Průzkum GEFCO

České výrobní společnosti sází stále častěji na externí dodavatelelogis­tických služeb

České výrobní společnosti sází stále častěji na externí
dodavatelelogis­tických služeb

PRAHA (19.6.) – Oproti loňskému roku se mírně snížilo procento výrobních společností, které logistiku neřeší centralizovaně a systémově. Ukázal to průzkum, který exklusivně pro společnost GEFCO realizovala výzkumná agentura B-inside. Mimo jiné ukázal také velké mezery v zadávání poptávky na přepravu ze strany českých výrobních společností.

„Oproti loňskému roku jsme v logistice českých výrobců zaznamenali mírné zlepšení v přístupu. Celkem 58 procent výrobních společností v České republice má již logistické procesy centralizované a jejich realizaci vykonává jedno oddělení,“ uvádí Aleksander Raczynski, generální ředitel GEFCO Česká republika. Jak dodává, dalších 26 procent výrobních společností sice logistiku řeší centralizovaně, ale jejím výkonem se následně zabývají jednotlivá oddělení firem, 16 procent z dotázaných výrobních společností potom logistiku systémově vůbec neřeší.

„Výhodnost plně centralizované logistiky se ukázala již v loňské vlně Monitoru Logistiky. V podrobných analýzách jsme viděli, že firmy, které mají plně centralizovanou logistiku, dosahují vyšší produktivity práce ve srovnání s jinými firmami ve stejném oboru, které mají logistiku decentralizovanou. Letos jsme zjišťovali subjektivní vnímání organizace logistiky, a i nyní se ukazuje, že plně centralizovaná logistika je pro podniky výhodnější,“ komentuje výsledky průzkumu Raczynski. To ostatně dokládají další čísla průzkumu – se svými logistickými řešeními jsou nejspokojenější výrobci, kteří mají plně centralizovanou logistiku – celých 90 procent z nich uvádí, že jsou spokojeni.

Celkem 48 procent výrobních společností v České republice využívá pro svou činnost pouze externí řešení přepravy a logistiky, dalších 32 procent využívá externích dodavatelů těchto služeb ve více než 50 procent. Vyvážený poměr udává šest procent dotázaných, převážně interní logistiky využívá 13 procent společností, pouze interní přepravu pak dvě procenta. „V průměru dotázané podniky převáží cca 80 procent materiálu a zboží externí přepravou, přičemž tento způsob považují pro své podnikání za nejefektivnější. Kromě finanční úspory jim umožňuje také soustředit se na jádro jejich podnikání – být tak v základu své práce efektivnější a úspěšnější,“ podotýká Raczynski. Firmy, které přepravu a logistiku více outsourcují, jsou s tímto řešením logistiky spokojenější než podniky, kde se přepravuje spíše pomocí interních zdrojů.

Ačkoli téměř polovina výrobních společností uzavírá s externími přepravci pouze dlouhodobé kontrakty, zbývajících 52 procent firem zadává jednotlivé poptávky vždy na konkrétní přepravu či projekt. Dlouhodobé kontrakty zadávají častěji velkoobchody oproti výrobním podnikům, a také podniky, které vydávají do logistiky více financí. „Využívání dlouhodobých kontraktů přitom může výrobcům přinášet nikoli zanedbatelné úspory. V současné době lze přitom smluvní i logistický proces nastavit tak, aby odrážel okamžité potřeby výrobce a bral například v potaz výpadky ve výrobě, nebo naopak její krátkodobé posílení,“ hodnotí výsledky průzkumu Aleksander Raczynski, generální ředitel společnosti GEFCO Česká republika.

Pokud například společnosti s milionovými výdaji na logistiku zadávají až 51 procent zakázek na jednotlivé přepravy či projekty, mohou mít náklady na ně až o 20 procent vyšší, než v případě, kdy by se rozhodli pro dlouhodobý tendr. V období jednoho roku by tak úspory dosahovaly milionů korun. „Právě v přístupu k zadávání zakázek ze strany výrobců, v jejich optimalizaci, vidíme v současné době největší rezervy,“ podotýká Aleksander Raczynski. Českým výrobcům by doporučil uzavírat spíše dlouhodobé rámcové smlouvy, které by vedly k úsporám a lepšímu propojení logistiky se samotnou výrobou. Jednorázové poptávky by podle něj měly být otázku spíše výjimečných situací.

V rámci průzkumu zajímaly společnost GEFCO také činnosti v přepravě a logistice, které české výrobní společnosti realizují. Celkem 97 procent dotázaných uvedlo, že řeší distribuci k zákazníkům (30 procent z toho stále interní cestou). Dalších 93 procent českých výrobců musí počítat s manipulací se zbožím – většina (75 procent) se přitom spoléhá na interní řešení. Pro 86 procent dotázaných je pravidelnou činností také řešení celních služeb. Je zajímavé, že většina z oslovených společností (69 procent) k tomu využívá externích společností. Pro 57 procent českých výrobních společností je otázkou také skladování mimo výrobní sklady, interně řeší tuto problematiku 36 procent dotázaných. „Právě především ve vhodném a efektivním využívání skladů vidíme u českých výrobců stále velké mezery. Naopak potěší procento těch, kdo pro vyřizování celních služeb využívají externí společnosti – logistika je dnes velmi náročný a sofistikovaný proces, a firmy, které se na trhu pohybují, by svým zákazníkům měly umět nabídnout přidanou hodnotu, jako například vyřízení všech administrativních úkonů s přepravou zboží spojených,“ uzavírá Raczynski.

(tj)

spinner