Logistický trh ve střední Evropě dále roste

Evropská unie

Rozšíření Evropské unie o nové členské země ze střední a východní Evropy se stále více ukazuje jako rozhodující impulz rozvoje logistického trhu v celém regionu. Vyplývá to ze studie, kterou si nechal vypracovat rakouský Spolkový svaz logistiky BVL. Do roku 2007 lze podle ní očekávat roční růst kolem devíti procent, obrat sektoru ve střední a východní Evropě by se měl zvýšit ze současných 3,55 na 4,2 miliardy €. Prezident BVL Christian Skaret výsledky studie prezentoval na konci srpna, ještě před zářijovým bratislavským fórem Logistické trhy ve střední a východní Evropě. Tahounem růstu je podle něj distribuce vysoce hodnotného zboží pro automobilový, strojírenský a kovozpracující průmysl. Růst logistického trhu je doprovázen stále výraznější dělbou práce mezi starými a novými členskými zeměmi EU. Pro Rakousko to například znamená, že se v dlouhodobé perspektivě zhorší strategická pozice jeho léta budovaných center. Klíčový význam podle Christiana Skareta převezmou nové moderní terminály v Polsku, Maďarsku a na Slovensku. Výhodou těchto zemí oproti Rakousku a Německu je i nižší úroveň mezd, ačkoli i v tomto směru se postupně nové země přibližují starým členům EU. Člen představenstva německého logistického svazu BVL Dieter Bock v Bratislavě německým logistickým podnikům doporučil, aby do střední a východní Evropy směřovaly co nejvíc investic, profitovaly z růstu v regionu a vytvářely perspektivní sítě. „Investice nepřinášejí ovoce jen novým členům EU, přispívají současně k zajištění pracovních míst i terminálů v Německu,“ řekl Dieter Bock. Propojení „starých“ a „nových“ logistických center však bude možné pouze v rámci inteligentní logistiky, za předpokladu budování terminálů v blízkosti výrobních kapacit a při zajištění nabídky špičkových služeb, dodal. n www.bvl.de

spinner