6. listopadu 2003
Francouzský logistický operátor GEFCO založil na počátku letošního roku vlastní pobočku v České republice a k odbavování všech zásilek začal využívat vlastní síť. S jejím generálním ředitelem Christophem de Korverem jsme hovořili o dosavadním působení společnosti v ČR a jejích dalších plánech na českém trhu.
„Mohl byste krátce shrnout působení společnosti GEFCO na českém trhu?“
„GEFCO Česká republika byla založena v březnu letošního roku v souvislosti s potřebou rozšiřovat naše aktivity v ČR, zejména s ohledem na připravované zahájení výroby v kolínském závodě TPCA v roce 2005, na jehož obsluze se budeme logisticky podílet. K dalším významným aktivitám společnosti GEFCO v ČR patří přeprava dílů pro automobilového výrobce PSA, který má některé dodavatele v Čechách. Zásilky putují buď přímo do továrny, nebo je posíláme přes naše překladiště ve Frankfurtu nad Mohanem a v Mulhouse. Letos v červenci jsme zahájili ještě další aktivitu, kterou je sběrná služba pro naši síť, a zavedli jsme v této souvislosti pravidelné linky mezi Německem a ČR. Německo pro nás představuje vstupní bránu pro celou západní Evropu, což nám umožňuje vyřizovat sběrné služby do této oblasti. V ČR máme překladiště v Jažlovicích u Prahy a využíváme ještě další překladiště našeho partnera v Olomouci.“
„Očekává se, že v souvislosti se vstupem ČR a dalších kandidátských zemí do EU se ve středoevropském regionu dále zvýší poptávka po logistických službách. Sdílíte tento názor? A jak se na rozšíření EU připravuje GEFCO Česká republika?“
„Pokud jde o předpovídaný nárůst poptávky, máme spíše
pocit, že nárůst potřeby logistických služeb bude v ČR souviset více s dalším rozvojem automobilového průmyslu, než s vlastním vstupem země do EU. Poptávku již táhne skupina Volkswagen a k tomu se brzy přidá TPCA v Kolíně. A můžeme počítat i s dalším rozvojem dodavatelského automobilového průmyslu.
Vstup ČR do Evropské unie nám rozhodně ulehčí práci, ale teprve až nebude nutné zboží proclívat. Naneštěstí zatím není zcela jasné, kdy bude pohyb zboží přes hranice úplně uvolněn. Jednali jsme v této souvislosti i s českými úřady, protože studujeme možnosti pro obsluhu kolínské TPCA. V každém případě budeme v Kolíně vyrobené automobily distribuovat i do východních zemí, kde je bude třeba i nadále proclívat. Zatím tedy spíše jen vyčkáváme, jak bude situace po květnu příštího roku skutečně vypadat.“
„Bude GEFCO v této souvislosti budovat další překladiště, aby území ČR lépe pokrylo svou sítí logistických služeb?“
„Chceme dál pokračovat v rozvoji naší sítě v České republice a plánujeme i zřízení dalších překladišť. Jedno z nich bychom určitě umístili v Brně, neboť toto město je pro nás díky dálnici i dobrému železničními spojení klíčovým místem pro další rozvoj našich aktivit směrem na východ. Samozřejmě počítáme s Kolínem, kde se naše aktivity rozšíří díky budované továrně TPCA. V současné době vedeme jednání, a pokud vše dobře dopadne, budeme v Kolíně brzy stavět.
Chceme dál pokračovat v rozvoji naší sítě v České republice a plánujeme i zřízení dalších překladišť V ČR jsou pro nás důležitá ještě i další místa: v západních Čechách je to Plzeň jako přirozená brána mezi ČR a západní Evropou a na severu Ústí nad Labem nebo nějaká blízká lokalita. Posledním místem, kde bychom chtěli mít vlastní základnu, jsou České Budějovice. Jejich vzdálenost od Prahy vyžaduje budování překladiště, abychom mohli optimalizovat naši síť. Přesné termíny ovšem v tuto chvíli nemohu uvést a zůstává rovněž otázkou, zda budeme stavět vlastní zařízení, nebo zda využijeme spolupráce s partnery. Každopádně příští rok musíme konkretizovat projekty v Kolíně a v západních Čechách.“
„Očekáváte v souvislosti s posilováním vaší logistické sítě v ČR větší příchod místních zákazníků, nebo spíše posilování spolupráce se stávajícími firmami ze zahraničí?“
„Rozhodně počítáme s nárůstem počtu místních zákazníků. Jsou sice někdy pobočkami zahraničních firem, které jsou našimi partnery v západní Evropě, ale není tomu tak ve všech případech. GEFCO působí zejména v automobilovém průmyslu, v němž jsme získali praxi a zkušenost. A věříme, že v Čechách získáme v této oblasti další velké projekty. Politika GEFCO je taková, že se snažíme přizpůsobovat naše znalosti potřebám automobilového průmyslu a vytvářet další aktivity. Pracujeme také pro firmy vyrábějící elektroniku.
Chtěl bych zdůraznit, že Česká republika pro nás představuje jeden z klíčových trhů. Především je zde významný automobilový průmysl, který ještě dále poroste. Výhodná je i poloha ČR, která umožňuje další rozšiřování aktivit směrem na východ. Naše síť v západní Evropě je velmi solidní a nyní ji musíme vybudovat i na východě, abychom mohli poskytovat komplexní služby podle potřeb zákazníků. Proto také hodláme v České republice investovat.“
„Tento rozhovor spolu vedeme v češtině, kterou velmi dobře ovládáte. Pracoval jste v České republice ještě předtím, než jste nastoupil u GEFCO? Jaký dojem máte ze svého působení v ČR?“
„Po příchodu do ČR v roce 1994 jsem se musel naučit velmi rychle česky. Zprvu jsem pracoval ve společném podniku Kovohutě Mníšek/Wheelabrator Allevard, kde jsem zejména zpočátku zažíval velkou komunikační bariéru. Když zahraniční pracovníci působí v Praze, nemusí se česky učit snad vůbec, protože v hlavním městě se většinou domluví anglicky. Ale mimo Prahu je situace zcela odlišná. A tak jsem už rok po příjezdu do Čech komunikoval v češtině, i když samozřejmě dalo ještě hodně práce, než jsem začal hovořit plynně.
Příští rok musíme konkretizovat projekty v Kolíně a v západních Čechách
Měl jsem asi štěstí, že jsem přišel do ČR v době, kdy tu logistika vlastně teprve začínala, a měl jsem možnost vidět, jak rychle se zde tento obor rozvíjí. Dnes, zhruba po deseti letech, může ČR nabízet služby ve stejné kvalitě jako na Západě. A těším se, že budu svědkem ještě dalšího rozvoje a velkých změn ve zdejším automobilovém průmyslu. Určitě zatím nechci z České republiky odejít.“
(pat)