Seminář o DPH

Dopravní noviny a SSL ČR uspořádaly seminář k DPH v dopravě

Dopravní noviny a SSL ČR uspořádaly seminář k DPH v dopravě

Dopravní noviny a Svaz spedice a logistiky ČR uspořádaly v dubnu další z řady odborných seminářů určených pro dopravce a speditéry. Účastníky semináře seznámil JUDr. Svatopluk Galočík s komplikovanou problematikou účtování DPH u přepravy zboží a souvisejících služeb. Zcela zaplněný sál pražského hotelu Alwyn, kde se seminář konal, svědčil o velkém zájmu spedičních firem o tuto problematiku.

Spediční firmy trápí zejména nejednotnost výkladu účtování DPH u přeprav při dovozu a vývozu. Střetávají se zde názory jedněch daňových poradců se stanoviskem jiných poradců. Výklad zákona je tedy interpretován dvěma názory. A protože se na Svaz spedice a logistiky obracela v poslední době řada členských firem s dotazy, zda je možno získat více informací k tomuto tématu, rozhodlo se vedení svazu uspořádat ve spolupráci s Dopravními novinami odborný seminář na téma účtování DPH při přepravě zboží.

„Při diskusi jsme došli k názoru, že otázka účtování DPH bude zajímat nejen členy našeho svazu, ale i řadu dalších spedičních a logistických firem. Proto jsme se rozhodli seminář na toto téma pojmout jako otevřený, přístupný i nečlenským firmám,“ uvedl výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky Ing. Jan Ekl. „Oslovili jsme podle mého názoru jediného správného odborníka, spolutvůrce zákona o DPH a bývalého pracovníka ministerstva financí JUDr. Svatopluka Galočíka. Stál při tvorbě zákona, a může tedy v této problematice jednoznačně a jasně určit správný postup,“ řekl dále Ing. Jan Ekl.

Problémy zejména při fakturaci subdodávek

Dopravci se podle slov JUDr. Svatopluka Galočíka potýkají s problémy zejména při fakturaci a vystavení daňového dokladu za přepravu, kterou dopravce uskutečňuje jako subdodávku pro spedici, a její uskutečnění je uzavřená smlouva o přepravě věci. „V konkrétním případě se jedná o část přepravy v tuzemsku nebo mezi členskými státy, kdy spedice se objednateli přepravy zavázala uskutečnit přepravu při dovozu nebo při vývozu, která je osvobozena od daně podle § 69 ZDPH, zatímco dílčí přepravy (subdodávky) jsou v rámci uzavřeného závazku přepravami s místem plnění podle § 9 odst. 1, a teprve spedice přepravu osvobozuje jako přepravu při dovozu nebo vývozu,“ uvedl JUDr. Svatopluk Galočík.

Nejsložitější je zřejmě vztah spedice a dopravce, kdy spedice vystupuje jako objednatel přepravy při vývozu nebo dovozu a dopravce pro ni uskutečňuje pouze část přepravy. Často dochází k tlaku na spedici, pokud dopravce za část přepravy vystavuje daňový doklad s osvobozením od daně, aby takový doklad spedice „uznala“. Unijní předpisy ve smyslu směrnic EU konstatují, že přeprava při vývozu a dovozu a služby přímo vázané na dovoz a vývoz jsou osvobozeny od daně, ale bližší vymezení služeb nebo konkrétní popis přepravy při dovozu a vývozu nestanoví. Tato úprava je ponechána jednotlivým členským státům a tuzemská právní úprava pojednává o takové přepravě a službách v § 69 zákona o DPH.

Základním pravidlem je místo plnění

„Přeprava zboží v jednom členském státě EU (vnitrostátní) a přeprava zboží mezi členskými státy, jakož i služby poskytované u přepravy nejsou podrobněji upraveny ani směrnicemi EU, ani tuzemskou právní úpravou, protože se řídí základním pravidlem stanovení místa plnění jako další služby, a to podle § 9 odst. 1 ZDPH, kdy místem plnění je vždy sídlo objednatele přepravy nebo služeb bez ohledu na to, kde je přeprava zahájena nebo ukončena. Pro tuzemské osoby, objednatele přepravy, to znamená, že místem plnění je tuzemsko a pro osoby z jiných členských států a z třetích zemí je místo plnění v jiném členském státě nebo ve třetí zemi a uplatňuje se přenos daňové povinnosti (systém reverse charge),“ řekl dále JUDr. Svatopluk Galočík.

„Pro činnost spedic, ale i dopravců, bych doporučoval to, co jsem sdělil ústně na semináři a platí to jak pro fakturaci přepravy a služeb, tak také u přijaté přepravy a služeb. Jedná se tedy o to rozhodnout, zda poskytuji přepravu a služby pro osoby povinné k dani, tedy pro podnikatele, nebo pro osoby, které nejsou podnikateli, a určit místo plnění. Tím je určeno, kde bude daň odvedena, nebo nastane rozhodnutí, jestli přiznat v tuzemsku daň. Pak již zbývá rozhodnout, jestli byla uskutečněna přeprava při dovozu nebo vývozu nebo pouze subdodávka v rámci této přepravy, tedy přeprava v jednom členském státě nebo mezi členskými státy. U služeb je stanoveno místo plnění obdobně,“ dodal JUDr. Svatopluk Galočík.

Nabitý sál potvrdil důležitost tématu

Sál pražského hotelu Alwyn, kde se semináře Svazu spedice a logistiky a Dopravních novin již tradičně konají, při semináři o DPH téměř praskal ve švech. Pro velký zájem účastníků, kteří kladli řadu otázek, nakonec nestačil ani vymezený časový prostor. JUDr. Svatopluk Galočík všem tazatelům detailně odpovídal na řadu otázek ke konkrétním případům přeprav, a seminář tak skončil zhruba o hodinu později, než bylo plánováno. „Situace, při níž se firmy nemohou opřít o jednoznačné stanovisko daňových poradců, je pro nás samozřejmě nepříjemná,“ uvedl Ing. Vladimír Fišer, jednatel společnosti Bohemiakombi. „Rozdílný výklad se týká například § 69, který se vztahuje k vývozu a dovozu služeb. Sporným bodem je to, zda se přepravy z/do námořního přístavu v EU z/do ČR osvobozují od DPH, či nikoliv. Seminář Dopravních novin a Svazu spedice a logistiky na toto téma byl velmi zajímavý, zákon však je v této věci přece jen nejednoznačný,“ dodal Ing. Vladimír Fišer.

Ačkoli je problematika účtování DPH v mezinárodních přepravách velmi komplexní a nejednotnost výkladu představuje pro speditéry nepříjemný problém, seminář osvětlil základní rysy této problematiky a ukázal možná řešení. To speditéři ocenili. „Ještě nyní se nám ozývají další a další tazatelé, kteří potřebují poradit nebo se ptají, zda seminář na toto téma bude mít pokračování,“ řekl Ing. Jan Ekl. „A protože je zpětná vazba na proběhlou akci tak pozitivní, uvažujeme, že ve spolupráci s Dopravními novinami uspořádáme další kolo semináře o účtování DPH v přepravě zboží ve vhodném podzimním termínu,“ uzavřel Ing. Jan Ekl.

Pavel Toman

spinner