Ing. Martin Drábek (SSL ČR) pro DN

Dubnového námořního klubu SSL se zúčastní polské přístavy

Dubnového námořního klubu SSL se zúčastní polské přístavy

Svaz spedice a logistiky ČR vstoupil do nového roku se silnou členskou základnou celkem 198 spedičních a logistických firem. Nové příležitosti pro podporu členských firem hledá podnikatelské sdružení například v rozvoji spolupráce s námořními přístavy v Polsku, s jejichž zástupci před čtrnácti dny jednalo ve Varšavě. O tom, co jednání přineslo, a o dalších aktuálních tématech jsme hovořili s předsedou SSL ČR Ing. Martinem Drábkem.

Polské přístavy projevily zájem o spolupráci se SSL ČR při propagaci svých služeb. O čem jste s jejich zástupci ve Varšavě jednali?

„Na pozvání polského svazu spedice a logistiky PISIL jsme se v první polovině ledna ve Varšavě zúčastnili konference o podpoře, kterou Evropská unie poskytuje spedici, logistice a dopravě mezi Polskem a východo-evropskými státy. Za SSL ČR jednal na konferenci výkonný ředitel svazu Ing. Jan Ekl, který díky dobré znalosti polštiny udržuje s polskými partnery kontakt i při dalších příležitostech, například při jednáních v Bruselu či na zasedání mezinárodní Federace spedičních svazů (FIATA). V polském hlavním městě se při této příležitosti na základě žádosti zástupce agentury Ministerstva průmyslu a obchodu ČR CzechTrade uskutečnilo jednání se zástupci polských přístavů o rozšiřování spolupráce. Jednání probíhalo na půdě českého velvyslanectví a za přítomnosti pana velvyslance Jana Sechtera.“

Jakým způsobem bude SSL ČR na zájem polských přístavů reagovat?

„V návaznosti na varšavské jednání jsme pozvali polské přístavy na dubnové zasedání Námořního klubu SSL ČR, které organizačně podpoří velvyslanectví České republiky ve Varšavě. Oceňujeme v této souvislosti iniciativu varšavského zastupitelského úřadu, který hledá nové cesty, jak podpořit česko-polskou hospodářskou spolupráci a konkurenceschopnost českých firem, v tomto případě v oblasti spedice a logistiky. Pražské prezentace polských přístavů při zasedání námořního klubu SSL se zřejmě organizačně zúčastní i zastupitelský úřad Polské republiky v Praze.“

V čem spatřujete hlavní možnosti dalšího rozvoje logistických vztahů s polskými přístavy?

„Přes polské přístavy tradičně putují hromadné substráty – uhlí, šrot, obilí a další zboží. Poláci jsou přesvědčeni jak o možnosti posilování dosavadní spolupráce v této oblasti, tak i jejího rozšíření o nové komodity. Polské přístavy by pak mohly hrát významnější úlohu při exportu českých výrobků do světa. Zlepšující se silniční a železniční spojení na ose spojující Balt a Jadran a rozvoj infrastruktury v polských přístavech skutečně postupně vytváří zajímavé příležitosti ve srovnání s tradičními přístavy v západní Evropě. Naše spediční a logistické firmy by proto měly tento trend včas zachytit a vytvořit si na této dopravní cestě do polských přístavů dobré pozice.“

Spolupráce s významnými evropskými přístavy je pro SSL ČR již tradičně velmi významná…

„Ano. Dlouhodobě spolupracujeme s evropskými přístavy, jako jsou Hamburk či Rotterdam, ale také například se slovinským Koperem. Právě v Koperu se v květnu uskuteční výjezdní zasedání představenstva SSL ČR. Propagační akci chystáme na září také na brněnský veletrh Eurotrans, kde bychom chtěli uspořádat velké odpoledne námořních přístavů. Mělo by se stát důležitou příležitostí k setkání obchodníků a zástupců spedičních firem.“

Bude SSL ČR v letošním roce pokračovat s pořádáním již tradičních exkurzí do námořních přístavů?

„Odborné exkurze pořádáme pod heslem ,lépe jednou vidět než se třikrát učit‘ a jejich cílem je představovat především námořní přístavy Severního moře. Komentované odborně vedené exkurze jsou velmi populární. V rámci jejich programu mohou účastníci v přístavu sledovat nakládky lodí, zhlédnou terminály, kontejnery a poznají také celní procesy. Díky spolupráci s velkými rejdaři zajistíme při exkurzích i návštěvu míst, kam se speditér běžně nedostane. Letos navštívíme přístavy Rotterdam, Antverpy, Hamburk, Lübeck a Brémy. V jednání je i návštěva přístavů Rostock a Mukran.“

Co čeká SSL v první polovině roku?

„Nejdůležitější letošní událostí bude pro SSL valná hromada, která se bude 17. dubna zabývat novým návrhem Všeobecných zasilatelských podmínek (VZP SSL). Návrh nových VZP SSL je reakcí na novelu občanského zákoníku, která má vstoupit v platnost od začátku příštího roku. Tým zkušených právníků a odborníků z řad členských firem SSL pod vedením JUDr. Miloše Pohůnka zpracovává nové znění podmínek, které bude valné hromadě předloženo k odsouhlasení.“

Jak pokračuje činnost pracovních skupin SSL?

