Pražská konference ECG

Evropská automobilová logistika potřebuje podporu vlád

Evropská automobilová logistika potřebuje podporu vlád

Krizová situace v eurozóně dopadá plnou silou na výrobce automobilů i na jejich poskytovatele logistických služeb. V polovině října se v Praze na mezinárodní konferenci Evropské asociace automobilové logistiky ECG sešli zástupci automobilového průmyslu, logistiky, dopravy a další odborníci, aby společně hledali cesty k překonání tíživé situace.

Výroba automobilů v eurozóně zažívá již po několikátý rok pokles počtu prodávaných vozidel. Krize se přenáší na logistické a dopravní společnosti a obzvláště drtivě dopadá především na menší firmy. Účastníci konference hovořili o obavách, které v nich současný vývoj vyvolává, a shodli se na potřebě nových investic do svého oboru.

S hlavním projevem na pražské konferenci vystoupil, situaci v evropské automobilové logistice shrnul a možná řešení nastínil prezident ECG Constantino Baldissara. Zásadní důležitost vidí v nastartování spolupráce mezi poskytovateli logistických služeb pro automobilový průmysl a jejich klienty z řad automobilek, mezi vládami a soukromým sektorem. Tato spolupráce je podle něj klíčová, má-li evropský automobilový průmysl zastavit pokles prodeje vozidel, zvrátit sestupný trend ve výrobě automobilů, čelit zvyšování nezaměstnanosti a stát se pomocí pro ozdravení evropské ekonomiky. V této souvislosti Constantino Baldissara na pražské konferenci zdůraznil, že pro lepší vyhlídky v automobilovém oboru je životně důležité rovněž to, aby evropští automobiloví výrobci nabízeli svým poskytovatelům logistických služeb závazky budoucí spolupráce, které by byly skutečně dlouhodobé.

Důležitá je důvěra a spolupráce

„V našem oboru chybějí investice,“ řekl Constantino Baldissara. „Hlavním problémem je nedostatek důvěry v budoucnost a ve zdravé podnikatelské prostředí,“ dodal. Prezident ECG dále upozornil, že také prodej přepravních jednotek pro převážení automobilů klesl z předkrizových 2300 za rok na pouhých 600 přepravníků v letošním roce. Se stárnoucí flotilou budou logistickým společnostem chybět dostatečné kapacity, až konečně přijde vyhlížený ekonomický růst.

„Na logistiku nelze jednoduše hledět jako na náklady, které lze ořezat,“ řekl Constantino Baldissara a znovu zdůraznil potřebu spolupráce v oboru. „Musí se na ni hledět jako na marketingovou výhodu. Jediná možnost, kterou máme, abychom minimalizovali škody, vede poctivou a spravedlivou spoluprací mezi výrobci vozidel a logistickými operátory,“ zdůraznil.

Naštěstí se spolupráce mezi poskytovateli logistických služeb a výrobci zlepšuje. Viceprezident ECG Wolfgang Goebel v této souvislosti podotkl, že nedávno zahájená společná setkání ECG a Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA), která cílí na zlepšování logistické efektivity, přináší již dnes účastníkům užitek.

Pomohlo by nové šrotovné

„Klíčová pro udržování stability ve vysoce nestabilní době je rovněž spolupráce mezi veřejným a soukromý sektorem,“ pokračoval Constantino Baldissara. Naléhal, aby vlády stimulovaly výrobu automobilů a jejich prodejů v Evropě, aby posílily zaměstnanost a ekonomický růst. Prostředkem k tomu by mělo být znovuzavádění šrotovného, které se podle jeho slov ukázalo být velkou pomocí pro povzbuzení prodejů vozidel na začátku krize. „Šrotovné fungovalo všude,“ řekl a uvedl, že toto opatření zvýšilo v roce 2009 v Itálii prodeje o 500 tisíc vozidel. Odbyt v Německu díky šrotovnému vzrostl jen v prvních čtyřech měsících stejného roku o 18 procent na 1,2 milionu vozidel. „Musíme jednat rychle a rozhodně,“ dodal.

„Kdyby například Itálie znovu zavedla šrotovné ve výši pobídky 1500 € na jedno vozidlo, stálo by ji to 18 miliard €, aby nahradila 12 milionů starých vozidel, která se v zemi pohybují na silnici. Současně by však to vytvořilo příjem z DPH ve výši 38 miliard € a k tomu množství pracovních míst,“ řekl Constantino Baldissara.

Pobídky jsou úkolem pro evropské úřady

Constantino Baldissara ve svém vystoupení rovněž naléhal na evropské vlády, aby vytvořily novou hospodářskou politiku, která by přivedla výrobu vozidel zpět do Evropy. Jako příklad uvedl záchranný plán amerického prezidenta Baracka Obamy pro americký automobilový průmysl, který podle něj nejenže zachránil několik hlavních amerických výrobců před bankrotem, ale opět také zvýšil jejich konkurenceschop­nost, takže americké automobilky jsou nyní blízko dosažení své plné kapacity. Evropské automobilové závody ovšem zůstávají nevyužité, a to navzdory svým přednostem – příznivé kurzové sazbě a důrazu na kvalitu výroby, kterou umožňuje vysoce kvalifikovaná pracovní síla. „Nyní je ta nejlepší chvíle, aby evropské úřady zavedly daňové a finanční pobídky, které by povzbudily globální automobilové aliance, aby přesunuly část své světové produkce do Evropy. Mám na mysli exportní pobídky či daňové přestávky pro automobilovou výrobu. Pouze zlepšením evropské výroby můžeme získat důvěru, abychom zahájili nový a zdravý ekonomický cyklus. Mohl by to být onen dlouho očekávaný pozitivní šok, na který čekáme,“ uzavřel své vystoupení na pražské konferenci ECG Constantino Baldissara.

Pavel Toman

Asociace evropské automobilové logistiky (ECG) hovoří hlasem logistiky hotových vozidel od roku 1997. ECG zastupuje zájmy téměř stovky členských firem, od malých a středních podniků až po nadnárodní logistické společnosti. Na evropské úrovni zastupuje všechny druhy dopravy. Členové ECG poskytují dopravní, distribuční a skladovací služby i přípravu a postprodukční služby výrobcům, dovozcům, pronajímatelským společnostem a poskytovatelům leasingu v 25 členských státech unie a v Turecku a Rusku. Dohromady vlastní či provozují více než 373 lodí pro přepravu automobilů, 13 tisíc železničních vagonů, 22 říčních člunů a 17 600 silničních návěsů. Celkový obrat členských firem ECG dosahuje 16,2 miliardy € a jejich ekonomický dopad na společnosti spojené s automobilovým sektorem se odhaduje na 34 miliard €. Přímo v automobilovém odvětví logistiky nachází zaměstnání více než 64 700 lidí a dalších 160 tisícům poskytuje obor pracovní místa nepřímo.

spinner