18. září 2012
Evropské spediční koncerny Kühne + Nagel, DHL Global Forwarding a DB Schenker Logistics si nadále udržují dominantní pozici na globálním trhu letecké a námořní přepravy. Vyplývá to z aktuálního žebříčku, který v červenci zveřejnila britská poradenská společnost Transport Intelligence. Boj o podíl na trhu je však stále nelítostnější – mimo jiné i proto, že celý spediční trh loni víceméně stagnoval a do konkurenčního boje stále výrazněji promlouvají podniky z Asie.
Kvůli krizi v eurozóně sice starý kontinent ztratil leccos ze své síly, ale v tržním segmentu letecké i námořní spedice si evropské podniky dokázaly udržet vedoucí postavení. První tři místa stejně jako v roce 2011 obsadily společnosti Kühne + Nagel, DHL Global Forwarding a DB Schenker Logistics. Do Top 10 námořní spedice se z evropských společností dostaly ještě Panalpina, Damco a DSV, takže Evropa v této kategorii získala většinu. V žebříčku leteckých spedic je sice o jednoho zástupce Evropy méně, s Panalpinou na čtvrtém a koncernem Ceva na pátém místě v něm nicméně starý kontinent zcela ovládl horní polovinu tabulky.
Nástup asijské konkurence
Ani tak rozsáhlé zastoupení však evropským společnostem nedává žádný důvod k bezbřehé radosti. Trh loni mírně oslabil a kumulovaný obrat globálních námořních a leteckých spedičních podniků klesl o 0,4 procenta na 122,09 miliardy €. Boj o podíl na trhu neumožnil zvyšování cen.
Nepřehlédnutelný je rovněž nástup asijských firem. Čínská skupina Sinotrans se například dokázala propracovat na čtvrté místo mezi námořními spedicemi a šestou příčku mezi leteckými spedicemi. Nováčkem v Top 10 námořních spedic je zase jihokorejský koncern Pantos Logistics. Asijské konkurenci nejvíce nahrává skutečnost, že rostou především přepravy z a do dynamicky se rozvíjejících ekonomik: vedle řady asijských zemí to jsou také některé státy Jižní Ameriky a z Afriky.
V těchto regionech lze i do budoucna očekávat výrazný, až dvouciferný růst.
V Evropě a Americe nižší růst
Pro etablované trhy – Evropa a Severní Amerika – vydal Trans-port Intelligence zdrženlivější předpovědi. Severoamerická námořní spedice poroste o 10 procent, letecká spedice o 4,3 procenta. Evropská námořní spedice posílí o 6,8 procenta, a letecká dokonce pouze o 2,3 procenta.
n
TOP 10 – Největší světové
letecké a námořní spedice (Pořadí podle obratu v miliardách €)
NÁMOŘNÍ |
2011 | 2010 |
---|---|---|
1. Kühne + Nagel | 6,24 | 6,92 |
2. DHL Global Forwarding | 3,54 | 3,44 |
3. DB Schenker Logistics | 3,32 | 3,42 |
4. Sinotrans | 1,93 | 1,88 |
5. Panalpina | 1,88 | 2,16 |
6. Damco | 1,44 | 1,40 |
7. DSV | 1,42 | 1,50 |
8. Expeditors | 1,35 | 1,31 |
9. Agility | 1,21 | 1,34 |
10. Pantos Logistics | 1,15 | ---- |
LETECKÁ | 2011 | 2010 |
---|---|---|
1. DHL Global Forwarding | 5,57 | 5,43 |
2. Kühne + Nagel | 4,64 | 4,60 |
3. DB Schenker Logistics | 3,68 | 3,70 |
4. Panalpina | 2,67 | 2,73 |
5. Ceva | 2,22 | 2,55 |
6. Sinotrans | 2,13 | 1,90 |
7. UPS | 2,08 | 2,10 |
8. Expeditors | 2,07 | 1,90 |
9. Nippon Express | 1,50 | 1,45 |
10. Kintetsu World Express | 1,17 | ----- |
(Zdroj: Transport Intelligence)