Transport Intelligence

Evropa nadále vládne spedičnímu trhu

Evropa nadále vládne spedičnímu trhu

Evropské spediční koncerny Kühne + Nagel, DHL Global Forwarding a DB Schenker Logistics si nadále udržují dominantní pozici na globálním trhu letecké a námořní přepravy. Vyplývá to z aktuálního žebříčku, který v červenci zveřejnila britská poradenská společnost Transport Intelligence. Boj o podíl na trhu je však stále nelítostnější – mimo jiné i proto, že celý spediční trh loni víceméně stagnoval a do konkurenčního boje stále výrazněji promlouvají podniky z Asie.

Kvůli krizi v eurozóně sice starý kontinent ztratil leccos ze své síly, ale v tržním segmentu letecké i námořní spedice si evropské podniky dokázaly udržet vedoucí postavení. První tři místa stejně jako v roce 2011 obsadily společnosti Kühne + Nagel, DHL Global Forwarding a DB Schenker Logistics. Do Top 10 námořní spedice se z evropských společností dostaly ještě Panalpina, Damco a DSV, takže Evropa v této kategorii získala většinu. V žebříčku leteckých spedic je sice o jednoho zástupce Evropy méně, s Panalpinou na čtvrtém a koncernem Ceva na pátém místě v něm nicméně starý kontinent zcela ovládl horní polovinu tabulky.

Nástup asijské konkurence

Ani tak rozsáhlé zastoupení však evropským společnostem nedává žádný důvod k bezbřehé radosti. Trh loni mírně oslabil a kumulovaný obrat globálních námořních a leteckých spedičních podniků klesl o 0,4 procenta na 122,09 miliardy €. Boj o podíl na trhu neumožnil zvyšování cen.

Nepřehlédnutelný je rovněž nástup asijských firem. Čínská skupina Sinotrans se například dokázala propracovat na čtvrté místo mezi námořními spedicemi a šestou příčku mezi leteckými spedicemi. Nováčkem v Top 10 námořních spedic je zase jihokorejský koncern Pantos Logistics. Asijské konkurenci nejvíce nahrává skutečnost, že rostou především přepravy z a do dynamicky se rozvíjejících ekonomik: vedle řady asijských zemí to jsou také některé státy Jižní Ameriky a z Afriky.

V těchto regionech lze i do budoucna očekávat výrazný, až dvouciferný růst.

V Evropě a Americe nižší růst

Pro etablované trhy – Evropa a Severní Amerika – vydal Trans-port Intelligence zdrženlivější předpovědi. Severoamerická námořní spedice poroste o 10 procent, letecká spedice o 4,3 procenta. Evropská námořní spedice posílí o 6,8 procenta, a letecká dokonce pouze o 2,3 procenta.

n

TOP 10 – Největší světové letecké a námořní spedice (Pořadí podle obratu v miliardách €)
 
 

NÁMOŘNÍ

2011 2010
1. Kühne + Nagel 6,24 6,92
2. DHL Global Forwarding 3,54 3,44
3. DB Schenker Logistics 3,32 3,42
4. Sinotrans 1,93 1,88
5. Panalpina 1,88 2,16
6. Damco 1,44 1,40
7. DSV 1,42 1,50
8. Expeditors 1,35 1,31
9. Agility 1,21 1,34
10. Pantos Logistics 1,15 ----

 

 

LETECKÁ 2011 2010
1. DHL Global Forwarding 5,57 5,43
2. Kühne + Nagel 4,64 4,60
3. DB Schenker Logistics 3,68 3,70
4. Panalpina 2,67 2,73
5. Ceva 2,22 2,55
6. Sinotrans 2,13 1,90
7. UPS 2,08 2,10
8. Expeditors 2,07 1,90
9. Nippon Express 1,50 1,45
10. Kintetsu World Express 1,17 -----

(Zdroj: Transport Intelligence)

spinner