18. prosince 2009
Společnost DHL Express v listopadu vyhlásila výsledky osmnáctého Exportního výzkumu DHL CzechTrade, který letos již podesáté uspořádala ve spolupráci s agenturou GfK Czech a pod záštitou vládní agentury CzechTrade. Současně vyhlásila vítěze 12. ročníku soutěže Exportní cena DHL HSBC. Exportní ocenění uděluje malým a středně velkým exportním firmám v České republice s cílem poukázat na jejich význam pro českou ekonomiku.
Exportní výzkum DHL CzechTrade dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální události nejen v České republice, ale i v zahraničí. Společnost GfK Czech se telefonicky dotazovala ředitelů a členů top managementu zodpovědných za export v 500 českých exportních firmách.
Výzkum přinesl několik nových poznatků. V dlouhodobějším horizontu 12 měsíců očekávají ve srovnání s uplynulými 12 měsíci nárůst objemu exportu například zhruba dvě pětiny respondentů (41 %), zatímco na podzim loňského roku jich stejně odpověděla více než třetina (37 %) a na podzim roku 2006 více než polovina (52 %).
V posledních 12 měsících exportovalo 96 % (loni 94 %) exportérů do zemí Evropské unie; do Ruska a zemí bývalého Sovětského svazu exportovalo 32 % (loni 43 %) respondentů. Na Blízký a Střední východ vyváželo 16 % (loni 18 %) exportérů, do Severní Ameriky 15 % (podzim 2008: 17 %) exportérů a do Číny a jihovýchodní Asie 14 % (loni 21 %) exportérů. Do jiných oblastí a zemí vyváželo 13 % (loni 17 %) exportérů. Z těchto dat vyplývá jednoznačná převaha vývozu do Evropské unie a jeho vzrůstající význam.
Největší exportní příležitost do budoucna představuje podle spontánních odpovědí respondentů s velkou převahou Německo (27 %) a Rusko (22 %).
Co exportérům pomohlo?
Exportérům v posledních 12 měsících nejvíce pomohlo získání nových obchodních partnerů v zahraničí (38 %, loni 36 %), technologické inovace (20 %, loni 18 %), investice do reklamy (16 %, loni 11 %) a podpůrné programy pro export (9 %, loni 7%).
Pouze 8 % (loni 7 %) respondentů se domnívá, že se podmínky k exportu v posledním roce změnily k lepšímu (výrazně k lepšímu nebo spíše k lepšímu). To je podstatně méně než na podzim (49 %) a na jaře roku 2007, kdy se stejně vyjádřily téměř dvě třetiny respondentů (62 %). Více než pětina – 22 % (loni na podzim 46 %) – respondentů se domnívá, že se podmínky změnily k horšímu, a 65 % (loni na podzim 43 %) respondentů se domnívá, že zůstaly stejné. Z těchto údajů vyplývá výrazný pokles počtu respondentů, kteří se domnívají, že se podmínky k exportu změnily k horšímu, a výrazný nárůst respondentů, kteří se domnívají, že zůstaly stejné.
Jen zanedbatelné množství respondentů (6 %) se domnívá, že české předsednictví Evropské unii mělo pozitivní vliv na jejich export. Velká většina (81 %) respondentů si to nemyslí, zbytek (13 %) žádný názor neuvedl.
„Na náš export působí tolik faktorů, že je jen těžko dokážeme ovlivnit. Ovšem důležité je, aby se firmy dobře připravily na dobu, kdy opět nastane boom. Po krizi bychom měli mít na české straně daleko více konkurenceschopných exportérů. Za CzechTrade jim mohu slíbit, že budeme pozorně naslouchat jejich potřebám a reagovat novými typy služeb,“ řekl k tomu generální ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl.
