12. června 2003
Dubnová valná hromada Svazu spedice a logistiky ČR (SSL) zvolila novým předsedou svazu ing. Martina Drábka. Jen několik týdnů po jeho nástupu do funkce jsme s ním hovořili o hlavních úkolech, které před novým předsedou SSL stojí, o výsledcích valné hromady i dalších tématech, které je třeba řešit s blížícím se vstupem České republiky do Evropské unie.
„Co považujete za hlavní priority svého funkčního období?“
„Já osobně považuji za svůj hlavní úkol zachování kontinuity činnosti svazu. Svaz spedice a logistiky ČR se za dobu své působnosti vyprofiloval ve velmi kvalitní sdružení speditérů a získal si autoritu na mezinárodním poli, ať již mám na mysli světové sdružení spedičních svazů FIATA či evropský CLECAT. A právě rozvoj započatých vztahů v rámci evropského sdružení CLECAT, vzhledem ke vstupu České republiky do Evropské unie, vidím jako hlavní prioritu svazu na mezinárodním poli.
Další prioritou je bezesporu zachování a rozšíření dnes již propracované informační základny svazu. Vstupujeme všichni společně do velmi obtížného období, ve kterém bude nutné reagovat na měnící se ekonomickou situaci, budou se zvyšovat finanční nároky na vstupy a bude nutné řešit mnoho dalších otázek od útlumu celní spedice až po otázku kabotáže mezi nově přistupujícími zeměmi navzájem. K těmto skutečnostem je nutné poskytnout členským a přidruženým firmám svazu dostatek informací, aby mohly s předstihem připravovat svoji strategii.
Má-li být česká spedice připravena na vstup země do Evropské unie, znamená to pro náš svaz v tomto období úkol vyvolat mnoho jednání se státní správou, konkrétně pak s ministerstvem dopravy, Generálním ředitelstvím cel ČR a ministerstvem průmyslu a obchodu, a vytvořit s předstihem dostatečnou ochranu zájmů našich operátorů. V každém případě nepůjde v tomto období pouze o krátkodobé změny, ale i o počátek dlouhodobých vývojových procesů, kterým je nutné dát právě v této době velmi stabilní základ.“
„V čem navážete na svého předchůdce a co byste naopak rád změnil?“
„V rámci zachování kontinuity práce SSL naváži určitě na v současnosti rozpracovanou aktuální problematiku. Jde především o útlum celní spedice a zavádění elektronického celního řízení v segmentu NCTS. Tato problematika není pouze věcí SSL, a proto úzce spolupracujeme i se Svazem hraničních speditérů a celních agentů České republiky.
V problematice elektronického celního řízení dochází k výraznému zpožďování, zejména vlivem nepřipravenosti softwaru. Od toho se pak odvíjejí i problémy konkrétní aplikace softwarů do informačních systémů firem. Aktuální stav tedy svědčí proti záměrům celní správy podmínit používání zjednodušených postupů při tranzitních operacích podle úmluvy o společném tranzitním režimu po 1. červenci letošního roku pouze formou NCTS.
Termín zavedení CTS od 1. července letošního roku je termínem pro členské země Evropské unie, nikoli pro země přistupující Považujeme za žádoucí, i vzhledem k investicím do hardwaru a softwaru, stanovit termín, od kterého bude podmíněno používání zjednodušených postupů při tranzitních operacích pouze formou NCTS, na 1. květen příštího roku s tím, že by v období od letošního 1. července do 30. dubna příštího roku do systému NCTS plynule vstupovali jednotliví deklaranti podle svých možností a po dohodě s příslušnými celními orgány.
Navíc podle informací přímo z Bruselu víme, že termín zavedení NCTS od 1. července letošního roku je termínem pro členské země Evropské unie, nikoli pro země přistupující.
Další neméně důležitou problematikou, která je otevřená, je návrh pravidelné komunikace a výměny informací mezi ministerstvem dopravy a podnikatelskou sférou. Pozitivní skutečností je, že se k této aktivitě připojily všechny podnikatelské svazy v dopravě, spedici a logistice. Musíme si totiž uvědomit, že členská základna těchto svazů v České republice je odpovědná za rozhodující dopravní výkon, navazující služby, realizaci exportu i importu a zásobování trhu. Potřebuje tedy být velmi dobře informována o připravovaných krocích.
