21. prosince 2006
Logistická společnost Gefco Česká republika (dceřiná společnost francouzského logistického operátora Gefco SA, který je sám dceřinou společností koncernu PSA Peugeot Citroën) loni následovala vysoký nárůst výroby v automobilce TPCA Kolín, pro niž částečně zajišťuje zásobování díly i přepravu vyrobených automobilů. Letos se situace v Kolíně stabilizovala a Gefco se mohlo zaměřit na rozvoj dalších aktivit. Hovořili jsme o nich s generálním ředitelem Gefco Česká republika Christophem de Korverem. „Jak probíhala logistická obsluha TPCA Kolín během letošního roku?“ „TPCA už od února pracuje na plný provoz a my s ní. V současné době pro zásobování kolínské automobilky využíváme 101 návěsů. Pokračujeme přitom v osvědčeném systému. Návěsy patří nám a tahače našim partnerům. Při dopravě do Velké Británie a Španělska hodně využíváme tzv. switch-pointů, kde se u návěsů vyměňují tahače různých dopravních firem. Pro nás je důležité, aby při případném poškození návěsu nevznikaly mezi dopravci spory. Proto jsme vlastníkem návěsů my a případné problémy se řeší mezi námi a dopravcem. TPCA už od února pracuje na plný provoz a my s ní Určité komplikace nám na počátku léta způsobil nový silniční zákon, který přinesl změny v zákazu jízd kamionů. Narychlo jsme museli měnit připravené plány na zajištění obsluhy kolínské TPCA, kde se pracuje celou sobotu. Během jediného měsíce bylo třeba vše znovu zpracovat a spočítat. Nakonec se to podařilo, ale závěr června tím pro nás byl poněkud hektický. Z tohoto důvodu jsme mimo jiné museli zvýšit počet návěsů na zmíněných 101.“ „Se systémem vlastních návěsů jste tedy spokojeni?“ „Ano, a to natolik, že v příštím roce chceme připravit další produkt, podobný tomu, co děláme pro TPCA. Budeme ho nabízet s tím, že systém umožňuje téměř zrušit sklady. Je ovšem třeba, aby zákazník investoval do odpovídajícího parkoviště pro zhruba deset až patnáct kamionů před svou výrobní budovou, aby bylo možné řešit kalamitní situace například v zimě při silném sněžení.“ „Určitě se však setkáváte i s problémy…“ „I my jsme letos vážně pocítili nedostatek řidičů. Jeden z našich partnerů-dopravců kvůli němu musel dokonce ukončit činnost. Obecně lze říci, že chybějí kvalifikovaní lidé. Není problém sehnat administrativní pracovníky nebo dělníky, ale získat zkušeného dispečera nebo řidiče je nesnadné.“ „Jak probíhá přeprava vyrobených automobilů z TPCA Kolín?“ „V této oblasti jsme letos zaznamenali značný nárůst v souvislosti s dohodou, kterou jsme na konci loňského roku uzavřeli s Toyotou. Již v březnu jsme začali skladovat a manipulovat auta, která se vyrábějí v Kolíně. Zajišťujeme rovněž další doplňující služby, mezi něž patří i úpravy vozidel. Do vyrobených automobilů montujeme například navigační systémy, nové hi-fi aparatury, mlhovky, hliníková kola a také klimatizaci. Denně tak upravíme zhruba padesát aut. Úpravy vozidel patří mezi velmi významné aktivity, které jsme letos zahájili.“ „Využíváte kromě kamionové dopravy i železnici?“ „Ano, v současné době vozíme po železnici z Kolína 35 procent všech automobilů. Chtěli jsme, aby toto číslo dosáhlo 65 procent, ale bohužel to nebylo z několika důvodů možné. Vagony na přepravu automobilů nám nechybějí, protože používáme své vlastní, ale České dráhy nemají dostatek lokomotiv. Problém pro železniční dopravu představuje také možné ohrožení provozu v zimním období, což se přihodilo například loni při přepravě automobilů do Itálie. Železniční trať v Rakousku zavalil příval sněhu a znemožnil na ní provoz. Rizikem může být ovšem nejen sníh, ale třeba i povodně. Kromě toho provoz na železnici ohrožují také stávky. Kdybychom dopravovali vyrobené automobily pouze vlakem, bylo by riziko příliš vysoké.“ „Spolupracujete více také s Gefco Slovakia?“ „Gefco Slovakia používá naše kamiony pro expedici vyrobených vozidel. Další spolupráce probíhá při zajišťování oběhu prázdných obalů. Dodavatelům dílů přivážíme prázdné obaly, do nichž dají své výrobky. Obaly potom putují do továrny a z továrny je prázdné zase odvážíme zpět a znovu je dáváme do oběhu. Obaly je ovšem nutné také čistit, proto Gefco Slovakia uvedlo letos v Trnavě do provozu skvělou mycí linku. Výhodou těchto přeprav je to, že velká část výrobců dílů pro trnavský závod sídlí v České republice.“ „Čím ještě se Gefco v České republice zabývá?“ „V letošním roce jsme posílili sběrnou službu i celovozové zásilky do střední Evropy. Provozujeme linku do Vídně a do Bratislavy, v dohledné době chceme spustit také linku do Budapešti. Vozíme zejména automobilové díly, kosmetiku a elektroniku, ale také třeba dětské plenky. Automobilový průmysl a elektronika mají několik společných dodavatelů, například plastových komponentů, a proto v této oblasti můžeme optimalizovat logistické toky a využívat synergických efektů. V příštím roce pro nás bude klíčovým úkolem vybudování nového skladu, protože stávající sklad v Jažlovicích nám přestává stačit. Nový by měl být rovněž v blízkosti Prahy. Budeme hledat pokud možno na východním okraji hlavního města, abychom se vyhnuli tomu, co se označuje jako ,syndrom Barrandovského mostu‘ – místa, které je nechvalně známo špatnou průjezdností. Doufáme, že se nám nový sklad podaří otevřít během prvního čtvrtletí příštího roku.“ „V Dopravních novinách jsme již informovali o tom, že Gefco Česká republika začalo zajišťovat také letecké a námořní přepravy…“ „Ano, zahájili jsme poskytování těchto služeb v říjnu a v nejbližší době otevřeme kancelář na ruzyňském letišti v Praze. V říjnu jsme také vypravili první zásilky, jednalo se například o křišťál do Tuniska. Hodně spolupracujeme s našimi kolegy z Asie, zejména z Číny. Tato aktivita vyšla z naší iniciativy, abychom mohli i v ČR nabízet kompletní portfolio služeb.“ „Co pro vaši přepravní a logistickou společnost bude znamenat zahájení výběru mýtného v ČR?“ „Za velmi nešťastnou pokládám skutečnost, že v současné chvíli nevíme, odkdy se bude mýto platit. Všechno jsme už měli připravené, proběhla jednání se zákazníky – a teď opět nevíme, jak to bude doopravdy. Vytváří to velkou nejistotu. Otázkou je také to, zda bude pro dopravce dostatek jednotek premid a zda se budou vydávat dostatečně rychle. S řešením těchto problémů má ovšem Gefco praxi, protože jsme jednali o mýtu už před dvěma lety v Rakousku a potom v Německu. Takže uvidíme.“
Pavel Toman