28. srpna 2012
PRAHA 28.8. – Evropské spediční koncerny Kühne + Nagel, DHL Global Forwarding a DB Schenker Logistics si nadále udržují dominantní pozici na globálním trhu letecké a námořní přepravy. Vyplývá to z aktuálního žebříčku, který v červenci zveřejnila britská poradenská společnost Transport Intelligence. Boj o podíl na trhu je však stále nelítostnější – mimo jiné i proto, že celý spediční trh loni víceméně stagnoval a do konkurenčního boje stále výrazněji promlouvají podniky z Asie.
Kvůli krizi v eurozóně sice starý kontinent ztratil leccos ze své síly, ale v tržním segmentu letecké i námořní spedice si však evropské podniky dokázaly udržet vedoucí postavení. První tři místa stejně jako v roce 2011 obsadily společnosti Kühne + Nagel, DHL Global Forwarding a DB Schenker Logistics. Do Top 10 námořní spedice se z evropských společností dostaly ještě Panalpina, Damco a DSV, takže Evropa v této kategorii získala většinu. V žebříčku leteckých spedicí je sice o jednoho zástupce Evropy méně, s Panalpinou na čtvrtém a koncernem Ceva na pátém místě v něm nicméně starý kontinent zcela ovládl horní polovinu tabulky.
Umístění však evropským společnostem nedává žádný důvod k bezbřehé radosti. Trh loni mírně oslabil a kumulovaný obrat globálních námořních a leteckých spedičních podniků klesl o 0,4 procenta na 122,09 miliardy €. Boj o podíl na trhu neumožnil zvyšování cen. Nepřehlédnutelný je rovněž nástup asijských firem. Čínská skupina Sinotrans se například dokázala propracovat na čtvrté místo mez námořními spedicemi a šestou příčku mezi leteckými spedicemi. Nováčkem v Top 10 námořních spedicí je jihokorejský koncern Pantos Logistics.
Asijské konkurenci nejvíce nahrává skutečnost, že rostou především přepravy z a do dynamicky se rozvíjejících ekonomik: vedle řady asijských zemí to jsou také některé státy Jižní Ameriky a z Afriky. V těchto regionech lze i do budoucna očekávat výrazný, až dvouciferný růst. Pro etablované trhy – Evropa a Severní Amerika – vydal Transport Intelligence zdrženlivější předpovědi. Severoamerická námořní spedice poroste o 10 procent, letecká spedice o 4,3 procenta. Evropská námořní spedice posílí o 6,8 procenta a letecká dokonce pouze o 2,3 procenta.