23. června 2014
Ještě před zhruba deseti lety zákazníci nakupovali celní služby převážně od jiných firem než speditérů. Postupně se situace změnila a dnes je podle společnosti DB Schenker efektivnější a jednodušší mít vše přímo od dodavatele přepravy. Logistický operátor na začátku června hodnotil vývoj na trhu celních služeb.
„Změny vyvrcholily při krizi v letech 2008/2009, kdy se nám podařilo získat nové objemy celních služeb do a ze třetích zemí,“ uvedl manažer celních služeb společnosti DB Schenker Pavel Ráž. „Od té doby zájem zákazníků o naše celní služby dlouhodobě roste také díky zvýšení počtu sběrných míst pro námořní přepravy v Číně,“ dodal. Další milník představovalo podle jeho slov elektronické celní řízení, pro export zavedené v roce 2007 a pro import o tři roky později. Zavádění elektronického systému kladlo vysoké nároky na IT systémy a vyžadovalo vysokou vstupní investici. Ta však umožnila celní řízení zefektivnit a zrychlit.
Důležitá certifikace AEO F
„V segmentu celních služeb bylo pro nás velmi důležité získání certifikátu AEO F,“ řekl dále Pavel Ráž. „Zaznamenáváme přitom trvalý růst zájmu o celní služby, protože zákazníci chtějí vše z jedné ruky, aby se nemuseli starat o bankovní záruky nebo elektronickou komunikaci s Celní správou ČR. Například forma elektronického celního řízení – CCŘ (Centralizované celní řízení) – nám umožňuje odbavení kontejnerů na terminálech v Praze a České Třebové bez přítomnosti deklarantů na místě,“ zdůraznil Pavel Ráž. K získání osvědčení AEO F musel DB Schenker v České republice prokázat určitá kritéria, například doložit platební schopnost, vést podrobné informace o firmě a jejím hospodaření, používat účetní a logistické systémy, dodržovat celní předpisy a zavést a dodržovat normy v oblasti bezpečnosti.
Existují problémové oblasti
Za problémové oblasti označil Pavel Ráž země Dálného východu a oblasti s válečným konfliktem. Ačkoli české výrobní firmy mají zájem vyvážet do těchto oblastí nové vybavení, techniku, dopravní prostředky či stroje a zařízení, export jim znesnadňuje přísná celní kontrola. „Obecně jsou problémy se zbožím ,dvojího použití‘ – výrobními linkami nebo investičními celky, které je možné využít také pro vojenské účely. Problémem je třeba také dovoz hraček z Číny, protože často nesplňují certifikační podmínky Evropské unie, CE,“ vysvětlil Pavel Ráž.
Na celních službách se začíná projevovat i současné dění na Ukrajině a zhoršující se vztahy EU k Rusku. „Zaznamenáváme zatím drobný pokles exportu a importu, obchody se trochu zpomalily nebo snížily a klienti jsou opatrnější. Celně ale zatím vše funguje. Problémy však začala mít kamionová přeprava, protože dopravci končí většinou v Kyjevě, a dále na východ nechce nikdo zboží odvézt,“ uzavřel Pavel Ráž.
Pavel Toman
Akreditace AEO (Authorised Economic Operator, tj. oprávněný ekonomický subjekt) je rozdělena do tří stupňů – základní je určen pro zjednodušené celní postupy (AEOC), druhý se zaměřuje na bezpečnost a zabezpečení (AEOS) a třetí, nejkomplexnější, je kombinací předešlých a je určen pro zjednodušené celní postupy/ bezpečnost a zabezpečení (AEOF). Držitel akreditace oprávněného hospodářského subjektu může zákazníkům zajistit zjednodušené celní řízení, rychlejší průchod celními kontrolami nebo možnost požádat o provedení kontroly na specifickém místě, což znamená velkou časovou i finanční úsporu a minimum komplikací při celním řízení v rámci Evropské unie. Celý proces navíc probíhá formou elektronické komunikace, která je zabezpečena elektronickými podpisy. Podpůrné doklady jsou vždy zašifrovány proti úmyslnému poškození dat. Kromě zrychlení odbavení také umožňuje přednostní kontrolu přepravovaného zboží, tedy zabránění možnému zpoždění přepravy.