16. června 2005
Poslední jednání výboru Programu Evropské komise na podporu alternativních druhů dopravy Marco Polo se uskutečnilo ve dnech 18. a 19. dubna v Bruselu. Hlavní náplní jednání v konferenčním centru Albert Borschete bylo především seznámení zástupců členských států s dosavadním plněním programu Marco Polo po-dle výzev 2003 a 2004 a s návrhem výzvy 2005. Jednání výboru, který tvoří zástupci Evropské komise a určení zástupci jednotlivých členských států Evropské unie, vedl ředitel odboru G3 Námořní dálnice a intermodalita Generálního ředitelství pro energii a dopravu Evropské komise Fotis Karamitsos. Výzva 2003 (první výzva) byla zveřejněna na internetových stránkách Evropské komise 11. října roku 2003 a netýkala se ještě přistupujících států, tedy ani České republiky. Termín podání příslušných žádostí byl stanoven na 10. prosinec 2003. Na vybrané projekty byla vyčleněna částka maximálně 15 milionů €. Na základě vyhodnocení Evropská komise doporučila k realizaci 13 projektů, dalších šest bylo rezervních. V současné době již všech těchto šest projektů nahradilo některé projekty z původní třináctky. Důvodem opuštění původních projektů byla především změna podmínek na přepravním trhu. Pro třináct výsledných a nyní probíhajících projektů (těch, s jejichž žadateli byly podepsány smlouvy a jsou skutečně podporovány) je nakonec určeno 13,022 milionu €. Dvanáct z nich se týká převodu na jiný druh dopravy, zbývající třináctý je projekt všeobecně vzdělávací.
Převod 12,4 miliardy tkm Celkové náklady na třináct probíhajících projektů by měly dosáhnout 397 milionů €. Očekává se, že pomohou ze silnice převést asi 12,4 miliardy tunokilometrů. Jejich pozitivní efekt na životní prostředí (úspora externích nákladů) se odhaduje na 204,3 milionu €. Mnoho projektů bylo zahájeno na začátku loňského roku, další pak v jeho průběhu. Realizaci projektů průběžně kontroluje oddělení programu Marco Polo. Zatím se uskutečnily kontrolní návštěvy pro ověření šesti projektů (celkem na devíti místech, respektive u devíti společností). Bohužel zatím nejsou vyhodnoceny skutečné výsledky, k dispozici je pouze přehled projektů s příslušnými údaji. Příjemci podpory jsou povinni každý rok zpracovat výroční zprávu a zaslat ji Evropské komisi. Vyhodnocení všech probíhajících projektů oddělení programu Marco Polo vypracuje ve druhé polovině letošního na základě doručených výročních zpráv a výsledků kontrol.
Výzva 2004 Výzvu 2004 Evropská komise na svých internetových stránkách zveřejnila 15. října loňského roku. Po-dle této (druhé) výzvy mohly žádosti o finanční podporu podávat již i subjekty z „nových“ členských států EU. Konečný termín podání žádostí byl stanoven na 15. prosinec 2004. Celkem bylo podáno 62 žádostí, z nichž 59 splnilo základní podmínky a postoupilo k dalšímu posuzování. Počet došlých žádostí se proti první výzvě snížil (z 92 na 62), ale naopak se zvýšil počet akcí katalytických a všeobecně vzdělávacích. Pro projekty na základě výzvy 2004 je určeno 20,4 milionu € (na všechny podané projekty přitom žadatelé požadovali celkem 109,7 milionu €). Komise doporučila pouze 12 projektů (maximum bylo podle propozic 20 projektů), tedy méně než při výzvě 2003. Jako rezervu vyčlenila dalších 13 projektů. Doporučené projekty tvoří 19,4 procenta z celkového počtu podaných žádostí a jejich celkové náklady činí 361 milionů €. Měly by přispět k převodu zhruba 14,2 miliardy tunokilometrů a vykázat pozitivní efekt pro životní prostředí (úsporu externích nákladů) ve výši 221,5 milionu €. Vlastní vyhodnocení (výběrová procedura), které probíhalo v několika fázích, prováděla hodnotící komise Evropské komise, v níž pracovali i zástupci z jiných generálních ředitelství Evropské komise. Ke každému projektu (návrhu) byly nezávisle vypracovány dvě zprávy obsahující základní přehled o projektu, jeho vhodnost a posouzení kritérií, včetně základní kontroly poskytnutých údajů a jejich případné korekce a úpravy požadované výše podpory (dotace). Poté následovalo projednávání (s diskusí a závěry pro každý zvlášť) všech projektů v plénu; na jeho základě byla vypracována závěrečná zpráva (Consensus Report). Teprve pak bylo zpracováno výsledné ohodnocení a stanoveno pořadí projektů. Vyhodnocení projektů je založeno jen na jejich kvalitě, vše ostatní je podružné (například ze kterých států jsou žadatelé, kterých států se projekt týká a podobně). Doporučené a rezervní projekty, tedy návrh Evropské komise, jsou zaslány Evropskému parlamentu, který je musí schválit. Po odsouhlasení mohou žadatelé dvanácti