„Pracovních skupin máme v současné době deset a účast v některých skupinách roste tak skvěle, že je musíme operativně překládat do velkého konferenčního sálu hotelu Alwyn. Naše zasedačka nám už začíná být malá. Velký zájem nás pochopitelně velmi těší. Poděkovat je třeba především předsedům klubů a pracovních skupin, kteří vybírají dobrý program, zajímavé hosty a přinášejí aktuální odborné otázky. V loňském roce jsme ustanovili dvě nové pracovní skupiny. Bylo třeba reagovat na podněty členských firem a problémy vzniklé v souvislosti se schválením poštovního zákona a v souvislosti narůstající kriminalitou při krádežích nákladů falešnými dopravci.“

Na začátku června se v Mnichově uskuteční veletrh transport logistic. Připravuje SSL letos do Mnichova opět společnou účast svých členů?

„Jistě, SSL do Mnichova jako již tradičně opět přiveze silnou sestavu českých speditérů a logistiků. Na veletrh se již přihlásilo 32 firem, z nichž šestnáct bude vystavovat ve společné expozici. A za celou českou ,speditérskou vesnici‘ odpovídá jako hlavní garant právě SSL ČR. Poděkování na tomto místě patří Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR, se kterým se nám dlouhodobě dobře spolupracuje a které poskytuje českým firmám finanční dotaci pro tento největší evropský veletrh spedice, logistiky a dopravy. České firmy si na veletrhu v Mnichově vždy vedly dobře a vystavovatelé si domů přiváželi nejen desítky vizitek a kontaktů, ale i předjednané kontrakty skladování a přepravy. Věříme, že stejně tomu bude i letos.“

V polovině září se uskuteční další významná akce věnovaná dopravě, spedici a logistice – premiéra veletrhu Eurotrans v Brně. Ani na ní jistě nebude SSL chybět…

„Novou akci pořadatelé pojali jako sloučení tří dosavadních veletrhů – Transport a Logistika, AutoTec a Rail Tec, proto můžeme očekávat synergický efekt jak na straně vystavovatelů, tak hlavně v návštěvnosti. Veletrh je připravován jako projekt česko-slovenský, vedle silné skupiny všech českých oborových svazů jsou do jeho přípravy ze slovenské strany zapojeny především Universita Žilina a Zväz logistiky a zasielateľstva Slovenskej republiky. Svaz spedice a logistiky chystá na výstavišti velkou expozici, která všem jeho členům nabídne zázemí a místo pro setkání s obchodními partnery. Připravujeme také doprovodný program na každé odpoledne veletrhu, jeho součástí bude i už zmíněné velké odpoledne námořních přístavů.“

Co dalšího SSL ČR plánuje v letošním roce?

„V únoru skončí skoro tříletý projekt vzdělávání OPLZZ, který členským firmám přinesl mnoho školení a vzdělávání. Akce byla velmi náročná na organizaci, administrativu a přesnost. Můžeme říci, že jsme projekt zvládli úspěšně. Zúčastnilo se jej 46 firem, celkem jsme profinancovali a pro školení vyčerpali přes 20 milionů Kč, tedy úctyhodnou částku. Pokračuje činnost našeho Nadačního fondu Mladý speditér – otevřeli jsme pátý ročník soutěže Mladý speditér, opět jako loni s účastí osmi škol. Akce poběží za pomoci spedičních firem až do července.

V činnosti pokračuje rovněž komplexní vzdělávání Spediční expert ve spolupráci s Institutem Jana Pernera. Pod garancí SSL a FIATA v třísemestrovém kurzu nabízí nejucelenější speditérské vzdělání. Absolventi obdrží mezinárodně uznávaný diplom světové Federace spedičních svazů FIATA.

Zapomenout nesmím ani na zahraniční činnost SSL, která se odehrává v souvislosti s naší pravidelnou účastí na pracovních zasedáních FIATA. Aktuální informace o žhavých otázkách světové spedice a logistiky poskytujeme našim členům a využíváme je pro práci klubů a pracovních skupin. I když letošní rok nese na svém konci pověrčivou třináctku a nebude v současné ekonomické situaci jednoduchý, spoléhám na sílu spedičního a logistického oboru a spolupráci celé naší členské základny. Proto také věřím, že i tento rok bude celkově úspěšný.“

Pavel Toman

Polské přístavy a Česká republika Přes přístav Świnoujście-Szczecin prošlo v roce 2011 celkem 1,2 milionu tun českého zboží, a to v obou směrech – v exportu i importu. Představovalo to 34,7 procenta celkové překládky v přístavu, což ukazuje na význam toků českého zboží, které putuje přes Polsko dále do světa. Ve směru vývozu jsou nejdůležitějšími komoditami hutní výrobky (231 tisíc tun) do Skandinávie, Anglie a USA, v dovozu dominují velkoobjemové komodity jako uhlí a rudy (158,7, respektive 107,3 tisíce tun). V loňském roce se sice v přístavu Świnoujście-Szczecin snížil objem překládky, což souviselo s obecnou ekonomickou situací, pokles však byl nižší, než ukazují statistiky průmyslové výroby v České republice. Důležitost polských přístavů pro české exportéry tedy loni spíše ještě vzrostla. Pro přístav Świnoujście-Szczecin představují výhodu i krátké vzdálenosti z České republiky. Do Štětína je to z Prahy 450 kilometrů, z Mladé Boleslavi dokonce jen 400 a z Ostravy 600 kilometrů. Zavedení mýtného pro nákladní dopravu v Německu tento směr dále nákladově zvýhodnilo. Polské přístavy v poslední době zvýšily svou aktivitu a snaží se přitahovat i české investory. Například český výrobce chemických látek, společnost DEZA, již několik let úspěšně provozuje ve Svinoústí překladištní terminál na tekuté chemické produkty. O umístění terminálu podle společnosti rozhodla hlavně již zmíněná geografická blízkost k české centrále firmy a dopravní náklady do České republiky. Zdroj: CzechTrade

spinner