Vítězové exportní ceny DHL
Dvanáctý ročník soutěže Exportní cena DHL HSBC letos společnost DHL uskutečnila s novým generálním partnerem – HSBC Bank plc. O prvenství se ucházelo téměř sto českých exportních firem, které soutěžily ve čtyřech hlavních soutěžních kategoriích – Středně velká společnost, Malá společnost, Exportér teritoria – Čína a Exportér regionu – Moravskoslezský kraj. Samostatnou kategorii tvořilo ocenění Nejúspěšnější klient vládní agentury CzechTrade a Zvláštní ocenění CzechTrade za aplikaci průmyslového designu.
„Letošní ročník Exportní ceny DHL HSBC byl od svého počátku spojen se dvěma zásadními faktory. Tím prvním byla změna formátu soutěže spojená s novými partnery v čele s HSBC, od níž jsme si slibovali další zvýšení atraktivity soutěže pro české exportéry. Tím druhým byla samozřejmě všudypřítomná ekonomická krize, z jejíchž dopadů na české exportéry a jejich eventuálního menšího zájmu o soutěž tohoto typu jsme měli trochu obavy. Teď již mohu říct, že dopady prvního faktoru se naštěstí dostavily a dopady druhého faktoru se naštěstí nedostavily. Do soutěže se letos zapojil prakticky stejný počet soutěžících jako loni, a dokonce v kategorii Malá firma jejich počet oproti loňsku narostl o téměř 20 procent. To nás obzvlášť těší, protože o tyto firmy jsme měli největší obavy, dopad krize na ně byl v řadě případů zásadní,“ řekl obchodní ředitel DHL Express (Czech Republic) Luděk Drnec.
(pat)
Výsledky soutěže Exportní cena DHL HSBC
Vítězem Exportní ceny DHL HSBC pro rok 2009 v kategorii Malá společnost (pro malé exportéry s maximálním počtem 50 zaměstnanců a obratem do 300 milionů Kč) se stala společnost SVCS Process Innovation, s. r. o., která se zabývá vývojem, výrobou a instalací difuzních pecí pro atmosférické a LPCVD procesy výroby v polovodičovém průmyslu.
V kategorii Středně velká společnost (určené exportérům s maximálním počtem 250 zaměstnanců a obratem do 1,5 miliardy Kč) získala cenu společnost UniControls, a. s. Svou činnost orientuje na projekty a dodávky komplexních systémů pro dispečerské řízení, průmyslových řídicích systémů pro náročné provozní podmínky, vývoj a výrobu prvků výbavy moderních kolejových vozidel a unikátních elektronických modulů a přístrojů mimo jiné pro civilní a vojenské letectví.
Vítězem v kategorii Exportér teritoria – Čína se stala společnost Contipro C, a. s., která vyrábí finální produkty a substance pro farmaceutický průmysl. Jméno Contipro se na českém trhu objevilo v roce 1990, kdy firmu založili Vladimír Velebný a Petr Pinkas, dnes spolumajitelé celého holdingu. Ten pod jménem Contipro Group sdružuje tři společnosti, na jejichž provozu se podílí celkem 160 zaměstnanců.
Vítězem v kategorii Exportér regionu, za který byl pro letošní ročník vybrán Moravskoslezský kraj, se stala společnost AUTEL, a. s. Inženýrsko-dodavatelská společnost zajišťuje dodávky nejmodernějších technologií na klíč pro průmyslové celky, například řídicí a vizualizační systémy základní úrovně a systémy plánování a řízení výroby. Vítězem Exportní ceny DHL HSBC v kategorii Nejúspěšnější klient CzechTrade se stala společnost SVCS Process Innovation, s. r. o. (rovněž výherce kategorie Malá společnost).
Zvláštní ocenění CzechTrade za aplikaci průmyslového designu si odnesla společnost ELTON hodinářská, a. s., která se zabývá výrobou, prodejem, servisem a renovací náramkových hodinek a nástěnných hodin značky Prim. Zároveň nabízí výrobu na zakázku, poradenství a oceňování hodinářského zboží.