vybraných projektů očekávat dopis, v němž budou vyzváni k zahájení projednávání. Na počátku června bude vypracována výsledná zpráva o konečném výběru projektů (ne všichni žadatelé doporučených projektů přistoupí k podpoře – loni žadatelé sami stáhli plných šest projektů). Poté bude následovat rozhodnutí Evropské komise o výběru projektů. Nakonec bude kladné vyjádření zasláno úspěšným žadatelům a uzavřena smlouva mezi Evropskou komisí a příslušnými konsorcii jednotlivých vybraných projektů. Vybrané projekty budou definitivně známy po ukončení procedury již v průběhu června, kdy Evropská komise zveřejní jejich seznam na svých internetových stránkách. Ing. Ivan Novák, CSc.,
Ministerstvo dopravy ČR, zástupce ČR ve výboru Marco Polo Veškeré informace o programu jsou zveřejněny na internetových stránkách Evropské komise www.europa.eu.int/…index_en.htm Český překlad nařízení a výzvy na příslušný rok jsou k dispozici na internetových stránkách ministerstva dopravy www.mdcr.cz
Co je Marco Polo? Program Marco Polo představuje konkrétní nástroj pro realizaci určitých záměrů evropské dopravní politiky uvedených v Bílé knize Komise Evropského společenství „Evropská dopravní politika pro rok 2010 – čas rozhodnout“ ze září 2001. Hlavním cílem programu je převést část stále rostoucích objemů mezinárodní silniční dopravy na železnici, vnitrozemské vodní cesty a na námořní pobřežní plavbu, a to především využitím kombinované dopravy. Program Evropské komise tak přispívá k omezení negativních dopadů stále rostoucí silniční nákladní dopravy na životní prostředí. Základním dokumentem programu je Nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1382/2003 z 22. července roku 2003 o finanční pomoci poskytované Evropským společenstvím ke zlepšení ochrany životního prostředí v rámci systému nákladní dopravy (program Marco Polo). Z prostředků programu lze podporovat:l akce převodu na jiný druh dopravy při dosažení vlastní životaschopnosti (funkčnosti projektu bez potřeby a podpory) nejdéle do 36 měsíců, doba poskytování podpory je maximálně 38 měsíců, a to 1 € za 500 převedených tunokilometrů (spodní hranice je 500 000 € nebo 250 milionů převedených tunokilometrů), výše podpory až maximálně do 30 procent výdajů; o zprostředkující (katalytická) akce zaměřená na inovační aspekty a odstranění strukturálních překážek trhu při dosažení cílů za maximálně 48 měsíců, doba poskytování podpory maximálně 50 měsíců (dolní hranice podpory je 1,5 milionu €), výše podpory až maximálně do 35 procent výdajů; o všeobecně vzdělávací akce zaměřená na rozšiřování inovačních know-how trvající maximálně 24 měsíců, doba poskytování podpory maximálně 26 měsíců (spodní hranice podpory je 250 000 €), výše podpory až maximálně do 50 % výdajů. Program je v gesci Generálního ředitelství pro energii a dopravu (DG Energy & Transport), odboru G3 Námořní dálnice a intermodalita (Motorways of the Sea and Intermodality), kde bylo pro tento účel vytvořeno oddělení programu Marco Polo. Pokyny pro podání žádostí, podrobnosti a drobné úpravy programu v souladu s uvedeným nařízením stanovuje pak výzva pro žadatele na příslušný kalendářní rok. Základní informace o programu Marco Polo byly zveřejněny v DN 28/2004.
Návrh Výzvy 2005 Oddělení programu Marco Polo připravilo také návrh Vý-zvy 2005. Oproti Výzvě 2004 jsou v tomto návrhu některé změny. Z nich lze uvést především: o možnost zapojení dalších evropských států (ESVO – tedy Island, Lichtenštejnsko a Norsko; Bulharsko, Rumunsko, Chorvatsko a možná i Andorra, a to v případě podepsání Memorand o porozumění); o rozpočet programu bude zvýšen na 30,1 milionu € (+ případné příspěvky od uvedených nečlenských států); o do programu bude zaveden také objemový ekvivalent (m3km) u „lehkého“ zboží; o nové termíny – Evropská komise se pokusí posunout všechny termíny o zhruba dva měsíce dopředu; vyhlášení Vý-zvy 2005 tak lze očekávat v červenci/srpnu, uzávěrku podání žádostí v polovině října; o nově upravená příloha 3, která se týká výpočtů u akcí převodu na jiný druh dopravy a akcí katalytických, včetně staré a nové trasy. Nově je na webových stránkách Evropské komise zařazen formulář automatického výpočtu nové a staré trasy, včetně základních informací k tomuto elektronickému formuláři a také k příkladům staré a nové trasy. To by mělo sloužit jako pomůcka pro zjednodušení práce při zpracování žádosti. Přesný termín, kdy oddělení programu Marco Polo po schválení Evropskou komisí vyhlásí Výzvu 2005, zatím nebyl stanoven. O jejím vyhlášení bude veřejnost včas informována.