Dále bych rád aktivně pokračoval v navázané úzké spolupráci se slovenským Svazem zasilatelů a do budoucna rozšířil tuto spolupráci i na další země.
Co se týká změn v práci svazu, jsou přímo úměrné tomuto obtížnému období a nutnosti výměny informací s členskou základnou v kratších časových intervalech. Z tohoto pohledu vidím větší pracovní zatížení jednotlivých členů představenstva, kteří mají odpovědnost za jednotlivé spediční obory v období přechodu České republiky mezi členské země Evropské unie.“
„Valná hromada hodnotila činnost svazu za loňský rok. S jakými konkrétními výsledky?“
„Valná hromada hodnotila činnost svazu nejen za loňský rok, ale za celé uplynulé tříleté volební období. Z vlastního průběhu valné hromady byla patrná orientace svazu na evropskou problematiku, kterou jen podtrhl prominentní řečník valné hromady – generální ředitel Evropské speditérské asociace CLECAT Ivan Sorensen.
Rád bych ještě něco řekl k vlastnímu hodnocení práce SSL za uplynulé období. Valná hromada velmi kladně zhodnotila činnost pracovních skupin a klubů, přes které prochází informace do členských firem. Jde o náročný organizační systém, v němž však spočívá těžiště práce SSL. Osvědčil se i systém klubů, které představují novou formu spolupráce i s nečlenskými podniky a firmami.
Kladně byly rovněž hodnoceny služby svazu v oblasti výdeje multimodálních konosamentů FTL a spedičních potvrzení FTR.
Mezi další konkrétní výsledky uplynulého období patří vstup SSL do organizace evropských spedičních svazů CLECAT se sídlem v Bruselu, zavedení širších pravidelných informací o dopravní problematice EU a zavedení jednání o záležitostech Evropské unie na všech jednáních pracovních skupin a klubů.“
„V červenci loňského roku se SSL stal přidruženým členem CLECAT. Jaké výhody členství svazu přináší?“
„Již historicky patří Svaz spedice a logistiky mezi řádné členy Mezinárodní federace národních spedičních svazů FIATA. Je zákonité, že blížící se vstup ČR do Evropské unie nás zájmově přibližuje k evropským problémům, a tedy k evropské speditérské organizaci CLECAT.
Z průběhu valné hromady byla patrná orientace SSL na evropskou problematiku, kterou jen podtrhl prominentní řečník valné hromady – generální ředitel evropské speditérské asociace CLECAT Ivan Sorensen
Naše přidružené členství v této organizaci je součástí přípravy české spedice na vstup do EU. Výhody tohoto členství jsou patrny již dnes, zejména z hlediska bezprostředního přístupu k informacím o aktuálním dění a vývoji v evropské spedici, které pravidelně předáváme členským firmám.
Na základě současných zkušeností s organizací CLECAT mohu říci, že se jedná o velmi aktivní organizaci na poli evropské spedice, a předpokládám, že se SSL stane v dohledné době plnohodnotnou součástí této evropské spediční struktury.“
„Jak se podle vás v praxi osvědčila iniciativa ‚Česká doprava a logistika na cestě do EU‘? Zvýšilo se povědomí členů jednotlivých svazů o fungování dopravního trhu v Evropské unii?“
„Iniciativa ‚Česká doprava a logistika na cestě do EU‘ vznikla začátkem letošního roku po ‚nulové‘ reakci z Ministerstva dopravy ČR na společný dopis jedenácti svazů, týkající se spolupráce ve věci vstupu země do Evropské unie. Signatáři této iniciativy – Česká intermodální asociace ARIP, Česká logistická asociace, Sdružení ČESMAD Bohemia, Svaz hraničních speditérů a celních agentů ČR, Sdružení majitelů soukromých drážních vozů ČR, Společenství autodopravců Čech a Moravy, Svaz dopravy ČR, Sdružení dopravních podniků ČR a Svaz spedice a logistiky ČR – se tím přihlásili k určité společné odpovědnosti vůči české dopravě a logistice a dali si za cíl zviditelnit naše svazy a využívat všechny dostupné informace, které docházejí z Bruselu, ale i z jiných zdrojů, pro členskou základnu jednotlivých svazů.
