28. dubna 2005
Francouzská logistická společnost Gefco částečně zajišťuje zásobování nového závodu automobilového výrobce TPCA v Kolíně. Generální ředitel Gefco Česká republika, s. r. o., Christophe de Korver s námi hovořil o tom, jak logistická obsluha kolínské automobilky probíhá, o dalších aktivitách Gefco v České republice a plánech společnosti do budoucna. „Co pro vás znamená zásobování automobilky v Kolíně?“ „V současné době zajišťujeme pro kolínský závod TPCA několika kamio- ny denně přepravu dílů, a to především od tuzemských dodavatelů, ale i ze zahraničí. Máme vlastní návěsy, ale tahače používáme od našich českých partnerů-dopravců. Přistoupili jsme k tomuto řešení, protože v automobilce návěsy nevykládají hned po příjezdu, ale zboží v nich nějaký čas zůstává. Návěsy tedy doručujeme v režimu just-in-time; další zpracování zásilky je pak už věcí TPCA. Tento systém je výhodný i při mezinárodní přepravě, kdy využíváme dopravce z různých zemí a návěsy můžeme přepřahat. Dokážeme tak zkracovat dodací lhůty – naložíme například zboží ve Španělsku a o 32 hodin později jsme s ním již v Kolíně. V současné době provozujeme třicet návěsů značky Kögel, do začátku května jich přibude dalších třicet a na konci května ještě osmnáct.“ „Z jakých míst probíhá zásobování kolínské továrny?“ „Největší objem dovážených dílů – asi osmdesát procent – vozíme od domácích, tedy českých výrobců. Menší díl je od dodavatelů z Portugalska, z Barcelony a Mirandy ve Španělsku a z Francie. Další dodavatelé sídlí v Anglii, jeden je v polském Wałbrzychu, jiný ve Slovinsku nedaleko Lublaně. Veškerou dopravu dílů pro kolínskou automobilku uskutečňujeme po silnici, neboť jiný způsob dopravy by nám neumožňoval dodávat zásilky ve stanovených lhůtách.“ „Gefco má v Kolíně vlastní pobočku. Uvažujete o jejím výraznějším rozšíření či o stavbě většího logistického skladu?“ „Naše pobočka v Kolíně-Ovčárech se zaměřuje na odbavování kompletních kamionů, a proto tam v současné době terminál nepotřebujeme. K obsluze TPCA využíváme našich skladových a logistických terminálů na východním okraji Prahy v Čestlicích a také v Jažlovicích, z nichž není do Kolína daleko. Skladujeme v nich zboží od několika dodavatelů, kteří nevyrábějí v ČR a jejichž díly jsou pro chod automobilky klíčové. Naší strategií není budovat v Kolíně další sklad, který by byl určen pro jednoho odběratele. Raději vy-užíváme stávajících zařízení, kde můžeme pracovat pro více zákazníků. V Jažlovicích tak máme tři zákazníky, z nichž dva dovážejí zboží z Turecka. Problém pro ně představuje to, že nedokáží zaručit přesné termíny dodání svého zboží kvůli celnímu odbavování na tureckých, bulharských a rumunských hranicích. Proto potřebují sklad v ČR, aby mohli stoprocentně kontrolovat dodací lhůty. Přepravu pro ně zajišťujeme ve spolupráci s Gefco Turecko a využíváme při tom stávající sběrné služby – Gefco provozuje denní linku mezi Tureckem a Německem se zastávkou v ČR. Tento trend se bude prohlubovat; další potenciální zákazníky spatřujeme například v těch firmách, které část své výroby přesunují do Rumunska či do Turecka.“ „S čím vším jste se museli potýkat při zajišťování zásobování TPCA?“ „Spolupráce s TPCA byla od začátku vynikající. Továrna vše připravila dopředu, takže problémy v podstatě nevznikaly. Na projektu jsme začali pracovat již před rokem, když jsme založili pobočku v Kolíně a hned od počátku v ní umístili jednoho pracovníka. Byla to sice poměrně značná investice, ale vyplatila se, protože jsme se tím vyhnuli možným problémům. TPCA samozřejmě měla speciální požadavky a bylo třeba, abychom jim hned od počátku správně rozuměli a následně mohli sdílet informace s našimi partnery. Nyní spolupracujeme s pěti českými dopravci, které jsme vybrali už loni v září a nějaký čas jsme je museli připravovat, aby dokázali přejít na náš systém práce. A v lednu jsme už začali vytvářet první objem dílů. Podle mého názoru jsme úspěšní zejména díky tomu, že jsme tento projekt připravovali dostatečně dlouho dopředu.