7. června 2010
Redakce Dopravních novin spolu se Svazem spedice a logistiky ČR (SSL) uspořádá v červnu v Praze další z řady odborných seminářů o spedici a logistice. Jeho tématem bude postupující zavádění elektronizace celních procedur, tzv. e-dovoz, a nové povinnosti, které z něj pro firmy vyplývají. O aktuálních otázkách z oblasti e-dovozu jsme hovořili s moderátorem semináře a předsedou Celního klubu SSL Petrem Kocmanem.
„Jaká je současná situace při zavádění e-dovozu?“
„E-dovoz je nutné rozdělit na dvě oblasti, oblast vstupních operací a oblast dovozní operací. ICS systém pro vstupní operace je v provozu od 1. července loňského roku, avšak elektronické podávání vstupních souhrnných prohlášení není zatím po přechodnou dobu povinné. Zejména se zřetelem ke složitosti zavádění postupů v souvislosti s aplikací elektronických vstupních souhrnných celních prohlášení a s ohledem na možný dopad na široký okruh podnikatelských subjektů a zachování plynulosti toků zboží byla povinnost podávání elektronických vstupních prohlášení pozastavena, takže podávání elektronických vstupních prohlášení je až do 31. prosince letošního roku na dobrovolné bázi. Od tohoto data již budou elektronická vstupní prohlášení povinná.
Pokud se jedná o dovozní operace, předpokládám, že již v průběhu letošního června až srpna bude možné podávat žádosti o povolení elektronického podávání celních prohlášení na propuštění zboží do volného oběhu a dalších dovozních režimů a žádosti o povolení zjednodušených postupů v souvislosti s dovozními operacemi (celními režimy). Tato doba by měla být dostatečná pro získání nových povolení. V průběhu prázdnin by mělo proběhnout testování komerčních deklarantských programů a 29. září se předpokládá spuštění provozu e-dovozu, část dovozní operace.“
„Potýkají se spediční podniky při zavádění e-dovozu s problémy?“
„Každá změna postupů přináší problémy a někdy až jakousi nechuť či obranu před novotami. Nyní bych problémy spatřoval především v nejednotnosti postupů jednotlivých celních správ členských států Evropské unie u vstupních operací. Většina dotčených podnikatelských subjektů předpokládala sjednocení postupů u vstupních operací bez ohledu na to, v kterém státě je elektronické vstupní prohlášení podáváno. Já osobně jsem se domníval, že firmy budou schopny podat vstupní souhrnné prohlášení za použití jednoho programového vybavení a za stejných podmínek, kterémukoli vstupnímu celnímu úřadu v celé Evropské unii. Bohužel tomu tak není a je velmi pravděpodobné, že v dohledné době ani nebude.“
„Jaké jsou přínosy e-dovozu z pohledu přepravní společnosti?“
„Přepokládám, že zavedení e-dovozu přinese především zrychlení a transparentnost celního řízení. Neméně důležitým očekáváním je zjednodušení dovozních operací a postupů při přidělování celně schválených určení a snížení nákladů, které vznikají podnikatelským subjektům v souvislosti s celním řízením. Osobně od zavedení e-dovozu očekávám sjednocení postupů u všech celních úřadů v České republice, což ocení zejména podnikatelé, kteří při své obchodní činnosti přicházejí do styku s různými celními úřady.“
„Jak byste zhodnotil z pohledu firmy v oblasti e-dovozu spolupráci se státní správou?“
„Mám zkušenosti s mnoha celními správami členských států Evropské a zcela otevřeně mohu říct, že Celní správu České republiky lze zařadit mezi pomyslnou špičku mezi státními orgány. Příznačná je pro ni úzká spolupráce s hospodářskými subjekty při zavádění nových postupů a na nových projektech vyplývajících z unijních předpisů, schopnost akceptace a naslouchání názorů podnikatelských subjektů a konstruktivní řešení problémů. I v rámci zavádění e-dovozu se celní správa snaží poskytovat maximum informací, ať již prostřednictvím svých internetových stránek, nebo v rámci seminářů nebo setkání pracovních skupin.“
Pavel Toman