4. května 2015
Speditéři sdružení v evropské spediční organizaci CLECAT poukazují na nutnost řešit potřeby jejich oboru v souvislosti s budoucí evropskou dopravní politikou. Na jednání hospodářského a sociálního výboru EU o Bílé knize dopravní politiky to zdůraznil předseda sdružení CLECAT Marc Huybrechts. Odvětví spedice a logistiky má podle Marca Huybrechtse nejlepší předpoklady k tomu, aby dokázalo pojímat dopravu jako celostní systém a ne jako jednotlivé dopravní mody. Tento způsob myšlení by měl prostoupit celý dopravní obor, a zejména by si ho měli přivlastnit ti, kteří se v Evropské unii podílejí na rozhodování o dopravních prioritách.
CLECAT v této souvislosti zdůrazňuje, že společným cílem všech subjektů, které se účastní na tvorbě evropské dopravní politiky, musí být vznik efektivního systému, ve kterém všechny dopravní mody a jejich propojení budou efektivní a udržitelné. Nástrojem k tomu má být odpovídající infrastruktura, důsledné zavádění informačních a komunikačních technologií a v neposlední řadě i důraz na otevírání trhů. Sdružení v této souvislosti určilo jako potřebné priority dokončení jednotného evropského dopravního trhu, internacionalizaci, digitalizaci, inovace a lepší konektivitu prostřednictvím zdravých investic do infrastruktury.
Úspěch takto naznačeného rozvoje ovšem výrazně závisí na důsledném zavádění klíčových politických opatření, která by měla směřovat právě k dalšímu otevírání trhů, posilování mezinárodní spolupráce a ochraně hospodářské soutěže v mezinárodní dopravě a obchodu. CLECAT dále poukazuje na potřebu dalších významných opatření, která by se měla týkat větších inovací a zlepšování účinnosti všech druhů nákladní dopravy.
Marc Huybrechts při svém vystoupení na jednání Evropského hospodářského a sociálního výboru využil příležitosti a vyjádřil také obavy speditérů z rostoucí administrativní zátěže, kterou přinášejí v důsledku nové právní předpisy vyžadující podrobné vykazování mnoha ekonomických údajů. Podle Marca Huybrechtse řada podnikatelů tato opatření označuje za krok směrem k protekcionismu, který směřuje proti duchu jednotného evropského dopravního trhu. „Obáváme se, že další byrokratizace může vést k dalšímu rozmnožování vnitrostátních pravidel. Naléháme proto na Evropskou komisi, aby tento vývoj co nejdůrazněji přehodnotila,“ řekl na obranu speditérů a dopravců Marc Huybrechts.
Evropský hospodářský a sociální výbor je poradním orgánem Evropské unie. Má sbližovat názory různých zájmových skupin při budování společného evropského trhu. Jeho členy na doporučení národních vlád jmenuje Rada Evropské unie z nejrůznějších oborů průmyslu a služeb.
Pavel Toman