“ „Jaké služby ve svých skladech nabízíte?“ „Kolínská automobilka požaduje dodávky zboží ve svých přepravkách, proto zboží přebalujeme a etiketujeme čárovými kódy palety i jednotlivé přepravky. Tyto služby hodláme nabízet také dalším zákazníkům. Podle mého názoru nemá samostatné skladování perspektivu, protože cílem výrobců je snižovat zásoby. Sklady samozřejmě budou existovat dále, bez nich to nejde, ale nelze na nich postavit podnikání. Skladování je nutné spojit s poskytováním dalších služeb. V blízké budoucnosti tak budou mít sklady dva prostory – jeden pro vlastní skladování a druhý pro manipulaci se zbožím. Už dnes máme malý sklad přepravek, které půjčujeme jednomu na- šemu zákazníkovi. Musíme tedy skladovat prázdné přepravky, které potom posíláme dodavatelům. Přepravky je také třeba čistit, což zatím provádíme manuálně – jen když jsou opravdu hodně znečistěné, například olejem, posíláme je na mycí linku do Francie. Do budoucna chceme dále rozšiřovat službu půjčování přepravek. Plánujeme, že se zaměříme i na další společnosti, které mají v ČR továrny. Někteří zákazníci říkají, že si přepravky raději koupí sami, že je to pro ně levnější než si je půjčovat. Musí však brát v úvahu také to, že k ceně přepravek je nutné připočítat výdaje za jejich ztráty či poškození během dopravy a také náklady na jejich obnovu.“ „Jaké cíle si Gefco v ČR stanovilo pro letošní rok?“ „Prvním naším cílem je samozřejmě to, aby bez problémů fungovalo zásobování automobilky TPCA v Kolíně. Do konce roku bychom měli dosáhnout sta procent plánovaného objemu dodávek. Dalším cílem je rozvíjení našich sběrných linek do více regionů. Teď se zaměřujeme na východ, Gefco Slovensko už existuje a otevíráme firmu v Maďarsku. Třetím cílem je rozvoj logistiky, kde plánujeme rozšíření skladu Jažlovice o dalšího zákazníka a hodláme dále posilovat aktivity v oblasti logistiky přepravek.“ „Znamenalo loňské rozšíření EU pro Gefco Česká republika konkrétní přínosy?“ „Rozšíření nám přineslo jeden konkrétní výsledek – mohli jsme zavést nový produkt Gefco Special. Spočívá v přistavení nákladního automobilu hodinu po telefonickém objednání; vozidlo pak může jet třeba až do Portugalska. Předtím to kvůli celním procedurám na hranicích nešlo, protože nebylo možné zaručit čas doručení. Pokud je požadavek na rychlost přepravy ze strany zákazníka opravdu naléhavý, obstaráme i letadlo. Máme partnera disponujícího malým strojem, který může vzít na palubu paletu s 200– či 300kilogramovým nákladem. Zájem o tuto službu se zvyšuje. Loni v září Gefco Special odbavilo zhruba čtyři zásilky za měsíc – dnes je to již téměř jedna denně. Zákazníci nechtějí skladovat, a proto se zvyšuje riziko, že například následkem nějaké chyby budou naléhavě potřebovat určitý montážní díl pro výrobu na druhém konci Evropy. Dříve musely mít firmy z ČR, které dodávaly třeba do Francie, vedle odběratelské továrny ještě svůj sklad. Ted už ho nepotřebují – v případě naléhavé potřeby mohou využít naši expresní službu. Ale pořád to pro ně bude levnější, než kdyby platily penále.“ „Pokud jde o trendy v logistice, zmínil jste například půjčování přepravek, které prosazujete. Jaké jsou trendy, které naopak musíte následovat?“ „Jednoznačným trendem, který musíme následovat, je tlak na ceny. Musíme hledat stále levnější a levnější řešení, proto také hledíme dále na východ. To je obecný trend a Gefco patří k firmám, které pro své operace v západní Evropě hodně využívají například české řidiče, kteří jsou levnější než západoevropští. Stále však přetrvává problém s nedostatečnou znalostí jazyků. Pokládáme za velmi důležité, aby zákazník mohl komunikovat s řidičem. Dalším trendem je to, že zákazníci stále více požadují, aby mohli pomocí internetu sledovat cestu své zásilky. Na to chceme klást v ČR důraz, i to je trend, který musíme následovat.“ Pavel Toman