Konkrétními výsledky této iniciativy jsou:
l pravidelná setkání představitelů signatářských svazů na úrovni jejich předsedů a generálních sekretářů k získávání informací, výměně zkušeností a formulování dalších námětů. Konkrétně jde o to, vědět, co se chystá z hlediska nových předpisů a opatření vůči všem druhům dopravy,
l vystoupení generálního ředitele Evropské asociace spedičních svazů CLECAT Ivana Sorensena na valné hromadě SSL na téma ‚Rozšíření Evropské unie‘,
l vydávání nepravidelného e-zpravodaje ‚Aktuálně z Evropské unie‘, kterého se ujal výkonný ředitel SSL Jiří Kladiva, jenž již takto informoval například o sjednocení dálničních poplatků do roku 2012, o platnosti drážního a přístavního balíčku, sloužícího k liberalizaci služeb těchto oborů, či o ověřování výše mýtného v Německu.
Dalším výsledkem této mezisvazové spolupráce bude i podpora podzimního semináře pořádaného Institutem Jana Pernera k dopravní problematice Evropské unie.
Předpokládám, že se SSL stane v dohledné době plnohodnotnou součástí CLECAT Hodnotit, zda se zvýšilo povědomí jednotlivých členů o fungování dopravního trhu v EU, je za tak krátkou dobu funkčnosti této iniciativy ještě předčasné, ale snahou všech signatářských svazů to samozřejmě je.“
„Podařilo se vám již přesvědčit státní orgány o nutnosti řešit problémy, které souvisejí s útlumem celní spedice po vstupu České republiky do Evropské unie? Jak se situace vyvíjí?“
„Jak jsem se již zmínil na začátku našeho rozhovoru, v této oblasti velmi úzce spolupracujeme se Svazem hraničních speditérů a celních agentů.
Postup je sice jednotný, ale přesvědčit státní orgány o nutnosti řešit tyto problémy na úrovni orgánů vyjednávajících s Evropskou unií se nedaří, přestože je to základním předpokladem k otevření problému u Evropské komise.
Nevidím reálně, že by sepřístup státních orgánů k otázce útlumu celní spedicepo vstupu ČR do EU zlepšoval, bude tomu bohužel spíše naopak Touto otázkou se zabýváme déle než jeden rok a o závěrech z jednotlivých jednání informovaly i Dopravní noviny, takže nemá cenu rekapitulovat předchozí stav věci. Do budoucna však nevidím reálně, že by se přístup státních orgánů k této velmi důležité problematice zlepšoval, bude tomu bohužel spíše naopak.“
„Kdy by měla vzniknout pracovní skupina pro přepravu nebezpečných věcí a co bude její hlavní náplní?“
„Tato pracovní skupina již vznikla – ustavila ji na svém jednání v polovině dubna valná hromada a jejím předsedou se stal Jiří Miletín. První zasedání této pracovní skupiny proběhne příští týden.
Požadavek na utvoření této pracovní skupiny vyšel z členských firem svazu, které si na základě novelizace zákona o přepravě nebezpečných věcí nechaly vyškolit bezpečnostní poradce a nyní chtějí být včas informovány o nejnovějších změnách legislativy a o aktuálním vývoji těchto přeprav na zahraničních dopravních trzích. Dalším hlavním cílem této pracovní skupiny je sjednocení postupů v oblasti přepravy nebezpečných věcí v České republice.
Hlavním tématem podzimního kongresu FIATA je „Úloha speditérů v logistických a obchodních řetězcích“ Samozřejmě, že do budoucna zvažujeme také možnost ‚otevřít‘ tuto pracovní skupinu firmám, které mají významný podíl na přepravách nebezpečných věcí.“
„Byla již avizována hlavní témata podzimního kongresu FIATA na Bali? Jak do diskuse přispějí čeští odborníci?“
„Předně je třeba říci, že nad kongresem FIATA na Bali v jihovýchodní Asii visí ještě několik otazníků, které jsou spojeny s loňským teroristickým útokem a současnými problémy s virem SARS.
Hlavním tématem konference je ‚Úloha speditérů v logistických a obchodních řetězcích‘. Počítáme s aktivním vystoupením českých odborníků v oblastech silniční a letecké spedice, v oblasti odborné výchovy a ve skupině pro právní věci.“
(mna)