladů se uvádí jedna z největších francouzských společností dopravy a logistiky – skupina Norbert Dentressangle – která získala dopravní firmu ČSAD Uherské Hradiště. Dentressangle provozuje pro hypermarketový řetězec Carrefour ústřední sklad pro český a slovenský trh. Podnik organizuje dopravu veškerého zboží do místních hypermarketů Carrefour.
Podle odhadu odborníků z logistické katedry Vysoké školy ekonomické v Praze je na českém trhu jen asi kolem dvanácti procent čistě českých firemních zákazníků, kteří připadají na mezinárodní dopravní a logistické aktivity. Německo na základě svého významu pro český zahraniční obchod zaujímá v sektoru mezinárodní dopravy ČR zvláštní místo. Dodávky německým příjemcům představovaly v roce 2002 kolem 37 procent hodnoty a 35 procent objemu celkového vývozu České republiky. V importu to bylo 33, respektive 14 procent. Podle těchto propočtů je 44 procent produkce německých firem, jež v 90. letech investovaly v ČR do výrobních kapacit, určen právě pro německý trh.
Očekává se další růst
Pokud jde o nabídkovou strukturu českého logistického oboru, lze vidět ještě značnou potřebu poskytování komplexních logistických služeb (včetně recyklace staré techniky a zpětného odběru obalů), stejně jako utváření integrovaných logistických řetězců. V současnosti je v ČR kolem dvaceti logistických parků či velkých dopravních center. Řada dalších center nákladní dopravy je také ve výstavbě. (ja)